Men dödliga stridssystem och hög dödlighet hos RP är ju inte alls samma sak. Hög dödlighet, rent allmänt, är ett spel där RP dör av sjukdomar, naturkatastrofer, krig, blir uppätna av odjur, trillar ner från stegar eller varför inte redan som barn etc ser vi väldigt sällan. Jag kommer inte på något. Men vi pratar väl specifikt situationen strid när vi talar om dödlighet? Och just den situationen tenderar RP ha viss kontroll över.
"Ska vi anfalla påven under högmässan? Eller kan vi hantera situationen på något annat sätt?"
Ett problem här är att eftersom strid i många spel är det enda sättet att använda systemet för att konkreta resultat så väljer spelarna den lösningen. De har bara en hammare, så även om de ska skala en banan så åker hammaren fram. Det finns såklart många lösningar och vägar runt detta, men det är naturligtvis en orsak.
Själv tycker jag, alldeles oavsett vilket system, om något, man använder så bör en rimlig konsekvens av att slåss med vapen avsedda för att döda vara att någon eller några inblandade skadas, kanske så allvarligt att de dör. Det är liksom det vapen är till för.