Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,583
Anths inlägg i posten om barnrollspel som inkörsport fick mig att börja fundera. Eftersom det rör nybörjare av alla åldrar bryter jag ut det till ett eget inlägg.Min poäng:
Om rollspel är pedagogiskt skrivna så nybörjare kan förstå vad man ska göra är barn självgående.
Men antalet pedagogiskt skriva rollpel behöver jag inte ens en hel hand för att räkna upp - det räcker med ett par fingrar.
Och då har jag en samling med ett par hundra rollspel.
Det är jobbigt att skriva rollspel för nybörjare, så de flesta rollspel förutsätter att man redan vet hur man ska spela (vilket inte barn vet).
Jag håller med om att det finns alltför få pedagogiskt skrivna rollspel. Även de som är bäst i klassen är många gånger inte jättebra. Eftersom de flesta spelskaparna har hållit på med rollspel i flera decennier har de ärligt talat rätt svårt att skriva för rena nybörjare. Jag vet att det pratades emotionella bitar i våras och det är en viktig del, liksom hur man ska tänka som spelledare. Det räcker inte att bara förklara hur reglerna ska användas utan vad de syftar till. I många rollspel står det att man är fri att ändra regler som man inte tycker fungerar. För oss erfarna är det en självklarhet men för någon som precis börjat sätta sig in i vad rollspel är, blir det som att kasta dem i poolen och be dem lära sig simma. Hur ska man veta om en regel fungerar eller inte och om den fungerar dåligt för att man helt enkelt inte förstår den? Spelen lär ut hur man ska spela, vilket är bra, men sällan hur man ska spelleda dem. Hur läser man in sig på ett äventyr? Preppar det? Improviserar???
Trots att min sambo hade spelat hyfsat mycket rollspel och trots att Krille har ett mycket pedagogiskt anslag, fanns det bitar i Hjältarnas tid som var svåra för henne att greppa när hon skulle spelleda det. Även om man har spelat en del förstår man inte automatiskt hur man ska spelleda. Då framstår SL som lite av en illusionist, som någon skrev i barnrollspelstråden. Är det kanske där man ska lägga fokus? Om spelledaren förstår spelet, kan hen spelleda på ett sätt så att spelarna också lär sig det efter hand. "Så här spelar du" kanske ska ersättas av "Så här spelleder du"? På tal om illusionism så framstår rollspel för många som någon form av magi. Det behöver konkretiseras för en nybörjare, för att det inte ska vara så.
Jag tror att man dels hade behövt ett riktigt rejält spelledarkapitel (eller en renodlad handbok), dels hade behövt bolla det med en referensgrupp utan nämnvärd rollspelserfarenhet. Om man vill vara nybörjarvänligt på riktigt, det vill säga. Riktar man sig mot erfarna spelledare och spelare kan man lika gärna helt skippa många av förklaringarna. Varför ska man ha med ett kapitel som berättar vad rollspel är, vad en spelare gör och vad en spelledare gör om alla som köper spelet redan vet det? Då kan man hellre skriva en mer utförlig, men mer generell, vägledning för nybörjare och lägga upp den för gratis nedladdning.
Last edited: