Varulv [Mäster Ulv] - Runda 1

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Så närma sej vargavintern. Ack ack, nog skulle han bli en kall en när en Mästerulv strök byastugorna runti. Rivet boskap, rivna drängar. Om de erbarmliga byn skulle klara sej? Ja, serrni, de va inte lätt å veta. Ett va säkert i varje fall, en myckenhet av blod måste flyta innan det va över, sanna mina ord ...



Välkomna till Mäster Ulv!

Standardregler gäller.

§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.

§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.

§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:

RÖST: VIMES

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

Denna runda avslutas på FREDAG 12:00
---

Igår gjorde Mäster Ulv sitt setup-drag. Mäster Ulv fick nedanstående PM av mig.
Ditt setupdrag består i att bestämma hur spelupplägget kommer se ut och sker i två steg. All information du får i detta meddelande kommer vara öppen för speltråden när spelet startar på onsdag.

---

Det första du ska göra är att spendera 8 poäng på att bestämma vilka roller som ska finnas i spel, och hur de ska fungera.

Som standard finns både väktare och siare i byn. De fungerar som vanligt, med specificeringen att väktaren kan väkta samma spelare, men inte två gånger i rad.

Du kan bara köpa varje grej en gång.

Din meny:


  1. (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  2. (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  3. (3p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  4. (1p) - Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas
  5. (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under jämna rundor (natten R2, natten R4, o.s.v.)
  6. (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under ojämna rundor (natten R1, natten R3, o.s.v.)
  7. (1p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Öppen, millern själv får alltså veta att hen fått just denna roll.
  8. (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll.
  9. (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås.
  10. (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten.
  11. (4p) – Naiv siare. Siaren siar alla som bybor. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
  12. (3p) - Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
  13. (5p) - Ingen siare finns i byn.
  14. (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
  15. (1p) - Sniffer i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att upptäcka aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. Förmågan fungerar som ett siande (d.v.s. ett namn skickas in och om den spelaren använder en förmåga får sinffern veta det.)
  16. (2p) - Väktaren kan aldrig väkta samma person. Väktaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga väktar-PM:et (som alltså anger att samma person kan väktas, bara inte två rundor i rad).
  17. (2p) – Oväktningsbar bybo. En bybo kan inte väktas från nattmord.
Alla byboroller (siare, väktare, millers och oväktningsbara) slumpas innan spelstart.

Efter att du valt vilka saker du vill ha med från listan ovan ska du välja vilka roller som får vilken information om spelupplägget.

De alternativ som blir kvar efter ditt köp ska fördelas på rollerna i spel. Varje spelare kommer få en sak (d.v.s. någon av de oköpta 1-17 ovan) i sitt roll-PM.

I praktiken handlar alltså ditt val om vilka saker som ska ingå i ulv-PM:en (räkna här även med en sak till ditt eget PM), vad siaren (om sådan finns), väktaren, eventuella millers och oväktningsbara bybor ska få. Samt vilka saker som ska slumpas ut på övriga bybor.

Om det finns fler oköpta saker än spelare (d.v.s. fler än 12) kommer de överskjutande sakerna helt enkelt inte fördelas på spelarna. Finns det färre oköpta saker än antalet spelare väljer du också vilka som inte ska få någon information i sitt PM.
---

Bybornas PM ser ut enligt följande:
Du är bybo.
Eventuellt: Du är också siare/väktare/miller …
Du vet att Mäster Ulv inte valt: …
---

Deltagare:
Basenanji
Empiricus
LJSLarsson
Sidd
Konrad Konvalj
Korpa
Genesis
fjodorsenuba
RasmusL
Xyas
Impetigo
Martin3
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Oj, okej. Då kör vi! Min närvaro framöver är att jag kommer att vara på företagsaktivitet ikväll och ha kvällskurs imorgon kväll, så ganska begränsad såhär i början. Ska försöka att undvika mitt vanliga mass-spammande, men vi får se hur det blir. Finns ju en del i startinlägget att analysera, helt klart.

Ni som varit med på Mästerulv tidigare, är det någon skillnad från tidigare upplägg? Det är en jäkla lång shoppinglista. Spontant känns det knivigt att reda ut, men å andra sidan har vi ju fått ut mycket info.

Jag tänkte först föreslå massoutning av infon om vad som inte är valt, men insåg sedan att Vimes såklart förutspått detta och därför kopplat det till specifika roller. Så innan någon annan gör samma feltänk: ATT AVSLÖJA VAD MAN VET OM VAD SOM ÄR KÖPT ÄR ATT AVSLÖJA SIN ROLL FÖR ULVARNA (jag tänker skriva "ulvarna" även om det är möjligt att det bara finns en, för det blir så jobbigt att skriva annars). Att teoretisera om upplägget blir därmed potentiellt farligt. Vi behöver fortfarande göra det, men var försiktiga med att smula för hårt vad ni vet om vilka alternativ som inte är valda, framförallt om ni har en power-roll.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Härligt vi är igång igen!
Dax att jaga ulv.
Skönt för nerverna att vara bybo, hoppas bara Mästerulv låter bli mig ngr rundor.

Första fråga då: får jag skriva och citera mitt startPM?
Ser inget om det i en första genomläsning av starttexten…

Genesis: jag tycker att vi ska outa ALLT direkt Nu så snabbt som möjligt i R1
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Basse vad händer?
Varför så tyst?
Kniper du för att försöka köra nån ny strategi för att inte avslöja nåt?

RÖST: B…
…eller om du vore Mästerulv skulle du väl valt mig som kompanjon så kanske du är bybo ändå…
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kul att vara på banan!
Först och främst - jag håller med Genesis, massouta inte. Som Vimes skriver så väljer ju Mäster Ulv vilka roller som får information om vilka val som får vilken information. Så går vi ut med vilken information vi har så avslöjas det ju för MU var powerroller finns. Det tillsammans med att MU kan välja lite rollpåverkande förmågor gör att det blir ett litet minfält.

@Sidd, varför tycker du vi skall massouta, speciellt efter att Genesis skrivit gällande faran med det?
Röst: Sidd

Sedan, det som skiljer Mäster Ulv från andra spel är ju att det är mer invävt i ulvjagandet att filura ut upplägget. Och att informationsbalansen i spel är mer förskjuten åt ulvlaget.
Vi vet ju iaf att ulvlaget har haft en del tid på sig att snacka ihop utanför spelet iom att MU enligt ovan gjorde sitt drag i går.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Kul att vara på banan!
Först och främst - jag håller med Genesis, massouta inte. Som Vimes skriver så väljer ju Mäster Ulv vilka roller som får information om vilka val som får vilken information. Så går vi ut med vilken information vi har så avslöjas det ju för MU var powerroller finns. Det tillsammans med att MU kan välja lite rollpåverkande förmågor gör att det blir ett litet minfält.

@Sidd, varför tycker du vi skall massouta, speciellt efter att Genesis skrivit gällande faran med det?
Röst: Sidd

Sedan, det som skiljer Mäster Ulv från andra spel är ju att det är mer invävt i ulvjagandet att filura ut upplägget. Och att informationsbalansen i spel är mer förskjuten åt ulvlaget.
Vi vet ju iaf att ulvlaget har haft en del tid på sig att snacka ihop utanför spelet iom att MU enligt ovan gjorde sitt drag i går.
Precis jag håller helt med om att det är spelupplägget vi verkligen har att jobba med!
Vi har fått massor av info MEN ulven/ulvarna har det mest korrekt koll på (ja förstås inte Powerrollerna exakt) info som vi bybor bara vimsar förvirrat runt och försöker hitta rätt bland.
Därför är väl det självklara att lägga upp så mkt info som möjligt, inte att sitta och jaga varandra utan istället försöka sortera ut vargarna.

Att inte våga ärligt säga saker i detta upplägg är precis vad vargarna kommer göra i det längsta.

Jag har oftast hamnat med röster på mig pga detta ställningstagande vilket jag tycker är konstigt då jag i stället tycker att ni andra (för tillfället Genesis och Empi) borde vara de som försöker dölja saker…

Tänker inte direkt motrösta denna gång bara för att…men gärna mer kommentarer från övriga!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Precis jag håller helt med om att det är spelupplägget vi verkligen har att jobba med!
Vi har fått massor av info MEN ulven/ulvarna har det mest korrekt koll på (ja förstås inte Powerrollerna exakt) info som vi bybor bara vimsar förvirrat runt och försöker hitta rätt bland.
Därför är väl det självklara att lägga upp så mkt info som möjligt, inte att sitta och jaga varandra utan istället försöka sortera ut vargarna.

Att inte våga ärligt säga saker i detta upplägg är precis vad vargarna kommer göra i det längsta.

Jag har oftast hamnat med röster på mig pga detta ställningstagande vilket jag tycker är konstigt då jag i stället tycker att ni andra (för tillfället Genesis och Empi) borde vara de som försöker dölja saker…

Tänker inte direkt motrösta denna gång bara för att…men gärna mer kommentarer från övriga!
Grejen är ju att MU och eventuella anhängare vet vilka alternativ som valts och inte valts.
Så de kan ju utan problem claima information som de vet att vi inte har.

Dessutom väljer ju MU vilka roller som får vilken information om upplägget.
Det här kan ju egentligen tolkas på två sätt:
1 - MU väljer "Siare får info X", "Väktare får info Y", "Byborna får info z-þ".
2 - MU väljer "Genesis får info X", "Sidd får info Y", "Empi får info µ", etc.

I det förstnämnda alternativet ovan får ju MU information om vem som har vilken powerroll om vi alla går ut med all vår info.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Dessutom väljer ju MU vilka roller som får vilken information om upplägget.
Det här kan ju egentligen tolkas på två sätt:
1 - MU väljer "Siare får info X", "Väktare får info Y", "Byborna får info z-þ".
2 - MU väljer "Genesis får info X", "Sidd får info Y", "Empi får info µ", etc.

I det förstnämnda alternativet ovan får ju MU information om vem som har vilken powerroll om vi alla går ut med all vår info.
Jag tolkar det som alternativ 1:

I praktiken handlar alltså ditt val om vilka saker som ska ingå i ulv-PM:en (räkna här även med en sak till ditt eget PM), vad siaren (om sådan finns), väktaren, eventuella millers och oväktningsbara bybor ska få. Samt vilka saker som ska slumpas ut på övriga bybor.

Om det finns fler oköpta saker än spelare (d.v.s. fler än 12) kommer de överskjutande sakerna helt enkelt inte fördelas på spelarna. Finns det färre oköpta saker än antalet spelare väljer du också vilka som inte ska få någon information i sitt PM.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det är ju en väldigt rimlig tolkning iom att som du citerar så skriver Vimes det typ rakt ut.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
950
Location
Umeå
Det är den enda tolkningen. Jag sitter på telefonen och är precis klar med föreläsningen, så se det här som mitt "Tjena, jag är med i matchen"-inlägg. Tankar om upplägget kommer när jag är hemma och sitter vid datorn!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Kul att vara i gång!

När jag tittar på listan tänker jag spontant, och utan att ta hänsyn till vad som står i mitt pm, att jag skulle valt två andra ulvar för fyra poäng, två nattmord för två poäng och de sista två poängen vet jag inte på rak arm vad jag skulle göra med.

Precis som Empi och Genesis skriver är massoutning förstås ulvarnas bästa vapen för att hitta siare och väktare.

Ergo:

RÖST: Sidd
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
976
Spännande upplägg!

Jag håller med Genesis, det kommer ge MU alldeles för mycket information att delge vilken information vi sitter på. Jag kan dock inte komma på något bra sätt att dela ut den informationen förutom möjligtvis precis innan man blir utröstad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Vidare tankar:
  • Det finns en jävla massa grejer som sabbar siande. Siaren kan vara naiv, galen eller paranoid. Siaren kan blockas. Det kanske inte finns någon siare (och då vet ulvarna detta och kan själva claima). Det kan finnas millers, som eventuellt inte vet det själva. Detta är en fet nerf, vare sig det är köpt eller inte. Siande blir jävligt svårt att lita på i det här upplägget. Vi måste akta oss för "X är grön genom siande, därmed säker"-tänket.
  • Väktaren kan eventuellt inte väkta samma person två gånger (någonsin) och vet i så fall inte om det själv. Vill bara påpeka detta så att väktaren noterat det. Detta känns dock inte värt sin poängkostnad. Hade jag varit mästerulv hade jag inte valt det.
  • Potentiellt fyra ulvar, men i så fall nattmord endast varannan runda. Fyra ulvar är asläskigt, men det är ändå minst tre rundor innan ulvavinst (två bybor dör runda ett, en bybo runda två, två bybor runda tre). Snyggt balanserat, Vimes! Jag tror inte att vi har fyra ulvar.
  • Vill man ha tre ulvar och nattmord varje runda (standardupplägg) kostar detta sex poäng, och endast två kvarstår. Den enda siarsabbande grejen är då millers eller galen siare, som ju också är den mildaste, då den ganska snart upptäcks och om alla vet att siaren är galen så fungerar siande perfekt.
  • Hade jag varit mästerulv hade jag nog valt två ulvar, nattmord varje natt och naiv siare. Då är ulvarna omöjliga att hitta på annat än psykologi och röstningsmönster, kan råka bli grönade av en siare som sedan mördas och bekräftas som grön, och det blir jävligt svårt. Jag tror på två eller tre ulvar.
  • Jag ser gärna att andra svarar på frågan "Hur hade du valt om du hade varit mästerulv?".
  • Är man på väg att ryka så ska man såklart avslöja både roll och vad man vet om upplägget. Detta är superviktigt, då vi får bekräftad färg på de döda och det är vår enda säkra källa till info.
  • Fundering som jag slänger ur mig lite: Finns det någon info som är tillräckligt viktig för att det ska vara värt att en vaniljbybo som sitter på denna info ska ge sig tillkänna? Typ att vi inte har en naiv siare. Jag tror att den optionen är den som skrämmer mig mest.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Jag tänker vidare att jag som ulv, oaktat vad som står i mitt aktuella pm, hade valt att välja mina två meduövar för ett poäng och sen troligtvis valt en miller för ett poäng.

Jag kommer därmed vara extra paranoid mot de spelare jag själv hade valt som mina två medulvar, då det är sannolikt att där finns ulvar.

Hade jag varit ulv hade jag, oaktat vad som står i mitt aktuella pm, lagt de mäktigaste icke valda föemågorna på siaren och väktaren så att byn bara får den informationen till priset av att siaren eller väktaren outas.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Spännande upplägg!

Jag håller med Genesis, det kommer ge MU alldeles för mycket information att delge vilken information vi sitter på. Jag kan dock inte komma på något bra sätt att dela ut den informationen förutom möjligtvis precis innan man blir utröstad.
Ergo: det finns inga bra sätt för oss att få fram info förutom att delge den!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Vidare tankar:
  • Det finns en jävla massa grejer som sabbar siande. Siaren kan vara naiv, galen eller paranoid. Siaren kan blockas. Det kanske inte finns någon siare (och då vet ulvarna detta och kan själva claima). Det kan finnas millers, som eventuellt inte vet det själva. Detta är en fet nerf, vare sig det är köpt eller inte. Siande blir jävligt svårt att lita på i det här upplägget. Vi måste akta oss för "X är grön genom siande, därmed säker"-tänket.
  • Väktaren kan eventuellt inte väkta samma person två gånger (någonsin) och vet i så fall inte om det själv. Vill bara påpeka detta så att väktaren noterat det. Detta känns dock inte värt sin poängkostnad. Hade jag varit mästerulv hade jag inte valt det.
  • Potentiellt fyra ulvar, men i så fall nattmord endast varannan runda. Fyra ulvar är asläskigt, men det är ändå minst tre rundor innan ulvavinst (två bybor dör runda ett, en bybo runda två, två bybor runda tre). Snyggt balanserat, Vimes! Jag tror inte att vi har fyra ulvar.
  • Vill man ha tre ulvar och nattmord varje runda (standardupplägg) kostar detta sex poäng, och endast två kvarstår. Den enda siarsabbande grejen är då millers eller galen siare, som ju också är den mildaste, då den ganska snart upptäcks och om alla vet att siaren är galen så fungerar siande perfekt.
  • Hade jag varit mästerulv hade jag nog valt två ulvar, nattmord varje natt och naiv siare. Då är ulvarna omöjliga att hitta på annat än psykologi och röstningsmönster, kan råka bli grönade av en siare som sedan mördas och bekräftas som grön, och det blir jävligt svårt. Jag tror på två eller tre ulvar.
  • Jag ser gärna att andra svarar på frågan "Hur hade du valt om du hade varit mästerulv?".
  • Är man på väg att ryka så ska man såklart avslöja både roll och vad man vet om upplägget. Detta är superviktigt, då vi får bekräftad färg på de döda och det är vår enda säkra källa till info.
  • Fundering som jag slänger ur mig lite: Finns det någon info som är tillräckligt viktig för att det ska vara värt att en vaniljbybo som sitter på denna info ska ge sig tillkänna? Typ att vi inte har en naiv siare. Jag tror att den optionen är den som skrämmer mig mest.
👍 på att outa om du har en powerroll och håller på att åka ut.

Noterar att du verkar väldigt intresserad ang Siarrollen…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Kul att vara i gång!

När jag tittar på listan tänker jag spontant, och utan att ta hänsyn till vad som står i mitt pm, att jag skulle valt två andra ulvar för fyra poäng, två nattmord för två poäng och de sista två poängen vet jag inte på rak arm vad jag skulle göra med.

Precis som Empi och Genesis skriver är massoutning förstås ulvarnas bästa vapen för att hitta siare och väktare.

Ergo:

RÖST: Sidd
Hänger tryggt på ett röstnings-”tåg” mot mig så här i början.
Ta med er det för vidare rundor när ni har mer resultat av utröstning..
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
976
Hade jag varit MU hade jag valt:
1,2,5,6,7,15
Dvs: Totalt 3 ulvar, fullt med nattmord, en miller och en sniffer

Hade jag velat vara riktigt sneaky hade jag valt:
1,3,5,6,15 och sen sett till att ge ut 2an till en icke-powerroll så att jag med lite flyt kan få den rollen att säga att det bara finns en extra ulv eftersom det inte är troligt att ulven skulle valt att lägga mer poäng på "ingenting".
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Hade jag varit MU hade jag valt:
1,2,5,6,7,15
Dvs: Totalt 3 ulvar, fullt med nattmord, en miller och en sniffer

Hade jag velat vara riktigt sneaky hade jag valt:
1,3,5,6,15 och sen sett till att ge ut 2an till en icke-powerroll så att jag med lite flyt kan få den rollen att säga att det bara finns en extra ulv eftersom det inte är troligt att ulven skulle valt att lägga mer poäng på "ingenting".
Jag spånar vidare…kanske kommer nåt fram för nån i gruppen iom att vi håller diskussionen igång:

Vi kan ju spekulera hur mkt som helst med hur många varianter som helst…
Jag kan tex lägga upp 10 olika förslag och om jag vore MU så skulle jag ju kunna skapa mer förvirring och stötta feltänk andra hitådit…
Har inga problem med att detta görs men vart leder det….? skapar vi inte en massa snespår i onödan?
Blir väl bara i detta läge en massa spekulationer om nu du inte har lagt in smulningar här…jag får försöka lusläsa ditt förslag…

Martin: har jag förstått det rätt att du känner ”fjodorsenuba” och i så fall vad har ni att säga om varandras beteende i spelet här?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
👍 på att outa om du har en powerroll och håller på att åka ut.
Jag menade framförallt att man ska outa vad man vet om upplägget om man är på väg att ryka.

Noterar att du verkar väldigt intresserad ang Siarrollen…
Ja. Tanken på att inte kunna lita på siaren skrämmer mig. Jag tänker på båtenspelet när michael blev grönad av siare och var ulv. Så fort det hände var spelet redan kört, för att rösta ut någon som är grönad av en bekräftad siare är ju jävligt svårt.
 
Top