Okej, så här är grejen:
När jag är spelledare så vill jag ofta köra som du: en stämningsfull beskrivning av ett händelseförlopp som ska tjäna som en introduktion till en strid.
När jag är spelare, så är jag precis som spelaren du beskriver.
Här är grejen; din spelares beteende är fullkomligt rimligt. Tänk på alla filmer du sätt där man stör sig på att karaktärerna bara står och tittar på när något uppenbarligen förödande kommer hända. Hur många gånger har inte en karaktär bara stått där och stirrat med öppen mun när mördaren långsamt höjer sin kniv över huvudet och sen hugger tre fyra gånger?
Sjukt irriterande! Klart man försöker vara lite initiativrik och hitta på en smart lösning på problemet. Att slänga en fackla i oljan och elda upp skelettet innan det kommit till liv är ju en jättesmart lösning som kanske låter karaktärerna undvika strid helt och hållet!
Men samtidigt är din önskan som spelledare full rimlig också! Det där skelettet hade ju bara kunnat kasta sig upp ur oljan och överfalla spelarna. Men du ville göra något mer intressant av det, göra det till något speciellt och bygga upp stämningen. Kanske belysa att det här inte rör sig om något vanligt dussinskelett de ska slåss emot. Ge lite känsla åt det hela helt enkelt.
Sjukt coolt! Det är teatraliskt och pampigt, orkestermusiken brölar ur högtalarna medan kameran panorerar över musklerna som byggs upp.
Ni har båda fullkomligt rimliga beteenden här, som tyvärr är diametralt motsatta.
Min lösning som spelledare (för jag har även haft många spelare utöver mig själv som varit initiativrika och ivriga att förebygga problem genom att agera snabbt) har varit en kombination av två saker:
Dels har jag försökt acceptera att det är ett rimligt beteende från spelarna och rullar med det. Låt spelarens initiativ påverka situationen på ett rimligt sätt. De slänger facklan i oljan? Well, dels kommer ju ljuset från den facklan försvinna, så förhoppningsvis hade de fler än en, men låt oljan flamma upp och omsluta skelettet. Bränna bort en del av de där oljemusklerna (dvs att skelettet tar lite skada eller får lite sämre stats). Skelettet kastar sig ut ur elden över karaktärerna och det slåss initativ.
Det är så klart en utmaning att improvisera ihop sånt på stående fot, men det blir enklare ju mer man försöker.
Men! Jag tillåter mig själv också enstaka undantag från detta. Men (och det här är viktigt), när jag gör dessa undantag så förklarar jag det väldigt tydligt för spelarna. Jag säger rakt ut att "jag kommer läsa upp en liten cutscene nu, jag vill att ni lyssnar på hela och sen när jag säger till så kan ni börja agera". Om en spelare ändå försöker avbryta för att göra något smart så säger jag "jag är inte klar än, jag säger till när det är er tur att reagera".
De flesta spelare (även de initiativrika, ivriga spelarna) brukar acceptera detta utan problem så länge jag är tydligt med att det är en cutscene, och jag inte gör det för ofta (såvida inte alla spelarna i gruppen är sånna som gillar cutscenes, vilket hänt i bland, och då går jag all in XD). Om du har en spelare som protesterar och tycker det är orimligt att deras karaktär bara står och tittar på i fem minuter, förklara att "om jag var en bättre författare hade jag säkert kunnat skriva en scen där jag fått till rätt stämning utan att det känts som att karaktärerna bara står passivt och tittar på, men det här var det bästa jag kunde få till. Jag vill sätta en viss stämning för striden, så jag skulle uppskatta om ni kunde spela med lite här".
Spelare tenderar att underskatta hur svårt det är för SL att sätta stämningen ungefär lika mycket som spelledare tenderar att underskatta hur svåra deras ledtrådar är att identifiera och pussla ihop
Men hur som helst: ni behöver göra _något_ åt saken annars kommer det bara leda till mer frustration. Om du inte gillar oavstående approach, ta upp saken till diskussion i gruppen och se vad spelarna (i synnerhet den initiativrike) tycker i frågan. Viktigt är bara att komma ihåg att spelarens agerande är i sig inte problematiskt här. De har inte gjort något fel. Det är bara deras sätt att tänka krockar lite med ditt sätt att tänka.
För att citera John Spartan från Demolition Man:
You need to get a little dirty, and you a lot cleaner. And somewhere in the middle... I don't know, you'll figure it out.