Det här handlar också om spelledarstilar - jag har sett spelledare som i läget där monstret får växa färdigt och göra sin farliga grej skulle ha sagt "men varför gjorde ni inget när ni såg det hända?"
Ja, det är nästan som att det… finns något slags poäng med att snacka ihop sig om hur man tänker kring och hur man vill göra olika grejer.
Som lärare jobbar jag mycket med den här sortens transparens och synkning. Jag upplever att eleverna känner mycket större trygghet och blir mindre nervösa om jag 1) säger hur jag tänker göra 2) frågar om deras input 3) hanterar deras frågor och 4) gör som vi bestämt. Efter ett par cykler av det byggs förtroende upp.
Så jag tror att man helt sonika kan snacka om det. Metasamtal är överlag ett underskattat verktyg som det tog alldeles för lång tid för mig att börja använda vid spelbordet.
Och man kan ta upp det utan att peka ut någon. Om jag hade problemet som beskrivs i trådstarten så skulle jag nog försöka ta ett snack vid något tillfälle då vi inte spelar, kanske på Discord eller via någon annan elektronisk kommunikationsplattform: "Hörni, jag gillar att göra långa beskrivningar ibland, för att sätta stämningen. Generellt förbereder jag dem, och jag tycker att det är klurigt att få till dem. Tycker ni att de ger något? Och kan vi isf komma överens om att jag aldrig använder dem för att sätta era rollpersoner på pottan och ni i gengäld låter mig läsa upp dem så jag inte kommer av mig?"
Förvånansvärt ofta hjälper det att bara… lyfta problemet på ett icke-aggressivt/icke-anklagande sätt. Med fokus på lösningar. Det gäller de flesta grejer här i livet… =)