Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Jag är frilansande skribent/författare och alla uppdrag jag tagit inom rollspel har gett betalt, antingen som en klumpsumma för färdigt projekt, summa per ord, eller royalty. Att jag får betalt är en självklarhet när jag gör jobb för andra, men problematiken ligger nog inte i att få betalt alls. Snarare är det så att skribenter inte får betalt på en nivå som ligger i paritet med arbetsbördan.
För min del är det rätt lugnt. Jag skriver förvisso i yrkesroll, men just rollspelsgrejer gör jag mestadels för att få utlopp för kreativitet och för att det är roligt. Pengarna involverade är stora nog för att jag ska kunna motivera att lägga viss arbetstid på det, men för små för att jag ska kunna göra det uteslutande. Visst, det hade varit härligt att få ordentligt betalt för arbetet, men jag har aldrig uppfattat det som en bransch där det är realistiskt att förvänta sig en gedigen lön. Men sen beror det väl kanske också på vilka aktörer en får uppdrag från. Skulle Fria Ligan exempelvis höra av sig till mig om jobb skulle jag sannolikt förvänta mig en högre ersättning, än från ett litet indieförlag/en enskild person som gör ett spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
En av de saker jag tycker så mycket om med DIY-kulturen inom rollspel är just när folk utmanar sig för att göra allting själv, och jag tycker det är synd att så många undervärderar sin visuella förmåga. Det är sällan jag tycker att de rollspel med tekniskt vassast illustrationer är de som är mest visuellt tilltalande. Tvärtom fastnar jag ofta för illustrationer som är skapade av någon som uppenbart inte är professionell. Jag önskar att attityden att "alla kan skriva" spred sig till att omfatta även ritandet. För alla kan faktiskt rita.
Jag håller med! Men det är en ovanlig åsikt. Det är ganska vanligt att man hör saker som "hellre inga illustrationer än dåliga illustrationer", och det är nog ganska bekant att snyggt säljer. Så om man jobbar med sitt eget hobbyprojekt och inte bryr sig så mycket om säljsiffror så är det ju kul och bra att man utmanar sig själv och gör egna illusar. Men har man anspråk på att främlingar ska köpa och spela ens spel är det proffsillustrationer som gäller, tror jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag tror att fler människor tycker sig kunna skriva än rita. Nästan alla skriver på regelbunden basis, dagligen, men få tecknar eller målar. Det betyder ju inte att alla som kan skriva är bra på att göra det, men de flesta har kapaciteten att skriva en text som läsaren förstår, och de kan därigenom förverkliga sin vision i text.
Jag tror det här är en stor del av det. Alla som kan rita väl nog för att få betalt för det upplevs som professionella illustratörer som är värda rimlig lön. Korra, redigera, skriva, designa regler, speltesta, mm. kan vem som helst göra och det är inte värt lika mycket.
Det är också lättare att byta korrläsare halvvägs igenom än illustratör, så de där som kan rita får man vara lite rädd om.

Och sen som Faraonen säger - illustratörer kan få updrag och betalt av alla möjliga. Men har man en rollspelsgrupp på 5 medlemmar så har man i snitt 4 sysslolösa rollspelsförfattare i gruppen…
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Så en tänkbar teori till huvudfrågeställningen varför är att illustratören inte är en del av skapandeprocessen när den inleds. Han eller hon tas in som "konsult" för att förverkliga andras idéer, snarare än sina egna.
Man måste ändå beställa bilderna precis i början av projektet, så det är ingen dum idé. För det tar tid att få bilder. Sedan brukar illustratörens idéer påverka bilderna ändå. Det är få som jag beställt av som inte lagt in egna tolkningar - det är bara naturligt i deras egna kreativa process.

Det enda jag betalat för, med pengar, i rollspelsväg är illustratörer och redaktörer. Som du är inne på är de inte en del av projektet. Jag skickar alltid exemplar till alla mina korrläsare, men detta är inget jag tar upp innan. För jag vill ha folk (amatörer) som faktiskt vill läsa mina texter, inte läser mot betalning.

Det snabbaste och billigaste är annars att köpa bilder som folk redan har gjort. Söka igenom exempelvis Deviant Art och se vilka stilar som passar projektet och sedan kontakta dem.

Enklast är väl annars att bara dra in @Quadrante eller @Sinisa_ i sina projekt. De är sjukt produktiva med sina bilder. :D Nä, men skämt åsido, när vi satt på ErebAltor.se var det ett gäng folk som kunde bidra med bilder och gjorde det gratis. Det var deras sätt att bidra till projektet och resultatet blev superbt när vi hade lingvister, illustratörer, kartmakare, grafiska designer och skribenter som alla arbetade mot ett mål.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,059
Det snabbaste och billigaste är annars att köpa bilder som folk redan har gjort. Söka igenom exempelvis Deviant Art och se vilka stilar som passar projektet och sedan kontakta dem.
Det här är något jag vill slå ett slag för, och som många glömmer. En hel del personer som hör av sig till mig har inte budget att betala de priser jag efterfrågar för att jag ska rita åt dem på beställning. Så blir de besvikna, för de ville verkligen ha en av mina kartor. Men då brukar jag förklara att en ny karta på beställning tar mig 10-20 timmar att rita. Om de istället kan tänka sig att anpassa sitt äventyr efter något jag redan ritat så blir det genast mycket billigare. Då köper du ju plötsligt inte min framtid, utan min dåtid, och den är jag betydligt mer givmild med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Flera som varit inne på det, men jag tänker att en stor anledning är att initiativtagaren till spelskapande ofta är någon som redan skrivit sin heartbreaker och nu vill fylla ut den med bilder av så hög kvalitet som möjligt. Dock måste jag ju säga att hög kvalitet på bilder ställer högre kvalitet på textmaterialet också. Stor anledning varför Degenesis faller platt för många, tror jag. Insidan lever inte upp till fasaden.

Rollspel hamnar ju ofta nära böcker av självpublicerade författare, i praktiken. Någon har skrivit något för att personen ville skriva det. Finns ju massor med illustratörer (se ArtStation och liknande) som ritar precis det de vill rita, och har exakt inget intresse av att göra det till rollspel. Rollspelare som skriver rollspel är ju mest bara en bunt nördar med starka åsikter (mig själv inkluderad!).

Skriva är ju förhållandevis enkelt att göra och skillnaden i kvalitet är mindre uppenbar än den är mellan en svinduktig och en mindre duktig illustratör.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Andra har redan sagt ungefär det jag tänkt säga, men typ:
  • Illustratörer som gör bilder snygga nog att upplevas som snygga av de som köper rollspelsböcker, är en bristvara. Det går med andra ord i princip inte att hitta en illustratör som har "tid över" och som man kan entusiasmera tillräckligt för ens rollspelsprojekt att den gör arbetet lika gratis som jag gör mina delar av jobbet. Även om det ofta blir snälle-priser så är det alltså "betala eller var utan illustrationer" som gäller.
  • Jag kan göra… okej illustrationer, inom väldigt smala områden, och om jag hittar rätt förlagor etc. Det tar en evinnerlig tid när jag gör det, jämfört med när typ Steven Austin snor ihop ett 4x4-block med cyberpunkiga porträttbilder på ett par timmar. Jag vet varför jag betalar honom pengar för det – dels för att han annars hade kunnat använda den tiden till att teckna till 2000AD, dels för att han lagt ner en himla massa tid på att bli så bra.
  • De enda exempel jag kan komma på där själva textkvaliteten varit det folk klagat på i ett rollspel, är exempel som är riktigt, riktigt ruskiga. Det ska med andra ord vara riktigt, riktigt dåligt för att folk ska reagera. Och det är dessutom i stort sett aldrig en sak som hindrar någon att köpa ett spel. Jag vet att jag är sån själv – jag köper med ögonen. Jag försöker läsa preview-PDF:er när de finns, men i rätt hög grad köper jag spel på illustrationer + tematik.
Sammantaget så känns det som att den som betalar mig för att skriva texter (som Daniel Lehto till Universums Öde) gör det mest för att vara snäll. Den som betalar mig för att göra layout (som Eloso i Chockprojektet) betalar mig för att göra något som de kunnat göra själva, men som avlastar dem lite. När jag betalar en illustratör är det ofta så att jag betalar för att illustratören på ett par timmar ska göra något som tagit mig veckor.

Och det som blir allra, allra svårast att betala för är då naturligtvis korr och redigering. Jag har haft en enorm tur som haft hjälp av Kathrin Hagmaier, som inte tagit betalt annat än i "exposure".

Rent marknadsmässigt ser det alltså ut som det gör pga tillgång och efterfrågan. Det upplevda behovet av illustratörer är högt, tillgången låg. Det upplevda behovet av externa författare och redaktörer är lågt.

Rent… "moraliskt" upplever jag att svensk rollspelsbranch blivit bättre på att betala skribenter och layoutare, åtminstone på projekt som drar in flis. Men det är inte för att man måste, utan för att man vill vara schysst. Jag gillar ju att jobba med illustratörer och jag gillar också att jobba med skribenter. Jag känner mig glad och nöjd över att alla som skrivit till Kutulu fått betalt, även om det är långt ifrån marknadsmässiga priser.

Men hade jag behövt betala dem? Var det ett måste för att produkterna skulle bli av? Okej, Moa och Gabbie hade jag nog faktiskt behövt betala; de skrev ju äventyr och äventyrsskrivande är min stora svaghet (det har tagit mig typ 6 år att skriva 3 äventyr till Rotsystem…). Men Lukas? Jag är jättenöjd med hans bidrag och jag är jätteglad över att jag kunde betala honom för det, men tekniskt sett hade jag kunnat skriva duglig brukstext själv istället. Hans text är bättre än vad min varit, men jag tror inte speciellt många hade brytt sig.


Så… Ja, det är så att illustratörerna i många projekt är de enda som överhuvudtaget får betalt. Det är för att marknaden ser ut som den gör, och det enda som står emot är spelskapares moral (och ekonomiska situation).

Jag skulle ju hellre se en situation där vi betalade mer pengar till författare, layoutare och redaktörer snarare än mindre till illustratörer. Jag vill inte se ett race to the bottom, eller jag vill i varje fall inte själv vara med i det. Jag tänker inte uttala mig om andra mindre spelskapare med ännu mindre budget än vad jag har, de får göra sina egna avvägningar. Jag är i en situation där jag själv kan producera duglig text och layout och där jag kan betala för illustrationer och, ibland, text. Det planerar jag att fortsätta med. (Samtidigt som jag hoppas hitta tiden att bli bättre på de visuella delar jag faktiskt kan lite av – isometriska kartor, 3D-grejer, kollage).
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Skriva är ju förhållandevis enkelt att göra och skillnaden i kvalitet är mindre uppenbar än den är mellan en svinduktig och en mindre duktig illustratör.
Om jag hade tid, inspiration och motivation skulle jag nog kunna skriva ett rollspel. Jag har en del "hyggliga" idéer och jag skulle kunna skriva och redigera en bok (inte därmed sagt att jag inte skulle ha nytta av hjälp). Men jag ritar på mellanstadienivå. Jag hade behövt lägga... tusentals timmar... på att öva på att rita, för att kunna göra svartvita bilder, som jag hade varit nöjd med att inkludera i något jag publicerar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Rollspel hamnar ju ofta nära böcker av självpublicerade författare, i praktiken. Någon har skrivit något för att personen ville skriva det. Finns ju massor med illustratörer (se ArtStation och liknande) som ritar precis det de vill rita, och har exakt inget intresse av att göra det till rollspel.
Vilket är synd, för jag tror att många av de där bilderna skulle kunna bli awesome rollspel. Vissa av dem skulle jag som författare rentav kunna jobba för jordnötter för att få skriva till.

Jag minns att vi var många som tänkte tanken om Stålenhags bilder, och jag minns att jag rentav mailade honom nån gång. Men det var Fria Ligan som fick med honom på tåget.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Det handlar val om vems projekt det ar. Det ar val sallan de som driver ett rollspelsprojekt ocksa ar skickliga illustratorer. Sa det blir en tjanst man tar in och givetvis maste betala for.

Och visst, bildbudget ar en stor del av vara shoestringprojekt. Det betyder inte att de faktiska ersattningarna ar stora - sett till tid och talang. Snarare tvartom!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Men Lukas? Jag är jättenöjd med hans bidrag och jag är jätteglad över att jag kunde betala honom för det, men tekniskt sett hade jag kunnat skriva duglig brukstext själv istället. Hans text är bättre än vad min varit, men jag tror inte speciellt många hade brytt sig.
Grejen är att jag själv känner ungefär likadant om mitt skrivande. Till att börja med är det väldigt svårt att själv avgöra hur bra man är på att skriva och därmed sätta värde på det – avsevärt svårare än samma sak med illustration, skulle jag säga. Därtill är det svårt att säga hur mycket en eventuell kvalitet i skrivandet gör för en produkt. Även om jag skulle råka vara väldigt duktig på att skriva så tror jag den krassa sanningen är att det drar väldigt lite extra pengar till en produkt. Jag har svårt att för mig själv motivera varför jag skulle vara värd att betala, eftersom jag vare sig kan vara säker på att jag gör ett bra jobb eller att ett eventuellt bra jobb skulle vara till någon faktisk nytta för den som köper mina tjänster.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
eller att ett eventuellt bra jobb skulle vara till någon faktisk nytta för den som köper mina tjänster.
Jag vill understryka att jag anser att dina texter gjorde nytta i min produkt. De gjorde den bättre. Sedan ifall publiken fattar det struntar jag i, men jag skrev ju Kutulu för min egen skull och det viktigaste för mig är att jag blev nöjd. Och det blev jag. Åtminstone med de delar jag inte gjorde själv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Jag tänker hävda att det är bullshit att det är mindre värt med en skicklig författare. Absolut bullshit. Det ÄR rollspelet/äventyret/grejen. Bilderna är pynt. Men av någon anledning har tecknarna tagit betalt (eller mer) än författarna. Vilket är dumt. Att marknadens osynliga hand ligger bakom gör det inte mindre dumt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker hävda att det är bullshit att det är mindre värt med en skicklig författare. Absolut bullshit. Det ÄR rollspelet/äventyret/grejen. Bilderna är pynt. Men av någon anledning har tecknarna tagit betalt (eller mer) än författarna. Vilket är dumt. Att marknadens osynliga hand ligger bakom gör det inte mindre dumt.
Menar du moraliskt eller marknadsmässigt värt?
 
Top