Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Ett sätt att förstå Bladerunner är att fråga sig: vad var det verkligt nya med filmen? En del är det visuella. Filmens version av ett LA såg helt enkelt jäkligt häftig och framtida ut. Samtidigt var dystopin rotad i samtiden; Ronald Reagan var president i USA. I filmen fanns en visualiserad parodi på nyliberal Reaganomics. Det var reklam överallt; det kommersiella hade tagit över. Självklart var skurken en stenrik kapitalist och replikanterna, hans förslavade proletärer, en konsekvens av hyperkapitalismens råhet. Filmen låg i allra högsta grad i tiden, trots att den tycktes handla om (eller faktiskt också handlade om) en möjlig framtid. Kopplingarna till Alien, som kom ett par år tidigare, är påtagliga (megacorporations, space truckers istället gör snutar och replikanter), även om Alien var en skräckfilm i rymden och inte alls neon noir i L. A.
Man kan också fråga sig: vad är det som INTE var nytt i Bladerunner? Självklart de klassiska film noir-referenserna. Deckard som deppig Marlowesque snut i trenchcoat, Rachael som kanske femme fatal, regnet över staden Los Angeles. Bladerunner är en lek med konventioner från 40-talets klassiska film noir. Samtidigt blir det gamla också nytt eftersom den visuella ramen är ny och märkligt nog fortfarande känns fräsch, drygt 40 år senare. Det var cyberpunk innan genren var riktigt etablerad.
Om all cyberpunk innehåller allt detta? Knappast, men en del, särskilt visuella, finns kvar som genretroper. Liksom kritiken mot hyperkapitalistismen. Jag tror dock att film noir-referenserna är mer påtagliga i särskilt originalfilmen. Hur väl rollspelet tar sig an det klassiska noir-arvet tror jag blir helt avgörande för hur bra spelet blir. Det vore också intressant om poliskorruption och Reaganomics kunde påverka spelet på något påtagligt vis, kanske även i spelmekaniken.
Man kan också fråga sig: vad är det som INTE var nytt i Bladerunner? Självklart de klassiska film noir-referenserna. Deckard som deppig Marlowesque snut i trenchcoat, Rachael som kanske femme fatal, regnet över staden Los Angeles. Bladerunner är en lek med konventioner från 40-talets klassiska film noir. Samtidigt blir det gamla också nytt eftersom den visuella ramen är ny och märkligt nog fortfarande känns fräsch, drygt 40 år senare. Det var cyberpunk innan genren var riktigt etablerad.
Om all cyberpunk innehåller allt detta? Knappast, men en del, särskilt visuella, finns kvar som genretroper. Liksom kritiken mot hyperkapitalistismen. Jag tror dock att film noir-referenserna är mer påtagliga i särskilt originalfilmen. Hur väl rollspelet tar sig an det klassiska noir-arvet tror jag blir helt avgörande för hur bra spelet blir. Det vore också intressant om poliskorruption och Reaganomics kunde påverka spelet på något påtagligt vis, kanske även i spelmekaniken.
Last edited: