Läser ni ens alla regler i ett nytt spel, eller kör ni mest på "som vanligt"? /.../ Vad tycker ni gör regler lättare att förstå och spela?
Två rätt olika frågor.
Läser jag ett rollspel bara för att se vad det innehåller så läser jag "Vad är rollspel" eller tittar efter blurbar noggrant. Första texterna är jätteviktiga då de säger i princip allt om hela spelet. Är "Vad är rollspel" på 20 sidor (D&D) är det ett rätt komplext rollspel. Sedan läser jag hur man slår tärningar och lite specialregler kring det, jag ögnar igenom grundegenskaper, färdigheter och förmågor och hur de hanteras för att se om det är något som särskiljer sig från andra rollspel (i princip aldrig). Sedan läser jag spelledarkapitlet noggrant, eftersom det säger hur spelet är tänkt att spelas (egentligen borde det vara först) och kollar första sidorna i introduktionsäventyret. Världen ögnar jag snabbt då jag är ointresserad av världar.
Om jag ska spelleda så läser jag regelavsnitten rakt av, jag läser spelledarkapitlet och sedan gör jag en rollperson. Världen ögnar jag fortfarande och jag läser introduktionsäventyret någorlunda noggrant.
Vad tycker ni gör regler lättare att förstå och spela?
Jag tycker regler är lättare om de är en del av en spelstruktur. Läste och spelade igår pulp-brädspelet
Fortune and Glory (manual, pdf) och de började med att gå igenom all terminologi. Jag fick läsa halva regelboken för att ens komma in på setup och sedan spelomgången för att ens förstå vad de menade.
Jag hade samma kritik till Neotech Edge. Om de förklarat hur man vann Fortune of Glory, en kort genomgång av rundan och
sedan terminologin hade jag inte haft något emot det. Sedan fick jag sitta och slå, men ... ja, den manualen är verkligen ett bra exempel på att dåligt exempel. Har sett en
manual på två sidor online som förklarar samma sak
på ett tydligt sätt som de knappt lyckades förklara på 20 sidor.
Jag tycker folk har en felaktig åsikt om att ett rollspel ska vara en referensbok och lärobok. Låt referenserna vara för sig och läroboken för sig. En sak jag direkt ser om det är ett bra brädspel är om de har en sammanfattning på ett kort i hur en runda går till. Brädspelet
Dominion (manual, pdf) har en förklaring av spelet i löpande text och sedan referensregler ute i marginalerna. Sjukt smidigt att bara läsa referenserna om man bara ska slå upp något. Fast det spelet är otroligt speltestat, däribland manualen, vilket rollspel sällan är.
Jag tycker också att den som skriver spelet inte ska skriva förklaringen av hur man spelar. Spel behöver en redaktör och layoutare som gör texten smidigare och mer lättförståelig. Det är ett grovt misstag att tryckta rollspel inte har redaktörer. Alla kan skriva, men få kan skriva väl.