Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Bör den finnas med eller bör den skippas? Om det finns en bakgrund till rollpersonen vad ska den egentligen innehålla och vilket syfte fyller bakgrunden i spel? Tanken uppkom när jag läste om vad som är hippt i rollspel just nu.
Jag ska helt ärligt säga att bakgrund till en rollperson är en av sakerna som jag gärna skippar eller håller i kortaste laget om det inte finns tabeller där det går att slumpa fram allt detta. Har jag tabeller som styrs av slump och bygger på varandra så blir jag mer investerad i min rollpersons bakgrund, se till exempel rune quest: Glorantha som ger mig en överblick över min familjs historia och händelser som präglat släktens liv. Här blir bakgrunden något som inspirerar och hjälper till med att upptäcka vem rollpersonen är i spelvärlden vid starten av spelandet.
Annars är min generella hållning att jag vill upptäcka min rollperson vid spelbordet, inte genom dess bakgrund. Med det sagt så tycker jag att det finns några saker en bakgrund bör ha med sig och det är att den ska svara på följande frågor:
- Varför befinner sig rollpersonen i världen? på denna plats? och vad driver rollpersonen framåt vid spelets start?
Frågor som besvaras genom systemet som jag nämnde ovan med Rune Quest. Blir det mer än så är det svårt för mig personligen att se en nytta med bakgrunden till en rollperson. Jag är inte vid spelbordet för att skapa en berättelse om det som har hänt, jag är vid spelbordet för att skapa en berättelse om det som ska komma att hända. Sen kan såklart nutiden färgas av rollpersonens historia, men då ska bakgrunden vara kort, koncis och inriktad på saker som kan införlivas i valen rollpersonen gör i nutid.
Vad är era tankar om bakgrundens vara och icke-vara?
Jag ska helt ärligt säga att bakgrund till en rollperson är en av sakerna som jag gärna skippar eller håller i kortaste laget om det inte finns tabeller där det går att slumpa fram allt detta. Har jag tabeller som styrs av slump och bygger på varandra så blir jag mer investerad i min rollpersons bakgrund, se till exempel rune quest: Glorantha som ger mig en överblick över min familjs historia och händelser som präglat släktens liv. Här blir bakgrunden något som inspirerar och hjälper till med att upptäcka vem rollpersonen är i spelvärlden vid starten av spelandet.
Annars är min generella hållning att jag vill upptäcka min rollperson vid spelbordet, inte genom dess bakgrund. Med det sagt så tycker jag att det finns några saker en bakgrund bör ha med sig och det är att den ska svara på följande frågor:
- Varför befinner sig rollpersonen i världen? på denna plats? och vad driver rollpersonen framåt vid spelets start?
Frågor som besvaras genom systemet som jag nämnde ovan med Rune Quest. Blir det mer än så är det svårt för mig personligen att se en nytta med bakgrunden till en rollperson. Jag är inte vid spelbordet för att skapa en berättelse om det som har hänt, jag är vid spelbordet för att skapa en berättelse om det som ska komma att hända. Sen kan såklart nutiden färgas av rollpersonens historia, men då ska bakgrunden vara kort, koncis och inriktad på saker som kan införlivas i valen rollpersonen gör i nutid.
Vad är era tankar om bakgrundens vara och icke-vara?