Vad tycker ni om Warhammer 40k?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,023
Location
Stockholm
...och striden mot Vulcan tycker jag visar fint hans världsbild, och hur han lurats att tro att han är herren över sitt eget öde
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Finns inte Sigges tidsålder som rollspel också ?

Jag vill minnas att jag sett något om det , age of sigmar soulbound eller nått sånt .
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
Ursprungstanken var att ha en "god" ras för folk att spela, men det var inte så önskat så de har nyanserats mer mot de gråa. Sen vet jag inte om estetiken är riktad mot folk med mechabakgrund/gillande och sånt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Jag och en kamrat har tidigare spelat lite WH40K och skulle vilja börja spela i världen igen. 40K känns dock som fel spel. Vi pallar inte riktigt måla stora arméer, och vi känner att det både tar för stor plats och tar för lång tid att spela (per match, alltså).

Är Kill Team ett bra alternativ? Vi sneglar på det, men har inte riktigt greppat vad det försöker vara och hemsidan är faktiskt ganska kass.

Kan man bygga sina egna små warbands, eller är man låst till de som säljs färdiga? Kan jag använda mina Ultramarines som jag målat för WH40K? Hur lång tid tar en match? Behöver man preppa terräng? Hur stor plats tar spelet? (räcker ett vanligt matsalsbord) Är reglerna enkla att lära sig?

Har ni med erfarenhet av spelet några allmäna reflektioner eller tips och råd om vad vi bör tänka på?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Ursprungstanken var att ha en "god" ras för folk att spela, men det var inte så önskat så de har nyanserats mer mot de gråa. Sen vet jag inte om estetiken är riktad mot folk med mechabakgrund/gillande och sånt.
Jag har fått förklarat för mig (men vet inte om det stämmer) att det var ett försök till ingång på de ostasiatiska marknaderna. Warhammer verkar till skillnad från de flesta andra västerländska spel vara rätt poppis i Japan, och Gundam-estetiken är ju påtaglig, så kanske var Tau en smart satsning?

Själv kan jag inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om dem. Jag gillar inte gundam och liknande, så rent estetiskt är de inte riktigt min grej, men jag tycker inte de förstör heller.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,023
Location
Stockholm
Jag och en kamrat har tidigare spelat lite WH40K och skulle vilja börja spela i världen igen. 40K känns dock som fel spel. Vi pallar inte riktigt måla stora arméer, och vi känner att det både tar för stor plats och tar för lång tid att spela (per match, alltså).

Är Kill Team ett bra alternativ? Vi sneglar på det, men har inte riktigt greppat vad det försöker vara och hemsidan är faktiskt ganska kass.

Kan man bygga sina egna små warbands, eller är man låst till de som säljs färdiga? Kan jag använda mina Ultramarines som jag målat för WH40K? Hur lång tid tar en match? Behöver man preppa terräng? Hur stor plats tar spelet? (räcker ett vanligt matsalsbord) Är reglerna enkla att lära sig?

Har ni med erfarenhet av spelet några allmäna reflektioner eller tips och råd om vad vi bör tänka på?
Det är inte riktigt svaret du bad om men: vill ni lira space marines, imperial guard eller tyranids så har vi 3k+ av alla tre här ute i Norrtälje och plats att spela på. Apful terräng men fungerar för syftet. Så om ett spel eller två kan vara värt en timmes resa tur så är ni välkomna någon helg framöver!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Det är inte riktigt svaret du bad om men: vill ni lira space marines, imperial guard eller tyranids så har vi 3k+ av alla tre här ute i Norrtälje och plats att spela på. Apful terräng men fungerar för syftet. Så om ett spel eller två kan vara värt en timmes resa tur så är ni välkomna någon helg framöver!
Tack, det var riktigt hyggligt av dig! Men jag känner som sagt att 40K (det stora spelet alltså) inte riktigt är min grej. Det är något med pacingen och tempot jag inte gillar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Jag och en kamrat har tidigare spelat lite WH40K och skulle vilja börja spela i världen igen. 40K känns dock som fel spel. Vi pallar inte riktigt måla stora arméer, och vi känner att det både tar för stor plats och tar för lång tid att spela (per match, alltså).

Är Kill Team ett bra alternativ? Vi sneglar på det, men har inte riktigt greppat vad det försöker vara och hemsidan är faktiskt ganska kass.

Kan man bygga sina egna små warbands, eller är man låst till de som säljs färdiga? Kan jag använda mina Ultramarines som jag målat för WH40K? Hur lång tid tar en match? Behöver man preppa terräng? Hur stor plats tar spelet? (räcker ett vanligt matsalsbord) Är reglerna enkla att lära sig?

Har ni med erfarenhet av spelet några allmäna reflektioner eller tips och råd om vad vi bör tänka på?
Det har ganska nyligen kommit en ny edition av Kill Team som jag har noll koll på. Förra editionen kom för något år sedan och var kul dock. Man hade mellan 2 och 15 gubbar ungefär och så hade man specialföemågor för sin faktion för dem, eftersom man hade färre gubbar så var det inte så mycket mer att hålla koll på. Man byggde egna Warband men var ganska låst till de existerande faktionerna, även om det fanns ett keyword system för att ha med vissa allierade grupper i samma Warband.

Jag hade dock också rekomenderat One Page Rules Kill Team regler i första hand. Superkul och med lika mycket frihet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,730
Om man vill leka med sina GW gubbs så är onepagerules.com dit man bör kolla. Snabba enkla och roliga regler för nästan alla GWs olika spel. Och gratis är ju gott.
Medhåll. Har testat Age of Fantasy skirmish med sonen och det har fungerat bra. Inte så mycket finesser men fullt fugligt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
592
Location
Uppsala
Om man ska köra rollspel i 40k så vill jag säga att man ska inte använda sig av några av de gamla 'spelen (Dark Heresy, Rogue Trader, etc.) regler, i alla fall inte utan stark moddning. Böckerna är underbara i sitt värdsbyggande o som inspiration men reglerna bygger på att du som rollperson suger, du börjar som bottenskrap o har sedan ett klasssystem som låser in dig i hur din karaktär kan utvecklas ("jaha, du vill bli bättre på att fäktas, då får du vänta till du har kommit upp två nivåer till om du inte vill betala dubbla/tredubbla Efp för det, för spelet anser att först då kan du bli bättre på den färdigheten"). O det är ett stort problem om man tänker efter att ex. Dark Heresy bygger på att en Inkvisitor (eller någon av hens höga agenter) har pekat på RP:na o sagt att "ni har något utöver det vanliga som gör att jag väljer er istället för alla de andra jag, med min inkvisitor auktoritet, har rätt att bara beordra att följa mig", så varför ska då RP:nas chef välja att utnyttja bottenskrap istället för kompetent/specialiserat/special kunskap/elit folk? Å om du vill börja med en högnivå karaktär blir det en massa matte att gå igenom och bläddrande för färdigheter kostar helt olika beroende på vilken klass man tillhör o vilken nivå man är på, å sedan finns alla specialiseringar man kan ha.

...
Jag har inte blivit vidare imponerad av de officiella rollspelen heller. Med risk för att låta som ett system fanboy (det fanns ett tag då ropen ständigt skallade på t.ex. rpg.net) så skulle jag rekommendera Savage Worlds istället. Det är gjort för fart och fläkt och med bennies kan man vara precis sådär överkompetent som stämningen kräver och settingen med sina Stora Bokstäver antyder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Jag har inte blivit vidare imponerad av de officiella rollspelen heller. Med risk för att låta som ett system fanboy (det fanns ett tag då ropen ständigt skallade på t.ex. rpg.net) så skulle jag rekommendera Savage Worlds istället. Det är gjort för fart och fläkt och med bennies kan man vara precis sådär överkompetent som stämningen kräver och settingen med sina Stora Bokstäver antyder.
Det finns Savage Worlds hack till 40k som jag spelat med, det var riktigt bra! Pulpigheten funkar bra för 40k.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Jag och en kamrat har tidigare spelat lite WH40K och skulle vilja börja spela i världen igen. 40K känns dock som fel spel. Vi pallar inte riktigt måla stora arméer, och vi känner att det både tar för stor plats och tar för lång tid att spela (per match, alltså).

Är Kill Team ett bra alternativ? Vi sneglar på det, men har inte riktigt greppat vad det försöker vara och hemsidan är faktiskt ganska kass.

Kan man bygga sina egna små warbands, eller är man låst till de som säljs färdiga? Kan jag använda mina Ultramarines som jag målat för WH40K? Hur lång tid tar en match? Behöver man preppa terräng? Hur stor plats tar spelet? (räcker ett vanligt matsalsbord) Är reglerna enkla att lära sig?

Har ni med erfarenhet av spelet några allmäna reflektioner eller tips och råd om vad vi bör tänka på?
Det kom en ny version av Kill Team nyligen vars regler är mer egna och vars upplägg är att välja ett uppdrag och sen sätta upp sin grupp efter det. Den föregående versionen var mer att du hade en grupp och sen körde uppdrag och reglerna var baserade mycket på WH40K men med vissa undantag och extrasaker så man bör ändå läsa reglerna. Jag har bara spelat den versionen. Men bägge versionerna låter dig använda existerande WH40K-figurer även om det finns färdiga warband att köpa. Min upplevelse är att spelen faktiskt tar ungefär lika lång tid, Kill Team och WH 40K alltså, men Kill Team tar upp mindre plats. Mängd terräng beror lite på vad man tycker är kul. Jag har kört en färdig box som heter Rogue Trader där en dubbelsidig spelplan har ett rymdskepp på ena sidan och ett tempel på det andra så majoriteten av terrängen är de utritade murarna/väggarna. Oavsett är det mindre mängd terräng och därmed mindre skrymmande och billigare. Startkiten kommer med regler, spelplan, figurer och terräng. Reglerna är på WH40K-nivå att lära sig. One page rules som folk har nämnt har enklare regler både för sin WH40K-variant och för Kill Team som heter Future War Firefight.

För väldigt ingående recensioner och spelande av bägge versionerna kolla in Guerilla miniature games på youtube.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,451
Jag och en kamrat har tidigare spelat lite WH40K och skulle vilja börja spela i världen igen. 40K känns dock som fel spel. Vi pallar inte riktigt måla stora arméer, och vi känner att det både tar för stor plats och tar för lång tid att spela (per match, alltså).

Är Kill Team ett bra alternativ? Vi sneglar på det, men har inte riktigt greppat vad det försöker vara och hemsidan är faktiskt ganska kass.

Kan man bygga sina egna små warbands, eller är man låst till de som säljs färdiga? Kan jag använda mina Ultramarines som jag målat för WH40K? Hur lång tid tar en match? Behöver man preppa terräng? Hur stor plats tar spelet? (räcker ett vanligt matsalsbord) Är reglerna enkla att lära sig?

Har ni med erfarenhet av spelet några allmäna reflektioner eller tips och råd om vad vi bör tänka på?
Kill Team är värt att kolla närmare på. Jag har inte spelat det senaste men har läst in mig hyfsat på reglerna.
Spelplanen får lätt plats på ett vanligt bord och en match tar nog en timme eller två att spela.
Det är mindre regler än vanliga WH40K men inte jätte-light. Ni kan bygga lag av vanliga 40K-trupper men det är rätt hårt begränsat vad man kan ha med (inte lika mycket blanda och mixa som i tidigare versioner). Ett lag är ca 5-15 soldater. Terräng gör allt roligare och lite olika nivåer är bra.

Jag har mest erfarenhet av systerspelet Warcry som är skirmishvarianten av Age of Sigmar. Det är mycket liknande premisser men ett enklare, snabbare och smidigare system.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Det finns Savage Worlds hack till 40k som jag spelat med, det var riktigt bra! Pulpigheten funkar bra för 40k.
Enda nackdelen med Savage Worlds hacket är att den enda som inte är en pulpig badass är folk som spenderar poäng på psychic powers. Psykers blir medelmåttiga och sedan dör de typ en eller två sessioner in pga en dåligt perils of the warp rullning (där de imploderar, blir possessed eller typ vänder gravitationen och blir splattad mot taket (då allt är byggt som gotiska katedraler).
 
Top