Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det var en av sakerna diskussionen handlade om =)Och downtime är väl inte ens en regelterm?
Det var en av sakerna diskussionen handlade om =)Och downtime är väl inte ens en regelterm?
Jag fortsätter skamlöst att klippa och klistra från AD&D 1e (medvetna om att ni spelade 5e):Fast grejen är att NE spelaren gjorde det snyggt, och höll sig innanför gränsen. Det var NG spelaren som hela tiden körde ned sin godhet i halsen på honom. NE spelaren hade inga problem med de godas godhet och försökte inte ändra på de andras gubbar.
Och det är forfarande så att livsåskådningar i 5e inte är en essens. LG kan göra dåliga saker. Och vara otrevliga. NE kan göra bra saker. Och vara trevliga. Det är bara det att folk gör det till något essentiellt och tar med sig en massa bagage in i spelet.
många moduler ett hål i marken/tempel/öken/torn fyllt med pengar och död. Tomb of Horrors gives no fucks about ditt alignment.
Jag läser om klassiska Keep on the Borderlands på Wikipedia.Inte heller fanns det en plott, skurkar som måste stoppas, värnlösa civilister som måste räddas. Det fanns platser att utforska.
Fast grejen är att de kan rensa dungen för att bli rika utan att äventyret går sönder. Och hela basen är skriven på ett sätt som tycks bygga på att Gygax utgår från att spelarna är rånmördare som tänker sno allt som inte är fastspikat. Och gör de det så går inte äventyret sönder! Till skillnad från moderna äventyr.Jag läser om klassiska Keep on the Borderlands på Wikipedia.
The Keep on the Borderlands - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det förefaller som det är lite underförstått att:
a) Rollpersonerna gör "the keep" - den enda lawful-platsen i omgivningarna till sin bas
b) Det finns en "treacherous priest" within the keep - antagligen förväntas inte rollpersonerna alliera sig med honom och bringa kaos
c) När det gäller "mad hermit" och "hungry lizardmen" - antagligen förväntas inte rollpersonerna hjälpa dem att hitta en bakväg in i "the keep" för att bringa kaos (och eventuellt skapa möjligheter för rollpersonerna till enkel cash-grab).
När rollpersonerna har utforskat dessa äventyrsplatser så har de också (helt eller delvis) rensat dem på "monsters" och "vicious humanoids". Och därmed inte bara gjort sig själva lite mer förmögna, utan också gjort omgivningarna lite säkrare.
Jag säger inte att rollpersonerna är 100% hjältar. Men i den pågående kampen mellan kaos och lag, så kommer det troligtvis inte vara kaos-agenter. Eller?
Man gör bara sin bas där för att det är praktiskt dock. Du är där för cash. Det finns en ursäkt om någon frågar men du behöver inte vara mer dedikerad till lag än en conquistador var dedikerad till spanska kronan. Och jag har absolut sett spelare deala med monster för att sälja ut karavaner och grejer i liknande set-ups. Det är ovanligt för att det är farligt, inte för att det är omoraliskt.Jag läser om klassiska Keep on the Borderlands på Wikipedia.
The Keep on the Borderlands - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det förefaller som det är lite underförstått att:
a) Rollpersonerna gör "the keep" - den enda lawful-platsen i omgivningarna till sin bas
b) Det finns en "treacherous priest" within the keep - antagligen förväntas inte rollpersonerna alliera sig med honom och bringa kaos
c) När det gäller "mad hermit" och "hungry lizardmen" - antagligen förväntas inte rollpersonerna hjälpa dem att hitta en bakväg in i "the keep" för att bringa kaos (och eventuellt skapa möjligheter för rollpersonerna till enkel cash-grab).
När rollpersonerna har utforskat dessa äventyrsplatser så har de också (helt eller delvis) rensat dem på "monsters" och "vicious humanoids". Och därmed inte bara gjort sig själva lite mer förmögna, utan också gjort omgivningarna lite säkrare.
Jag säger inte att rollpersonerna är 100% hjältar. Men i den pågående kampen mellan kaos och lag, så kommer det troligtvis inte vara kaos-agenter. Eller?
Ok - men då säger jag så här. Då är premissen ändå att man är en äventyrargrupp med gemensamma mål. Och att man tillsammans är effektivare, inte motarbetar det gemensamma målet, och inte tar första bästa möjlighet att hugga varandra i ryggen. Rollpersonerna har anledning att lita på varandra - även om deras alignment inte strikt säger så.NE fungerar great i äventyrar grupper.
Jag har varit för alignments hela tiden. De är kul! Det känns kul att skriva Chaotic Good eller Lawful Neutral eller Neutral Evil på pappret och ha det som en pusselbit när man spelar och hur saker fungerar metafysiskt. Jag tycker bara inte det är så viktigt att alla har samma definition. När jag spelleder bestämmer alltid spelarna själva om sina alignments och när/om de ändras eller inte.Ok - men då säger jag så här. Då är premissen ändå att man är en äventyrargrupp med gemensamma mål. Och att man tillsammans är effektivare, inte motarbetar det gemensamma målet, och inte tar första bästa möjlighet att hugga varandra i ryggen. Rollpersonerna har anledning att lita på varandra - även om deras alignment inte strikt säger så.
Och då är en NE-rollperson kanske inte riktigt samma sak som en NE-SLP. Kanske. Får fundera på det.
Nu låter det som att jag är emot alignments och du är för. Hur blev det så?
Dungeons & Dragons Lore Wiki said:According to TSR employee Tim Kask, law represents predictability and rational thought, while chaos represents the opposite:[1]
As originally conceived, lawful meant that you were a creature of habit, not that you wore a badge. You could be predicted to react in a familiar way given a familiar situation, time and time again. You weren't a kender or an elf who was constantly flitting off, okay, that's chaotic.
Jag tolkar det som att det här beteendet är något ni hade gjort om, om samma situation upprepades: LawfulGod45 said:Langaren dödade vi hideously framför alla så att ingen annan skulle våga sälja häxknark. Vi vet inte vad det knarket är eller vad det gör med folk långsiktigt. Och den här killen sålde det till barn och grejer. Jag ångrar inget av det! Sälj inte knark och så vigilante mördas du inte av en häxmästare!
I dessa tre ordpar vill jag nog sortera in det som gjordes som "harm", "hatred" och "malevolence". En "good" karaktär hade väl gjort sig av med skurkarna på ett så skonsamt sätt som möjligt, om hen ansåg att det var nödvändigt? Alltså: EvilSamma sida said:Good and Evil represent the familiar moral divide of altruism vs harm, kindness vs hatred, and mercy vs malevolence.
Men allmänprevention! Att vi såg till att folk inte langar skydda ju fler från knark och det är väll good?Jag tolkar det som att det här beteendet är något ni hade gjort om, om samma situation upprepades: Lawful
I dessa tre ordpar vill jag nog sortera in det som gjordes som "harm", "hatred" och "malevolence". En "good" karaktär hade väl gjort sig av med skurkarna på ett så skonsamt sätt som möjligt, om hen ansåg att det var nödvändigt? Alltså: Evil
Jag inser att det finns mer komplexitet i situationen/spelvärlden, men jag har svårt att se att en "good" person inte hade tyckt att det fanns mer kindness och mercy att dela ut genom att göra påMen allmänprevention! Att vi såg till att folk inte langar skydda ju fler från knark och det är väll good?
Den typen av argumentation skriker lag-ond, inte kaos-godMen allmänprevention! Att vi såg till att folk inte langar skydda ju fler från knark och det är väll good?
Av nyfikenhet, varför inte omfamna ondskan? Varför är det så viktigt att detta får vara en god handling?Men allmänprevention! Att vi såg till att folk inte langar skydda ju fler från knark och det är väll good?
Ohhh… Vet inte. Det känns som väldigt Chaotic Good bara tror jag och sedan reagerade folk på det. Så nog mest det.Av nyfikenhet, varför inte omfamna ondskan? Varför är det så viktigt att detta får vara en god handling?
Mitt minne när folk försökte förklara sånt där första gången för mig är att Chaotic good var typ Robin Hood, nån som stal från de rika och ger till de fattiga, typ. Jag finner det outsägligt roligt att när jag just googlade "chaotic good" var första beskrivningen jag fick upp "He hates it when people try to intimidate others and tell them what to do." XDDet känns som väldigt Chaotic Good bara tror jag
Jag tycker inte att ordning och kaos är motsatsparet här. Självkontroll/Harmoni kontra Passion/Maktutövning är bättre. Eller om man hellre vill, "No Self"/Egocentrism (notera hur allt i Jedi-koden handlar om alltet och inte ens har några personliga pronomen, och allt i Sith-koden handlar om jaget). Sither drivs inte av att vilja utöva ondska på ren princip, men eftersom de inte bryr sig om andra blir det nästan alltid dåligt för omgivningen. Det är renodlad Wille zur Macht.Hur är Sitherna Kaos?
Sithimperiet bygger helt och hållet på att den starkaste styr, och det förutsätts att lärlingarna skall mörda sina mästare för att stiga upp till att bli mästare själv (Eller dö i försöket). All organisation de uppvisar är helt sekundär till makt och framgång. Skitsamma om du följer order eller inte så länge du lyckas. Och misslyckas du spelar det ingen roll om du följde order eller inte heller, du blir dödad i alla fall.Hur är Sitherna Kaos?
Fast tyranni är Evil, inte Chaos (just tyranni brukar framhållas som ett exempel på Lawful Evil).Sithimperiet bygger helt och hållet på att den starkaste styr
Var kom tyranni in i bilden? Det är inte riktigt samma sak som att den starkaste styr, och passar för övrigt minst lika bra in på Chaotic Evil som på Lawful Evil.Fast tyranni är Evil, inte Chaos (just tyranni brukar framhållas som ett exempel på Lawful Evil).