Rickard
Urverk speldesign
Fler trådstartare borde göra sammanfattningar av sina trådar.På många ställen i tråden görs samma slutsatser, som jag tycker kan sammanfattas:
Fler trådstartare borde göra sammanfattningar av sina trådar.På många ställen i tråden görs samma slutsatser, som jag tycker kan sammanfattas:
Jag utgår från vad vi är överens om istället - nämligen det du skriver ovan.Vem i tråden tycker du gör detta?
[...]
För att se om man kan förbättra något. För att lära sig mer om hur saker funkar. För att se om det går att komma runt de dåliga sakerna utan att ha kvar de bra sakerna. Förstå vad det är som gör att en del människor aktivt gillar de dåliga delarna.
Jag säger inte emot detta samtidigt är det något som systemet och spelvärlden i det fallet är väl medveten om. Det handlar om att utforska gråskalorna i vad det innebär att vara mänsklig utifrån en varelse som står bortanför vår moral, även om den en gång varit en människa. Frågan är med andra ord med vilken medvetenhet valet görs och på vilken grund. Är det gjort endast för att lyfta fram kvinnor som svagare och starka kvinnor är ovanligare? Då tangerar vi nog att hamna i sexism. Samma för spelet med vampyrer, om det endast är gjort för att spela ut mörka fantasier där vi utnyttjar folk till vår egen vinning, ja då är det ett spel som absolut ska ifrågasättas utifrån vilka värderingar spelet förmedlar.Det är omoraliskt med blodsugande psykopatiska vampyrer också. Det hindrar inte att vi kan nyfiket utforska dem, utan att vara nedlåtande varken om spel eller spelare.
Fast det är väl inget fel i sig att diskutera något man inte spelar? Det gör väl otaliga människor här på forumet hela tiden? Sen tycker i alla fall jag att de flesta (oavsett sida på diskussionen) tar resonemanget längre än ”jag vill att spel ska dela mina värderingar”.Ett litet annat grepp här är att ställa sig frågan vad det är för problem man söker en lösning till - "vi har en blandad grupp och jag vill att de kvinnliga spelarna ska kunna ha kvinnliga rollpersoner som är precis lika coola" är en rätt så annan sak än "jag är en progressiv person och jag vill att spel ska dela mina värderingar oberoende av om jag ens spelar dem".
Jag säger inte att det är fel, jag säger att det är saker som kräver väldigt olika sorters lösningar.Fast det är väl inget fel i sig att diskutera något man inte spelar? Det gör väl otaliga människor här på forumet hela tiden? Sen tycker i alla fall jag att de flesta (oavsett sida på diskussionen) tar resonemanget längre än ”jag vill att spel ska dela mina värderingar”.
Nej, det finns det inte. Det är i så fall något du tolkar in. Inget jag kan se i tråden nämner några rollspelare som skulle vara sämre, och jag ser heller inte en enda person som ens antyder det.det finns en underförstådd linje genom tråden att rollspelare som inte aktivt tar avstånd från allt som inbegrips i detta breda sexism-begrepp... är sämre.
Absolut, jag ställde mig bara frågande till om dikotomin var applicerbar på vad folk talar om här. Men med det sagt håller jag med om att en lösning kan vara beroende på orsaken att man vill se en förändring av något.Jag säger inte att det är fel, jag säger att det är saker som kräver väldigt olika sorters lösningar.
Vad bra!Nej, det finns det inte. Det är i så fall något du tolkar in.
Att du personligen känner dig anfallen för att dina favoritdelar av vår hobby kritiseras är beklagligt, men det är väldigt mycket upp till dig hur du tolkar det.
Ska vi ifrågasätta Monopol då, baserat på dess värderingar?där vi utnyttjar folk till vår egen vinning, ja då är det ett spel som absolut ska ifrågasättas utifrån vilka värderingar spelet förmedlar.
Varför inte? Jag ser inget problem med att göra det även om jag kan uppskatta att spela spelet från och till trots sina brister.Ska vi ifrågasätta Monopol då, baserat på dess värderingar?
Fast Vampire har väl alltid handlat om att man spelar monstren och att man är Bad Guys? Det framställer inte aktiviteten som något positivt. Tyvärr finns det en tendens att införa saker som Sabbaten och Baali för att få rollpersonerna att framstå i i alla fall förhållandevis god dager i jämförelse, snarare än pusha på att vampyrer är problemet, inte lösningen.Samma för spelet med vampyrer, om det endast är gjort för att spela ut mörka fantasier där vi utnyttjar folk till vår egen vinning, ja då är det ett spel som absolut ska ifrågasättas utifrån vilka värderingar spelet förmedlar.
Fair enough! Jag hade för mig att du skrivit i någon av de här trådarna att du tyckte att sunket behövdes för att genren skulle funka (typ) men jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag hade fel: Jag blandade helt enkelt ihop dig med någon. Mitt fel, helt och hållet.Men då hade du inte behövt skriva "dina favoritdelar", ungefär som jag tycker att sexism och rasism är roligt. Det får mig att känna mig anfallen, och jag har svårt att inte tolka det så.
Ja, om man tycker att "kapitalism är dåligt" är en dålig värdering så bör man givetvis kritisera Monopol för detta.Ska vi ifrågasätta Monopol då, baserat på dess värderingar?
Och det kan jag skriva under på, det är ju även ett perspektiv som gör att vi kan lyfta ett problem och diskutera hur det går att hantera eller utveckla något bättre av det spelsystemet. Det här är ju själva kärnan i diskussionen, väljer vi att se kritiken som ett angrepp eller en möjlighet att utveckla problemen som finns i produkten? Jag skulle kunna välja att gå i defensiv här och förneka problemen, eller så kan jag tacka för perspektivet och lägga till det till min analys av problemen i vampire. Valet är mitt.Fast Vampire har väl alltid handlat om att man spelar monstren och att man är Bad Guys? Tyvärr finns det en tendens att införa saker som Sabbaten och Baali för att få rollpersonerna att framstå i i alla fall förhållandevis god dager i jämförelse, snarare än pusha på att vampyrer är problemet, inte lösningen.
Jag får nog säga att för mig har Vampire nog alltid varit en fråga om "pest eller kolera". Dvs den ena "sidan" är uppenbart bättre än den andra, men den är fortfarande fruktansvärd och dålig och borde eldas upp. Det är en av de grejer jag gillar med Vampire; att det hela tiden finns den där gråskalan, att det inte står mellan "ont" och "gott" utan mellan "ont" och "mer ont".Fast Vampire har väl alltid handlat om att man spelar monstren och att man är Bad Guys? Tyvärr finns det en tendens att införa saker som Sabbaten och Baali för att få rollpersonerna att framstå i i alla fall förhållandevis god dager i jämförelse, snarare än pusha på att vampyrer är problemet, inte lösningen.
Vi som är övertygade att kapitalism är det bästa sättet att skapa välstånd för alla, tycker att monopol (och oligopol) är bland det värsta som finns.Ja, om man tycker att "kapitalism är dåligt" är en dålig värdering så bör man givetvis kritisera Monopol för detta.
Och då bör det givetvis kunna diskuteras – vad i spelet är det som skapar de känslorna, vad är det som får oss att känna dem, varför upplever vi att de känslorna är positiva?Men det hindrar inte att man kan spela monopol för att känna känslan av att göra alla andra utfattiga och göra skyhög vinst på alla andra bekostnad.
Men för att knyta tillbaka till S&S och rollspel...Vampire handlar ju väldigt explicit om att lyckas hålla kvar sin mänsklighet när man blivit något omänskligt. Att kunna undvika att bli mer monster. Inte att leva ut fantasier om att använda folk för egen vinning.
Utöver detta så tänker jag också att kvinnornas situation kan framställas på olika sätt av spelet och spelledaren. Det är alltså inte bara en fråga om "finns X eller inte" utan "om X finns, hur gestaltas det".... S&S och rollspel: jag kan tänkta mig äventyr där rollpersonerna stöter på kvinnor i denna situation, och där rollpersonerna har att förhålla sig till det. De kan (som de flesta av oss önskar att vi kunde göra i den verkliga världen) - befria och göra dessa kvinnor oberoende av sina plågoandar. De kan göra ingenting. Eller de kan utnyttja dessa kvinnor (som många i den verkliga världen dessvärre gör). Jag tycker det är en legitim och moraliskt meningsfull rollspelsupplevelse - även om jag ser det uppenbart sexistiska i upplägget. Conan svek inga (finns säkert något undantag) kvinnor när han hamnade i denna situation - och det är ett återkommande (sexistiskt) tema.
Det brukar beskrivas som att man kan beskriva en värld där sexism förekommer, men man behöver inte beskriva den på ett sexistiskt sätt. Det är två olika saker – en ickesexistisk värld utan könsförtryck eller traditionella inlåsande toxiska normer kan beskrivas på ett sexistiskt sätt, och en hypersexistisk värld med massvis med uttalat förtryck kan beskrivas på ett icke-sexistiskt sätt.Alternativet är såklart att föreställa sig en spelvärld där denna typ av förtryck inte förekommer. Det är ganska enkelt.
Jag ser inte lika vattentäta skott mellan fiktion och verklighet som du verkar göra här. I mina ögon är det självklart så att den kultur jag konsumerar och vad jag gör i t.ex. spel påverkar mig. Annars skulle hela reklambranschen vara helt verkningslös. Det sker en växelverkan – jag påverkar kulturen, kulturen påverkar mig. Och handlingen "att spela rollspel" är egentligen inte skiljd från resten av världen eller andra saker jag gör – om rollspelsupplevelsen påverkar mig så kommer ju den i sin tur färga hur jag agerar i resten av världen.Det här varken drabbar eller hjälper några verkliga personer som lider.
Fast det finns en hel del forskning om att "utlevande" också förstärker. Att man blir argare längre av att ventilera sina känslor (den hydrauliska modellen stämmer alltså inte), och att till exempel pedofiler förvärras i sin sjukdom av att konsumera barnporr.Sedan kan man när man spelar rollspel vilja få utlopp för mörkare saker: våld, fördomar, egoism. Det kan man också få genom att läsa Hänt i veckan eller spela Grand Theft Auto. De allra flesta vuxna människor kan skilja fantasi från verklighet, och fantasi - även när den är mörk - är centralt för vårt själsliv.
Jag håller med dig om allt du skrev!Det finns en massa olika sätt att gestalta samma sak. Oavsett hur överens vi är om att företeelsen är dålig IRL så kan man visa upp den i bättre eller sämre dager, etc.
Jag ser inte att någon direkt vänder sig emot att det finns i världen. Frågan är hur det gestaltas i spelvärlden. Är det så att det endast är kvinnor som ständigt råkar illa ut och hamnar i en situation av förtryck? Hur ser det ut på andra sidan för andra grupper i samhället, där inkluderat män. Det tangerar att bli att vi spelar ut på normer om vi inte är medvetna om vilka normer vi återskapar i spelvärlden. Att använda normer är inte ett problem, det blir ett problem när det sker okritiskt för då försvinner nyanserna i berättelsen som du själv nämner.... S&S och rollspel: jag kan tänkta mig äventyr där rollpersonerna stöter på kvinnor i denna situation, och där rollpersonerna har att förhålla sig till det. De kan (som de flesta av oss önskar att vi kunde göra i den verkliga världen) - befria och göra dessa kvinnor oberoende av sina plågoandar. De kan göra ingenting. Eller de kan utnyttja dessa kvinnor (som många i den verkliga världen dessvärre gör). Jag tycker det är en legitim och moraliskt meningsfull rollspelsupplevelse - även om jag ser det uppenbart sexistiska i upplägget. Conan svek inga (finns säkert något undantag) kvinnor när han hamnade i denna situation - och det är ett återkommande (sexistiskt) tema.