OBS! Det här är ännu inte speciellt genomtänkt. Jag vill bara kasta ut det för att se om det kan bli någon intressant av det.
Jag gillar de moves i Apocalypse World som leder till val, där spelaren tvingas välja mellan olika bra eller dåliga effekter. Skulle man kunna göra ett regelsystem där de tärningsslag som slås alltid fungerar så?
Vi börjar med att anta att en rollperson har ganska få förmågor, men de förmågor de har är uppdelade i två delar. Det skulle se ut såhär på rollformuläret:
Eldmagi 2/4
När rollpersonen vill använda den här förmågan slår man 6 sexsidiga tärningar i två olika färger, låt oss säga rött och blått. Så det skulle bli 2 röda och 4 blå. De röda tärningarna är dåliga, och de blå är bra. Varje tärning som visar 4-6 är en Träff, och varje tärning som visar 6 leder till att man slår ytterligare en tärning i samma färg, etc.
Varje typ av handling skulle ha en färdig lista med resultat. Låt oss ta den ganska vanliga handlingen att slåss mot en fiende. Vi tänker oss att det finns följande resultat att välja på:
Bra saker:
* Du skadar din fiende
* Du kan fly från din fiende
* Du får din fiende i obalans
Dåliga saker:
* Du blir skadad
* Du tvingas ge dig
* Du hamnar i obalans
Varje Träff med en blå tärning gör att du får välja ett resultat från den bra listan. Varje Träff med en röd tärning gör att du måste välja ett resultat från den dåliga listan.
Dessutom skulle rollpersonens förmågor kunna ha egna, unika alternativ som går att välja när just den förmågan används. Så eldmagin ovan skulle även kunna ha:
Bra saker:
* Din fiende börjar brinna
Dåliga saker:
* Hettan startar en okontrollerad brand i närheten
* Hettan gör att dina vänner i närheten hamnar i obalans
(Motståndarna har antagligen ganska lite speldata. Det skulle kunna vara i form av modifikationer som påverkar antalet tärningar som spelaren får slå. En farlig demon skulle till exempel kunna ha modifikationen +1/-2 i strid, vilket innebar att spelaren med rollpersonen med eldmagin ovan får slå 4 röda och 2 blå tärningar.)
Så i det här exemplet slår spelaren: 1 4 3 6 1 4. Och den röda sexan leder till att en tärning till slås, och den visar: 3.
Så spelaren väljer två dåliga saker och en bra.
(Det är nog lämpligt att vissa resultat kräver att man använder mer än en Träff också.)
Kan det vara något?
Jag gillar de moves i Apocalypse World som leder till val, där spelaren tvingas välja mellan olika bra eller dåliga effekter. Skulle man kunna göra ett regelsystem där de tärningsslag som slås alltid fungerar så?
Vi börjar med att anta att en rollperson har ganska få förmågor, men de förmågor de har är uppdelade i två delar. Det skulle se ut såhär på rollformuläret:
Eldmagi 2/4
När rollpersonen vill använda den här förmågan slår man 6 sexsidiga tärningar i två olika färger, låt oss säga rött och blått. Så det skulle bli 2 röda och 4 blå. De röda tärningarna är dåliga, och de blå är bra. Varje tärning som visar 4-6 är en Träff, och varje tärning som visar 6 leder till att man slår ytterligare en tärning i samma färg, etc.
Varje typ av handling skulle ha en färdig lista med resultat. Låt oss ta den ganska vanliga handlingen att slåss mot en fiende. Vi tänker oss att det finns följande resultat att välja på:
Bra saker:
* Du skadar din fiende
* Du kan fly från din fiende
* Du får din fiende i obalans
Dåliga saker:
* Du blir skadad
* Du tvingas ge dig
* Du hamnar i obalans
Varje Träff med en blå tärning gör att du får välja ett resultat från den bra listan. Varje Träff med en röd tärning gör att du måste välja ett resultat från den dåliga listan.
Dessutom skulle rollpersonens förmågor kunna ha egna, unika alternativ som går att välja när just den förmågan används. Så eldmagin ovan skulle även kunna ha:
Bra saker:
* Din fiende börjar brinna
Dåliga saker:
* Hettan startar en okontrollerad brand i närheten
* Hettan gör att dina vänner i närheten hamnar i obalans
(Motståndarna har antagligen ganska lite speldata. Det skulle kunna vara i form av modifikationer som påverkar antalet tärningar som spelaren får slå. En farlig demon skulle till exempel kunna ha modifikationen +1/-2 i strid, vilket innebar att spelaren med rollpersonen med eldmagin ovan får slå 4 röda och 2 blå tärningar.)
Så i det här exemplet slår spelaren: 1 4 3 6 1 4. Och den röda sexan leder till att en tärning till slås, och den visar: 3.
Så spelaren väljer två dåliga saker och en bra.
(Det är nog lämpligt att vissa resultat kräver att man använder mer än en Träff också.)
Kan det vara något?