Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Så närma sej vargavintern. Ack ack, nog skulle han bli en kall en när en Mästerulv strök byastugorna runti. Rivet boskap, rivna drängar. Om de erbarmliga byn skulle klara sej? Ja, serrni, de va inte lätt å veta. Ett va säkert i varje fall, en myckenhet av blod måste flyta innan det va över, sanna mina ord ...
Välkomna till Mäster Ulv!
Standardregler gäller.
Denna runda avslutas på FREDAG 12:00
---
Igår gjorde Mäster Ulv sitt setup-drag. Mäster Ulv fick nedanstående PM av mig.
---
Bybornas PM ser ut enligt följande:
Deltagare:
Basenanji
Empiricus
LJSLarsson
Sidd
Konrad Konvalj
Korpa
Genesis
fjodorsenuba
RasmusL
Xyas
Impetigo
Martin3
Välkomna till Mäster Ulv!
Standardregler gäller.
§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.
§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.
§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.
§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.
§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:
RÖST: VIMES
§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.
§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.
§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.
§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.
§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.
§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.
§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:
RÖST: VIMES
§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.
§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.
§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.
Denna runda avslutas på FREDAG 12:00
---
Igår gjorde Mäster Ulv sitt setup-drag. Mäster Ulv fick nedanstående PM av mig.
Ditt setupdrag består i att bestämma hur spelupplägget kommer se ut och sker i två steg. All information du får i detta meddelande kommer vara öppen för speltråden när spelet startar på onsdag.
---
Det första du ska göra är att spendera 8 poäng på att bestämma vilka roller som ska finnas i spel, och hur de ska fungera.
Som standard finns både väktare och siare i byn. De fungerar som vanligt, med specificeringen att väktaren kan väkta samma spelare, men inte två gånger i rad.
Du kan bara köpa varje grej en gång.
Din meny:
Efter att du valt vilka saker du vill ha med från listan ovan ska du välja vilka roller som får vilken information om spelupplägget.
De alternativ som blir kvar efter ditt köp ska fördelas på rollerna i spel. Varje spelare kommer få en sak (d.v.s. någon av de oköpta 1-17 ovan) i sitt roll-PM.
I praktiken handlar alltså ditt val om vilka saker som ska ingå i ulv-PM:en (räkna här även med en sak till ditt eget PM), vad siaren (om sådan finns), väktaren, eventuella millers och oväktningsbara bybor ska få. Samt vilka saker som ska slumpas ut på övriga bybor.
Om det finns fler oköpta saker än spelare (d.v.s. fler än 12) kommer de överskjutande sakerna helt enkelt inte fördelas på spelarna. Finns det färre oköpta saker än antalet spelare väljer du också vilka som inte ska få någon information i sitt PM.
---
Det första du ska göra är att spendera 8 poäng på att bestämma vilka roller som ska finnas i spel, och hur de ska fungera.
Som standard finns både väktare och siare i byn. De fungerar som vanligt, med specificeringen att väktaren kan väkta samma spelare, men inte två gånger i rad.
Du kan bara köpa varje grej en gång.
Din meny:
- (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
- (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
- (3p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
- (1p) - Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas
- (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under jämna rundor (natten R2, natten R4, o.s.v.)
- (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under ojämna rundor (natten R1, natten R3, o.s.v.)
- (1p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Öppen, millern själv får alltså veta att hen fått just denna roll.
- (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll.
- (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås.
- (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten.
- (4p) – Naiv siare. Siaren siar alla som bybor. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
- (3p) - Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
- (5p) - Ingen siare finns i byn.
- (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
- (1p) - Sniffer i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att upptäcka aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. Förmågan fungerar som ett siande (d.v.s. ett namn skickas in och om den spelaren använder en förmåga får sinffern veta det.)
- (2p) - Väktaren kan aldrig väkta samma person. Väktaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga väktar-PM:et (som alltså anger att samma person kan väktas, bara inte två rundor i rad).
- (2p) – Oväktningsbar bybo. En bybo kan inte väktas från nattmord.
Efter att du valt vilka saker du vill ha med från listan ovan ska du välja vilka roller som får vilken information om spelupplägget.
De alternativ som blir kvar efter ditt köp ska fördelas på rollerna i spel. Varje spelare kommer få en sak (d.v.s. någon av de oköpta 1-17 ovan) i sitt roll-PM.
I praktiken handlar alltså ditt val om vilka saker som ska ingå i ulv-PM:en (räkna här även med en sak till ditt eget PM), vad siaren (om sådan finns), väktaren, eventuella millers och oväktningsbara bybor ska få. Samt vilka saker som ska slumpas ut på övriga bybor.
Om det finns fler oköpta saker än spelare (d.v.s. fler än 12) kommer de överskjutande sakerna helt enkelt inte fördelas på spelarna. Finns det färre oköpta saker än antalet spelare väljer du också vilka som inte ska få någon information i sitt PM.
Bybornas PM ser ut enligt följande:
---Du är bybo.
Eventuellt: Du är också siare/väktare/miller …
Du vet att Mäster Ulv inte valt: …
Deltagare:
Basenanji
Empiricus
LJSLarsson
Sidd
Konrad Konvalj
Korpa
Genesis
fjodorsenuba
RasmusL
Xyas
Impetigo
Martin3