entomophobiac
Low Prep High Play
Fick hem det flera månader försenade (och förra året inhandlade) Homeworld-rollspelet idag. Baserat på det digitala spelet. Och när jag började bläddra i det, och såg reglerna för att skapa rymdskepp, så slog det mig hur sablarns lika varandra alla såna system tenderar att vara.
Med anmärkningsvärt få undantag får vi något i stil med följande:
1. Välj chassi.
2. Välj obligatoriska moduler (typ motor).
3. Välj valfria moduler (typ vapen).
4. Räkna ut stats.
5. Rymdskeppa!
Så jag började skissa på ett annat sätt att göra rymdskepp, som än så länge helt saknar sammanhang. Men vi kan kalla det "starship", fantasifullt och grannt.
1. Range: Intercontinental, Interplanetary, Interstellar, eller Intergalactic. Den sista är sannolikt helt ointressant. Men den börjar på "Inter", så får ändå vara med. Vad är skeppet byggt för att täcka för avstånd? Här ingår även redundans. Rör det sig om en resa? Två? Fyrtiofemton?
2. Mission: Här finns en längre lista. Det kan vara ett skepp för aktiva passagerare, för passagerare i kryostasis, för känslig last, för okänslig last, för att utvinna råvaror ur asteroider, etc. Det är rena uppgifter, som kan innehålla viss nyans och bredd. Ett skepp kan ha mer än ett Mission. Finns ingen teoretisk gräns egentligen.
3. Moduler: När du valt Mission får du en lista med vilka moduler som behövs för att kunna lösa detta uppdrag. Valde du Intelligence så behöver du antagligen bra sensorer och stark kommunikationsutrustning. Dessa i sin tur kommer behöva ström, kanske kräva trycksättning (om de behöver besättning), etc. Alla sådana behov som uppstår täpper du igen med fler moduler. För att göra det enkelt finns det moduler som är bookends för denna behovskedja, som bränsletankar och kylaggregat, som inte har några egna behov. Även här går det att stoppa in redundans, exempelvis genom att ta mer än en av någonting.
4. Du har nu ditt skepp, helt anpassat för ett specifikt syfte, och med alla stödmoduler som krävs för att kunna leverera. Skalan på det avgörs av din räckvidd samt hur mycket redundans du har i din räckvidd: ett interkontinentalt skepp byggt för ett enda "hopp" i taget (typ ett Condor-flygplan) är ju betydligt mindre än en interstellär koloss som är byggd för tur-och-retur resor till Alpha Centauri.
5. Rymdskeppa!
Så. Färdigflummat.
Tankar på det?
Med anmärkningsvärt få undantag får vi något i stil med följande:
1. Välj chassi.
2. Välj obligatoriska moduler (typ motor).
3. Välj valfria moduler (typ vapen).
4. Räkna ut stats.
5. Rymdskeppa!
Så jag började skissa på ett annat sätt att göra rymdskepp, som än så länge helt saknar sammanhang. Men vi kan kalla det "starship", fantasifullt och grannt.
1. Range: Intercontinental, Interplanetary, Interstellar, eller Intergalactic. Den sista är sannolikt helt ointressant. Men den börjar på "Inter", så får ändå vara med. Vad är skeppet byggt för att täcka för avstånd? Här ingår även redundans. Rör det sig om en resa? Två? Fyrtiofemton?
2. Mission: Här finns en längre lista. Det kan vara ett skepp för aktiva passagerare, för passagerare i kryostasis, för känslig last, för okänslig last, för att utvinna råvaror ur asteroider, etc. Det är rena uppgifter, som kan innehålla viss nyans och bredd. Ett skepp kan ha mer än ett Mission. Finns ingen teoretisk gräns egentligen.
3. Moduler: När du valt Mission får du en lista med vilka moduler som behövs för att kunna lösa detta uppdrag. Valde du Intelligence så behöver du antagligen bra sensorer och stark kommunikationsutrustning. Dessa i sin tur kommer behöva ström, kanske kräva trycksättning (om de behöver besättning), etc. Alla sådana behov som uppstår täpper du igen med fler moduler. För att göra det enkelt finns det moduler som är bookends för denna behovskedja, som bränsletankar och kylaggregat, som inte har några egna behov. Även här går det att stoppa in redundans, exempelvis genom att ta mer än en av någonting.
4. Du har nu ditt skepp, helt anpassat för ett specifikt syfte, och med alla stödmoduler som krävs för att kunna leverera. Skalan på det avgörs av din räckvidd samt hur mycket redundans du har i din räckvidd: ett interkontinentalt skepp byggt för ett enda "hopp" i taget (typ ett Condor-flygplan) är ju betydligt mindre än en interstellär koloss som är byggd för tur-och-retur resor till Alpha Centauri.
5. Rymdskeppa!
Så. Färdigflummat.
Tankar på det?