Väldigt sällan det är värt att parera/ducka, eller ens går, eftersom det kostar ens handling den rundan. Oftast vill man ju kunna anfall när det är ens tur.
Ja, att man måste ge upp sin handling för att få försvara sig känns
väldigt oldschool.
Hursom: väldigt snygg förhandsvisning, och proffsigt att lägga upp den som sagt! Ett par andra funderingar:
Jag noterar att man i likhet med t ex D&D 5E återhämtar KP i en mycket generös takt (i synnerhet om man jämför med drakonisk (så att säga) gammal-BRP - i Drakar '84 var det väl typ 1 KP per
vecka?) - 1T6 KP på en kvarts vila, alla på en natts. Ska vi förstå det som att KP i likhet med D&D-hp inte betecknar faktiska kroppsskador utan bara blåmärken och trötthet, och att det är först när man går ner på 0 KP som man faktiskt blir (potentiellt dödligt) sårad? Eller kanske snarare att det är fråga om en datorspelsestetik där den sortens simulationistiska frågeställningar är meningslösa?
Jag höjde först på ögonbrynen över att rustningar är så dåliga, men det kanske makes more sense i ljuset av ovanstående.