Plupp
äventyrsspelet
***
Barnboksfiguren Plupp gavs ut i mer än 20 böcker mellan 1955-2005 av barnboksförfattaren Inga Borg och jag tror att de flesta av oss har barndomsminnen av denna fantastiska varelse.
För de som inte vet är Plupp en osynling som liknar ett litet sagotroll. Det är en könsneutral varelse som är osynlig för människor och som kan tala med djur.
Plupps äventyr utspelas för det mesta i den svenska fjällvärlden och fokuserar mycket på natur och djurliv.
"Plupp äventyrsspelet" är ett rollspel för barn och kommer i en klassisk rollspelsbox med väldigt enkla regler.
Omslaget på boxen är en klassisk Inga Borg-bild, men innehållet är nyritade bilder i samma stil. Jag vet inte vem tecknaren är, men denne har gjort ett väldigt bra jobb för bilderna känns "pluppiga".
Boxen innehåller ett tunt regelhäfte, en spelplan i kartong, 6 plastfigurer i olika färger som liknar plupp, en sexsidig tärning, samt två dussin lösblad med olika äventyr på.
Varje spelare behöver dessutom varsitt tomt papper och kritor/pennor att rita med.
En eller flera barn är spelare och någon vuxen är spelledare.
Spelledaren väljer ett av de färdigskrivna äventyren (eller skapar ett eget).
Varje spelare ritar varsitt troll, väljer en färg och ställer den plastfiguren på START på spelplanen. De enda egenskaper rollpersonerna har är att de är osynliga för människor och att de kan tala med djur.
Äventyren är ofta av stilen att lösa ett problem, eller utforska något i naturen. Äventyrstexterna är pedagogiskt skrivna och lär ofta ut hur man ser skillnad på olika djur och växter, samt vad som går att äta eller använda i naturen.
Ett exempel är att rollpersonerna hittar en renkalv som gått vilse och uppgiften är att hitta renflocken så kalven kan återförenas med sin mamma.
Det finns inga regler för vad rollpersonerna får göra, utan spelarna kan göra vad de vill. Det betyder också att det inte finns några regler för strid, så man kan inte dö eller döda i spelet.
Istället är tanken att man spelar en scen och när den är färdig slår alla en tärning och flyttar sina pluppar på spelplanen.
Beroende på var man hamnar på spelplanen händer olika saker som: man träffar en vän, man blir hungrig, det blir natt o.s.v.
Spelplanen är inte stor, det är 20 rutor mellan start och mål.
Och när man går i mål har man en slutscen där allt slutar lyckligt.
Tanken är att under äventyrets gång ska spelarna rita vad som händer på sina papper (rollformulär).
Spelar man igen får man välja om man vill börja med ett nytt tomt papper, eller använda det gamla.
Återanvänder man det gamla pappret får man använda det man redan ritat i det nya äventyret. Träffade man t.ex. Kalle Kanin i första äventyret och har ritat en kanin på sitt papper, så får Kalle Kanin vara med i det nya äventyret - det är den enda formen av "personlighetsutveckling" som finns i spelet.
Är det ett bra rollspel?
Det är väldigt snyggt, men det är för barn under 10 år.
Jag skulle kunna tänka mig att spelleda det för barn och jag tror att barn skulle ha väldigt kul när de spelar.