Om man ska köra rollspel i 40k så vill jag säga att man ska inte använda sig av några av de gamla 'spelen (Dark Heresy, Rogue Trader, etc.) regler, i alla fall inte utan stark moddning. Böckerna är underbara i sitt värdsbyggande o som inspiration men reglerna bygger på att du som rollperson suger, du börjar som bottenskrap o har sedan ett klasssystem som låser in dig i hur din karaktär kan utvecklas ("jaha, du vill bli bättre på att fäktas, då får du vänta till du har kommit upp två nivåer till om du inte vill betala dubbla/tredubbla Efp för det, för spelet anser att först då kan du bli bättre på den färdigheten"). O det är ett stort problem om man tänker efter att ex. Dark Heresy bygger på att en Inkvisitor (eller någon av hens höga agenter) har pekat på RP:na o sagt att "ni har något utöver det vanliga som gör att jag väljer er istället för alla de andra jag, med min inkvisitor auktoritet, har rätt att bara beordra att följa mig", så varför ska då RP:nas chef välja att utnyttja bottenskrap istället för kompetent/specialiserat/special kunskap/elit folk? Å om du vill börja med en högnivå karaktär blir det en massa matte att gå igenom och bläddrande för färdigheter kostar helt olika beroende på vilken klass man tillhör o vilken nivå man är på, å sedan finns alla specialiseringar man kan ha.
Sedan har vi att inga av de officiella äventyren bygger på att RP:na är 40k motsvarigheten till Baker Street Irregulars eller liknande som passar deras usla färdighetsnivå utan de skickas utan uppsyn på viktiga/farliga uppdrag kors och tvärs över sektorn, grejer som mer kompetent folk borde skickas på.
Använd hellre andra regler istället.
Jag vet int' hur det nya 40k rollspelets regler ser ut och fungerar så jag kan inte kommentera om dem.