En sak som många här redan vet om mig är att jag gillar Transformers. Inte allt såklart, det tror jag få transformers-fans gör. Men jag älskar framför allt IDWs nya och även Marvels gamla serietidningar. Jag gillar leksakerna och har orimligt många plastgobbar som köpts in i vuxen ålder. Jag gillar till och med Michael Bay-filmerna. Jag tycker att de må ha negativa sidor, men de är fan bättre än väldigt mycket av den gamla tecknade serien (fight me!).
Transformers är min första och starkaste nördkärlek. Den franchise jag aldrig kunnat släppa, som jag inte riktigt kan minnas en tid då jag inte gillat. Robotar som förvandlar sig har varit Min Grej typ… alltid.
Hur som helst, Renegade Studios utannonserade för ett tag sedan att de fått licens att göra rollspel på ett antal Hasbro-properties, däribland GI Joe och Power Rangers och… Transformers.
Det spelet släpptes nu för inte alltför länge sedan, så nu har jag köpt det som PDF och tänker läsa och skriva om det här. Precis som med min Neotech-tråd kommer jag att ta ett kapitel eller två i taget, och ge mina tankar stegvis. Jag kommer också att ta paus i allt annat rollspelsläsande under tiden. Jag har egentligen läst ett NeotechD-kapitel jag borde skriva om, så det kanske jag gör, men jag kommer inte att läsa fler innan det här är slut.
Jag och licensierade spel har en, öh, inte alltför positiv historia. Jag skrev om Terminator-rollspelet här. Det här är min lista med saker jag normalt förväntar mig från licensspel:
- En världsbeskrivning som inte på något sätt bjuder in till rollspel, utan mest är en ganska slö sammanfattning av originalet. Typ som en wikipediasida. "Här är en tidslinje över TV-seriens säsonger, en sammanfattning av mytologin och stats för de viktigaste aktörerna".
- En underdimensionerad SL-sektion som inte egentligen ger speciellt mycket hjälp i hur man rent konkret skapar och strukturerar egna äventyr som känns som originalets berättelser. Har man tur kanske man får en kort passus om den dramatiska kurvan.
- Ett regelsystem som är D&D:igt, med vilket jag menar att det är ganska crunchigt, helt fokuserat på strid, och med starkt inslag på rollpersonernas stats och feats och så. Jag säger inte att alla D&D-versioner är sådana, men det är den känsla jag fått av de jag läst. Och nej, OSR räknas inte in här; jag har framför allt läst D&D 3 och 4 =) Men ja, i bästa fall kanske något mer BRP:igt – fortfarande crunchigt etc, men kanske utan levels och tänkta strider på rutnät åtminstone.
- Om originalet har någon unik feature (magi, t.ex) så finns onödigt komplexa subsystem som försöker detaljsimulera denna feature. Originalet körde kanske dramatisk handwaving, men här ska vi ha minst fyra tabeller.
- Illustrationer som tagits rakt av från originalet, trots att de egentligen bara funkade i sin kontext. Fula screengrabs från en TV-serie är standard.
- Ett introäventyr som består av en korridor – en serie encounters efter varandra med väldigt lite agens för rollpersonerna om vad de vill göra. Antagligen är de flesta av dessa encounters strids-diton. Det finns också ingenting i rollspelet i stort som tyder på att man förväntas köra någon annan sorts äventyr än just sådana.
Jag har redan sett en youtube-video om spelet, där den som gjorde videon visserligen lät entusiastisk men där flera av mina förväntningar infriades. Vi får väl se; jag ska försöka läsa det här spelet med snälla ögon.
Men jag kan väl säga att när Renegade Studios tar $38 för PDF:en, och $55 för den fysiska, och inte har någon bundle… då skapar de inte direkt någon bra grogrund för välvilja.
Jag tillhör de som helt klart hade kunnat lägga lite extra för att få båda, men jag tänker inte betala 970 spänn för bok+pdf. Och $38 är en dyr PDF.
Oh well, jag antar att det här som allra minst kommer att ge mig lust att bygga vidare på något eget Transformers-med-serienumren-avfilade-jox.
Attachments
-
1.3 MB Views: 1