...vad jag hade förväntat mig...
När vi spelar är det rätt lite monster och mest människor. Så för mig är det viktigt att strid mellan människor (orcher) fungerar bra.
Om man tänker sig en ny-gjord stråtrövare, så är det rimligt att man får en jämn fight mot en orch eller en stadsvakt. Det tror jag kommer fungera bra med nya DoD.
Men så tänker man sig sin mer erfarna stråtrövare (Robin Hood, eller lite som Conan - well)... då ska man ju kunna ta sig an 3-4 stadsvakter eller orcher. Det är här D&D fungerar så bra. Man kan säga vad man vill om extra HP och hur realistiskt det är och hur man ska tolka det... men är man level 3-4-5 så kan man ta sig an 3-4 stadsvakter eller orcher, även om man inte har jätterustning. Det är varken ofarligt eller superdödligt.
Historiskt har detta bara fungerat i Drakar och Demoner om man skaffar sig högt ABS, så att man, när man blir träffad, oftast får 0 i skada, och ibland några enstaka KP is skada. Utan högt ABS har detta inte kunnat funka i Drakar och Demoner (speciellt inte med kroppsdelar).
När jag nu tittar på nya DoD så kommer man att dra på sig 2-3 attacker (beroende på initiativ), man kan in praktiken inte välja att parera eller ducka, för då får man ingen attack själv. De 2-3 attackerna kommer göra ca 2T6 i skada, och utan högt ABS är man snabbt besegrad. Av det vi har sett så här långt.
Mitt problem med detta är att jag kan föreställa mig hjältar som tar sig an 3-4 (eller fler) orcher eller stadsvakter, inte bara genom att de har mega-rustning, utan att de helt enkelt rör sig på ett sådant sätt att de inte blir träffade. Jag vill ha sådana hjältar (eller fiender) och jag vill ha sådant spel.
Det finns olika sätt att lösa detta i DoD/BRP. Tittar man på HT/KH så se man att "de" har tittat på D&D, eller i varje fall dragit samma slutsatser som Gygax (att man måste kunna bli träffad utan att ta svår fysisk skada). Jag förstår att man inte vill gå den vägen i ett nytt DoD. Man kan föreställa sig att det kommer "förmågor" som hanterar detta - yrkesförmågor eller allmänna förmågor. Det kanske kan funka, jag tycker det trots allt vore bättre att själva grunden i stridssystemet kan hantera det från början (och det har vi inte sett... än). Personligen hade jag nog försökt mig på något i stil med att när det är en-mot-flera, så är det varje runda en-av-de-flera som möter den enda, i en slagväxling, och de andra bidrar med någon slags support (eller har fördelen att de kan göra fria handlingar).