Rickard
Urverk speldesign
Småtankar som jag slänger ur mig.
Cool indelning med kapitlen.
Kul att du ger källor till citaten.
Bra att förklara hur man rullar först. Börjar irritera mig mer och mer på standarden att karaktärsskapandet är först när (den ovane) läsaren inte vet vad man ska använda alla värden till.
Howard's hypens är ascool, men hade velat sett mer av sådant i regeltexten, särskilt i tabellresultaten. På samma sätt gillar jag riktlinjerna för att beskriva fiender extremt mycket. Gör saker och ting väldigt färggranna (ska sno riktlinjerna till mycket jag spelleder - särskilt nu till Mutant).
Kul idé att du har med att "sitta i skydd" som rustning.
Intressant balansgång med critical hits, även om regeln i sig gör att rollpersoner kommer att dö ut helt slumpmässigt. Känns som om spelaren tvingas till både en dodge (motståndarens skadeslag) och taunt (sitt rustningsslaget) om den får en crit mot sig.
Någon med Con 1(42% av alla rollpersoner) kan max ha en pryl och detta är vapnet? Dagsransoner räknas som en pryl?
Coola pakt-regler, i sin enkelhet.
Referee Wagers är en asball idé!
Foe-reglerna känns väldigt slumpmässiga. Slå d6 för att ändra Challenge (rating)? Slå Xd8 för hit points per Challenge? Så en spelledaren som vill ha lite svårare motståndare kan råka, på medel-level 1, råka få Challenge 7 (1+1T6) med 7d8 hit points. Foe-reglerna tar inte heller hänsyn till antalet motståndare.
Reactions hade jag velat haft liite mer förslag på hur någon kan vara fientlig eller ovänlig. "Neutral" och "indifferent" är samma sak, egentligen.
Korrigeringar
Cool indelning med kapitlen.
Kul att du ger källor till citaten.
Bra att förklara hur man rullar först. Börjar irritera mig mer och mer på standarden att karaktärsskapandet är först när (den ovane) läsaren inte vet vad man ska använda alla värden till.
Howard's hypens är ascool, men hade velat sett mer av sådant i regeltexten, särskilt i tabellresultaten. På samma sätt gillar jag riktlinjerna för att beskriva fiender extremt mycket. Gör saker och ting väldigt färggranna (ska sno riktlinjerna till mycket jag spelleder - särskilt nu till Mutant).
Fruktansvärt dödligt och bestraffande stridssystem. Fast hellre det än BRP-tennismatcher med whiff factor och sjukt hög rustning. (OK, jag läste senare om att spendera XP för omslag)Kul idé att du har med att "sitta i skydd" som rustning.
Intressant balansgång med critical hits, även om regeln i sig gör att rollpersoner kommer att dö ut helt slumpmässigt. Känns som om spelaren tvingas till både en dodge (motståndarens skadeslag) och taunt (sitt rustningsslaget) om den får en crit mot sig.
Någon med Con 1(42% av alla rollpersoner) kan max ha en pryl och detta är vapnet? Dagsransoner räknas som en pryl?
Coola pakt-regler, i sin enkelhet.
Referee Wagers är en asball idé!
Foe-reglerna känns väldigt slumpmässiga. Slå d6 för att ändra Challenge (rating)? Slå Xd8 för hit points per Challenge? Så en spelledaren som vill ha lite svårare motståndare kan råka, på medel-level 1, råka få Challenge 7 (1+1T6) med 7d8 hit points. Foe-reglerna tar inte heller hänsyn till antalet motståndare.
Reactions hade jag velat haft liite mer förslag på hur någon kan vara fientlig eller ovänlig. "Neutral" och "indifferent" är samma sak, egentligen.
Korrigeringar
Then you make d4 rolls on your choice of the tables nearby
Här tolkade jag det som att du slår 1T4 på en av de tre tabellerna. Förvisso är "rolls" i plural, men ändå.When the fight ends, conclude the last action, allow people to use reactions as normal,
Fast om det är sista handlingen så har ingen några reaction-handlingar kvar.If you hesitate when describing any component, your action automatically fails. Referee discretion applies.
Den här textsnutten borde inte vara ett list item, utan bara vanlig brödtext.Contact: Get a demon’s attention. Roll d20 + CHA. If you meet or exceed the remaining Actions of your target you have successfully contacted it.
Ska spelledaren slå handlingar när demonen frammanas? Jag hade nog kombinerat demon-reglerna med foe-reglerna för genereringen, men då fått tänka om lite kring hur man genererar en fiende.
Last edited: