Vad tycker ni om Warhammer 40k?

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
327
Warhammer har tolkats och tolkats om under dussintals år av dussintals olika författare och speldesigners, så mitt råd är att välja och vraka mellan det som känns intressant och inte bry sig så mycket om resten. Warhammer är så gammalt och stort att det har något för alla men taget som helhet är det inte för någon.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Warhammer har tolkats och tolkats om under dussintals år av dussintals olika författare och speldesigners, så mitt råd är att välja och vraka mellan det som känns intressant och inte bry sig så mycket om resten. Warhammer är så gammalt och stort att det har något för alla men taget som helhet är det inte för någon.
Det är också byggt för att man ska kunna välja och vraka, då sektorer som innehåller dussintals bebodda planeter och miljarder människor är i Adeptus Administratums ögon viktiga men samtidigt i den storleken att större saker har blivit bortglömda pga avrundningsfel.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,958
Location
Stockholm
Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
Ursprungstanken var att ha en "god" ras för folk att spela, men det var inte så önskat så de har nyanserats mer mot de gråa. Sen vet jag inte om estetiken är riktad mot folk med mechabakgrund/gillande och sånt.
Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
Jag har fått förklarat för mig (men vet inte om det stämmer) att det var ett försök till ingång på de ostasiatiska marknaderna. Warhammer verkar till skillnad från de flesta andra västerländska spel vara rätt poppis i Japan, och Gundam-estetiken är ju påtaglig, så kanske var Tau en smart satsning?

Själv kan jag inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om dem. Jag gillar inte gundam och liknande, så rent estetiskt är de inte riktigt min grej, men jag tycker inte de förstör heller.
Har vi några bra källor på någon av dessa påståenden? för det känns väldigt internet-teorier för mig.

Jag har White Dwarf:en där de presenterar (officiella versionen iallafall) hur de tänket bakom Tau fraktionens design, jag återkommer vad de säger där när jag får tillgång till den o har tid. Men jag tror att grundtanken vara att man ville ha e ny fraktion som var något nytt och annorlunda både i filosofi, design o spelstil från de andra grupperna

Också, jag måste erkänna att jag inte ser hur de ska vara Gundam-ish utanför användandet av mekor. Och @Conan angående "Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna" så skulle jag säga att de jugendiska aeldari inte passar så bra in med orkernas hot-rod/fotbollshuligan/mer-å-större dakka/hemmabygge teman, eller tyranidernas organiska ödle/insekt/ej-i-naturen design. Var och en av dem har sin egen känsla och formspråk som inte passar in med varandra.


Fast nog var AoS allmänt illa omtyckt när det kom? Det är den överväldigande bilden jag fått.
Fast då får man fråga hur många av dessa hatare som hatade det bara för att GW hade följt upp på sitt tema om att WhFB utspelar sig just innan domedagen, och faktiskt hade ragnarök hända med förstörelsen av Old World världen följt av AoS som GW:s nya fantasy spel. Jag är väldigt säker på att flertalet av dem inte gav AoS en chans utan bara deklarerade allt uruselt, fånigt o sämre än gammal WhFB.

Syftar på idén att kompetensen i sig är uttryckt helt genom färdigheternas chanser och hur ofta du som rollperson lyckas.

Om narrativet exempelvis säger att du är Inkvisitor, bestraffare av xenos, förföljare av kättare, och omvärlden visar detta genom att gå till andra sidan gatan, spotta över axeln, och så vidare. Då är ju många saker redan etablerade. När tärningarna skall fram är det ju för saker utöver det sammanhanget, eller när folk faktiskt mopsar upp sig mot dig. Och då kommer du i bra färdigheter ha runt 40-50% chans att lyckas, i sämre färdigheter runt 30%.

Att du misslyckas handlar ju om motståndet, om situationen, om omständigheterna. Inte om att du klantar dig, snubblar på osynliga sköldpaddor, eller inte kan träffa en lada från insidan. Misslyckanden tar också situationen vidare på intressanta sätt, så länge det inte finns någon räls som måste följas.

Sen, att få bättre chanser att lyckas med slagen över tid är ju dels något många rollspelare vant sig vid, och ofta spelmekaniskt givande om det spelas längre kampanjer. Det är lite frikopplat från det jag yrar om egentligen.

Och såklart, du får läsa det här med ett stort tycker jag.
Ja men problemet är att spelet bygger på att RP-gruppen inte bara är ett gäng unga kompisar, eller småhandlare som har tvingats samman, utan att de har blivit specifikt utvalda av en =][= att fungera som hens agenter, o inte bara som sovande sådana eller informatörer utan som aktiva agenter på viktiga uppdrag. O istället för att rekrytera elit folk som Modesty Blaise, Napoleon Solo, Lupin III, o liknande eller i alla fall specialist kompetenser som Daniel Jackson, Wilhelmina Packard, Basher Tarr o liknande, så ska inkvisitorn bestämt sig för att ta o använda sig av motsvarigheterna till en lumpare, universitetsstudent, nybörjar polis o liknande, o inte ens bra sådana utan medelmåttorna! Spelet låter dig nämligen inte vara bra på någon färdighet från början.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,728
Fast då får man fråga hur många av dessa hatare som hatade det bara för att GW hade följt upp på sitt tema om att WhFB utspelar sig just innan domedagen, och faktiskt hade ragnarök hända med förstörelsen av Old World världen följt av AoS som GW:s nya fantasy spel. Jag är väldigt säker på att flertalet av dem inte gav AoS en chans utan bara deklarerade allt uruselt, fånigt o sämre än gammal WhFB.
Ingen aning givetvis. Jag konstaterade bara att Age of Sigmar fick ett svalt mottagande när det kom - vilket du verkar hålla med om (?) - jag utvärderade inte skälen. Jag spelar själv inga av spelen och har ingen personlig åsikt. (Min enda beef med AoS är att det har gjort att miniatyrerna inte längre är särskilt intressanta att ha för att använda med rollspelet WFRP.)
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Jag har aldrig kännt något sug att spela i 40K-världen. Sen tycker jag figurspelet är kul att spela men skulle aldrig gå in i den investering som det innebär att köpa en armé. WH40K - priset står i namnet – som någon uttryckte det.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
Tau är nys - av någon anledning bestämde sig GW för att man behövde en anime-lista som inte passar in det minsta.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Jag har aldrig kännt något sug att spela i 40K-världen. Sen tycker jag figurspelet är kul att spela men skulle aldrig gå in i den investering som det innebär att köpa en armé. WH40K - priset står i namnet – som någon uttryckte det.
Jag har aldrig fattat det här med att folk tycker Warhammer är så dyrt. Ok att vi alla har olika ekonomi, men en armé kostar några tusenlappar. Är det verkligen så mycket för en hobby som man kan lägga hundratals/tusentals timmar på? Jag kan på tak arm rabbla upp åtminstone 118 hobbies som kostar väldigt mycket mer.

Ok, det är dyrare än rollspel som är mer eller mindre gratis att ägna sig åt. Men med hobbymått mätt? Nej, jag tycker verkligen inte att Warhammer är särskilt dyrt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Jag har aldrig fattat det här med att folk tycker Warhammer är så dyrt. Ok att vi alla har olika ekonomi, men en armé kostar några tusenlappar. Är det verkligen så mycket för en hobby som man kan lägga hundratals/tusentals timmar på? Jag kan på tak arm rabbla upp åtminstone 118 hobbies som kostar väldigt mycket mer.

Ok, det är dyrare än rollspel som är mer eller mindre gratis att ägna sig åt. Men med hobbymått mätt? Nej, jag tycker verkligen inte att Warhammer är särskilt dyrt.
Min invändning ang. priset är väl i första hand det här ofoget att ändra reglerna med jämna mellanrum så att man tvingas köpa nya figurer om man ska ha en aktuell armé.

Sen får man om man jämför med dyrare hobbies ställa det mot andrahandsvärdet också. Jag har ingen aning om vad man får för en medelmåttigt målad armé.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Min invändning ang. priset är väl i första hand det här ofoget att ändra reglerna med jämna mellanrum så att man tvingas köpa nya figurer om man ska ha en aktuell armé.
Det är också en uppsjö av (ganska dyra) regelböcker som med jämna mellanrum blir utbytta.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Min invändning ang. priset är väl i första hand det här ofoget att ändra reglerna med jämna mellanrum så att man tvingas köpa nya figurer om man ska ha en aktuell armé.

Sen får man om man jämför med dyrare hobbies ställa det mot andrahandsvärdet också. Jag har ingen aning om vad man får för en medelmåttigt målad armé.
Ja alltså du har säkert en poäng i det. Jag tänker bara utifrån mitt eget perspektiv där jag får ut åtminstone 20-30 timmars kul ur en femhundring (det är vad det tar för mig att bygga och måla en squad space marines). Jämfört med vissa av mina andra hobbies är det sjukt lågt krona per kul. Och då har jag inte ens räknat med timmarna av spelande med samma squad.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Vad är er relation till eller era åsikter eller tankar kring konceptet? Brädspelet, rollspel, novellerna, loren etc.?

För egen del har jag känt till det en evighet utan att någonsin försökt sätta mig in i vad det egentligen handlar om.

Men sen nyheterna att man planerar en serie i det universumet har jag börjat läsa på lite grann, och känner att jag älskar art-worken, fascineras av världsbygget men känner mig helt oförstående för hur det fungerar som annat än figurspel.
Spridda, lösa tankar:
  • I teorin tycker jag om grunden i brittisk punkig scifi. Samma sorts grej som Judge Dredd, liksom. Överdrifter och komik i grimdark-kläder.
  • I praktiken lockar det mig inte så mycket. Estetiken har sina höjdpunkter, men jag har otroligt svårt för de larvigare delarna av världen, typ orkernas go-faster-red och sånt.
  • Det är ganska mycket för macho-bröligt för mig. Jag menar, visst fattar jag att den biten också åtminstone till viss del är satir – men det blir ändå rätt tröttsamt.
  • Det finns avgränsade delar och enskilda spel jag uppskattar. Jag gillar t.ex. Space Hulk – Genestealers och space marines känns båda som att de är med i samma universum. Flera av datorspelen är också rätt OK.
  • Det är kanske lite märkligt att jag inte fastnat för spelets estetik så mycket, givet att jag verkligen gillar Mutant Chronicles, som ju ofta påstås vara en "ripoff". Men jag antar att jag gillar världsbygget i MC mer. Lite mer avgränsat, liksom.
  • Jag har varit helt ointresserad av rollspelen. Mycket, tror jag, för att det intryck jag fått av regelsystemen är att de är alldeles, alldeles för krångliga för mig.
  • Jag hade en armé av chaos space marines ett tag, men spelade bara nån enstaka match. Jag fastnade aldrig riktigt. Det är för stora arméer för mig – jag fastnade mer för Warmachine; där kan man spela fullgoda matcher med grundboxar för 500 pix. Det här var också på tiden då jag hade tid och tålamod att måla gubbar – när jag målar vill jag kunna lägga minst några timmar per gubbe, och det känns inte rimligt när man har jättearméer.
  • Det gör mig alldeles trött i hela kroppen att det finns så många som inte fattat att 40K är satir, och tycker att typ space marines är tuffa på riktigt. Samma kategori människor som oironiskt idoliserar Punisher, Judge Dredd och Rorschach antar jag.
Så… Sammantaget finns det en kärna jag respekterar men som inte är för mig helt enkelt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Ja alltså du har säkert en poäng i det. Jag tänker bara utifrån mitt eget perspektiv där jag får ut åtminstone 20-30 timmars kul ur en femhundring (det är vad det tar för mig att bygga och måla en squad space marines). Jämfört med vissa av mina andra hobbies är det sjukt lågt krona per kul. Och då har jag inte ens räknat med timmarna av spelande med samma squad.
Jo, jag tror att mycket av värdet i 40K beror på hur kul man tycker det är att måla figurer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
  • Det gör mig alldeles trött i hela kroppen att det finns så många som inte fattat att 40K är satir, och tycker att typ space marines är tuffa på riktigt. Samma kategori människor som oironiskt idoliserar Punisher, Judge Dredd och Rorschach antar jag.
Det är samma känsla man får när folk tror att Born in the USA handlar om att USA är awesome.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,727
Location
Huddinge
Jag som mest är intresserad av regler när det kommer till figurspel har mest konstaterat att W40K inte alls gör det för mig.
För mycket stora kanoner som skjuter över hela spelplanen, och den som först får in en bra runda med flera bra attacker, har oftast vunnit.

Sedan föredrar jag spel med mer varierande aktivering över att en spelare gör allt på en gång.
Blir så långa väntetider då.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Ajuste, jag vill tipsa om den här recensionen av Space Hulk: Death Wing som är så jävla kul och som gör sig lustig över WH40K:s grimdarkbombatik.

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Jag som mest är intresserad av regler när det kommer till figurspel har mest konstaterat att W40K inte alls gör det för mig.
För mycket stora kanoner som skjuter över hela spelplanen, och den som först får in en bra runda med flera bra attacker, har oftast vunnit.

Sedan föredrar jag spel med mer varierande aktivering över att en spelare gör allt på en gång.
Blir så långa väntetider då.

Jag håller med om det här. Tycker dels att pacing och tempo i 40K är helt off, matcherna tar alldeles för lång tid (både att förbereda och spela) och att man alldeles för tidigt inser vem som kommer vinna (typ i runda två).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
Jag håller med om det här. Tycker dels att pacing och tempo i 40K är helt off, matcherna tar alldeles för lång tid (både att förbereda och spela) och att man alldeles för tidigt inser vem som kommer vinna (typ i runda två).
WH40K har aldrig haft ens acceptabla regler (medan däremot Epic-skalan ofta haft det).

Vill du använda modellerna till ett faktiskt bra (och mycket snabbare) spel i stället rekommenderar jag svenska F28:


(Full disclosure: jag gör oavlönat regelkorr för det.)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,451
WH40K har aldrig haft ens acceptabla regler (medan däremot Epic-skalan ofta haft det).

Vill du använda modellerna till ett faktiskt bra (och mycket snabbare) spel i stället rekommenderar jag svenska F28:


(Full disclosure: jag gör oavlönat regelkorr för det.)
Hur är F28s skirmishregler?
 
Top