Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
Ursprungstanken var att ha en "god" ras för folk att spela, men det var inte så önskat så de har nyanserats mer mot de gråa. Sen vet jag inte om estetiken är riktad mot folk med mechabakgrund/gillande och sånt.
Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
Jag har fått förklarat för mig (men vet inte om det stämmer) att det var ett försök till ingång på de ostasiatiska marknaderna. Warhammer verkar till skillnad från de flesta andra västerländska spel vara rätt poppis i Japan, och Gundam-estetiken är ju påtaglig, så kanske var Tau en smart satsning?
Själv kan jag inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om dem. Jag gillar inte gundam och liknande, så rent estetiskt är de inte riktigt min grej, men jag tycker inte de förstör heller.
Har vi några bra källor på någon av dessa påståenden? för det känns väldigt internet-teorier för mig.
Jag har White Dwarf:en där de presenterar (officiella versionen iallafall) hur de tänket bakom Tau fraktionens design, jag återkommer vad de säger där när jag får tillgång till den o har tid. Men jag tror att grundtanken vara att man ville ha e ny fraktion som var något nytt och annorlunda både i filosofi, design o spelstil från de andra grupperna
Också, jag måste erkänna att jag inte ser hur de ska vara Gundam-ish utanför användandet av mekor. Och
@Conan angående "Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna" så skulle jag säga att de jugendiska aeldari inte passar så bra in med orkernas hot-rod/fotbollshuligan/mer-å-större dakka/hemmabygge teman, eller tyranidernas organiska ödle/insekt/ej-i-naturen design. Var och en av dem har sin egen känsla och formspråk som inte passar in med varandra.
Fast nog var AoS allmänt illa omtyckt när det kom? Det är den överväldigande bilden jag fått.
Fast då får man fråga hur många av dessa hatare som hatade det bara för att GW hade följt upp på sitt tema om att WhFB utspelar sig just innan domedagen, och faktiskt hade ragnarök hända med förstörelsen av Old World världen följt av AoS som GW:s nya fantasy spel. Jag är väldigt säker på att flertalet av dem inte gav AoS en chans utan bara deklarerade allt uruselt, fånigt o sämre än gammal WhFB.
Syftar på idén att kompetensen i sig är uttryckt helt genom färdigheternas chanser och hur ofta du som rollperson lyckas.
Om narrativet exempelvis säger att du är Inkvisitor, bestraffare av xenos, förföljare av kättare, och omvärlden visar detta genom att gå till andra sidan gatan, spotta över axeln, och så vidare. Då är ju många saker redan etablerade. När tärningarna skall fram är det ju för saker utöver det sammanhanget, eller när folk faktiskt mopsar upp sig mot dig. Och då kommer du i bra färdigheter ha runt 40-50% chans att lyckas, i sämre färdigheter runt 30%.
Att du misslyckas handlar ju om motståndet, om situationen, om omständigheterna. Inte om att du klantar dig, snubblar på osynliga sköldpaddor, eller inte kan träffa en lada från insidan. Misslyckanden tar också situationen vidare på intressanta sätt, så länge det inte finns någon räls som måste följas.
Sen, att få bättre chanser att lyckas med slagen över tid är ju dels något många rollspelare vant sig vid, och ofta spelmekaniskt givande om det spelas längre kampanjer. Det är lite frikopplat från det jag yrar om egentligen.
Och såklart, du får läsa det här med ett stort tycker jag.
Ja men problemet är att spelet bygger på att RP-gruppen inte bara är ett gäng unga kompisar, eller småhandlare som har tvingats samman, utan att de har blivit specifikt utvalda av en =][= att fungera som hens agenter, o inte bara som sovande sådana eller informatörer utan som aktiva agenter på viktiga uppdrag. O istället för att rekrytera elit folk som Modesty Blaise, Napoleon Solo, Lupin III, o liknande eller i alla fall specialist kompetenser som Daniel Jackson, Wilhelmina Packard, Basher Tarr o liknande, så ska inkvisitorn bestämt sig för att ta o använda sig av motsvarigheterna till en lumpare, universitetsstudent, nybörjar polis o liknande, o inte ens bra sådana utan medelmåttorna! Spelet låter dig nämligen inte vara bra på någon färdighet från början.