Andra har redan sagt ungefär det jag tänkt säga, men typ:
- Illustratörer som gör bilder snygga nog att upplevas som snygga av de som köper rollspelsböcker, är en bristvara. Det går med andra ord i princip inte att hitta en illustratör som har "tid över" och som man kan entusiasmera tillräckligt för ens rollspelsprojekt att den gör arbetet lika gratis som jag gör mina delar av jobbet. Även om det ofta blir snälle-priser så är det alltså "betala eller var utan illustrationer" som gäller.
- Jag kan göra… okej illustrationer, inom väldigt smala områden, och om jag hittar rätt förlagor etc. Det tar en evinnerlig tid när jag gör det, jämfört med när typ Steven Austin snor ihop ett 4x4-block med cyberpunkiga porträttbilder på ett par timmar. Jag vet varför jag betalar honom pengar för det – dels för att han annars hade kunnat använda den tiden till att teckna till 2000AD, dels för att han lagt ner en himla massa tid på att bli så bra.
- De enda exempel jag kan komma på där själva textkvaliteten varit det folk klagat på i ett rollspel, är exempel som är riktigt, riktigt ruskiga. Det ska med andra ord vara riktigt, riktigt dåligt för att folk ska reagera. Och det är dessutom i stort sett aldrig en sak som hindrar någon att köpa ett spel. Jag vet att jag är sån själv – jag köper med ögonen. Jag försöker läsa preview-PDF:er när de finns, men i rätt hög grad köper jag spel på illustrationer + tematik.
Sammantaget så känns det som att den som betalar mig för att skriva texter (som Daniel Lehto till Universums Öde) gör det mest för att vara snäll. Den som betalar mig för att göra layout (som Eloso i Chockprojektet) betalar mig för att göra något som de kunnat göra själva, men som avlastar dem lite. När jag betalar en illustratör är det ofta så att jag betalar för att illustratören på ett par timmar ska göra något som tagit mig veckor.
Och det som blir allra, allra svårast att betala för är då naturligtvis korr och redigering. Jag har haft en enorm tur som haft hjälp av Kathrin Hagmaier, som inte tagit betalt annat än i "exposure".
Rent marknadsmässigt ser det alltså ut som det gör pga tillgång och efterfrågan. Det upplevda behovet av illustratörer är högt, tillgången låg. Det upplevda behovet av externa författare och redaktörer är lågt.
Rent… "moraliskt" upplever jag att svensk rollspelsbranch blivit
bättre på att betala skribenter och layoutare, åtminstone på projekt som drar in flis. Men det är inte för att man måste, utan för att man vill vara schysst. Jag gillar ju att jobba med illustratörer och jag gillar också att jobba med skribenter. Jag känner mig glad och nöjd över att alla som skrivit till Kutulu fått betalt, även om det är långt ifrån marknadsmässiga priser.
Men hade jag
behövt betala dem? Var det ett måste för att produkterna skulle bli av? Okej, Moa och Gabbie hade jag nog faktiskt behövt betala; de skrev ju äventyr och äventyrsskrivande är min stora svaghet (det har tagit mig typ 6 år att skriva 3 äventyr till Rotsystem…). Men Lukas? Jag är jättenöjd med hans bidrag och jag är jätteglad över att jag kunde betala honom för det, men tekniskt sett hade jag kunnat skriva duglig brukstext själv istället. Hans text är bättre än vad min varit, men jag tror inte speciellt många hade brytt sig.
Så… Ja, det är så att illustratörerna i många projekt är de enda som överhuvudtaget får betalt. Det är för att marknaden ser ut som den gör, och det enda som står emot är spelskapares moral (och ekonomiska situation).
Jag skulle ju
hellre se en situation där vi betalade mer pengar till författare, layoutare och redaktörer snarare än mindre till illustratörer. Jag vill inte se ett race to the bottom, eller jag vill i varje fall inte själv vara med i det. Jag tänker inte uttala mig om andra mindre spelskapare med ännu mindre budget än vad jag har, de får göra sina egna avvägningar. Jag är i en situation där jag själv kan producera duglig text och layout och där jag kan betala för illustrationer och, ibland, text. Det planerar jag att fortsätta med. (Samtidigt som jag hoppas hitta tiden att bli bättre på de visuella delar jag faktiskt kan lite av – isometriska kartor, 3D-grejer, kollage).