entomophobiac
Low Prep High Play
Syftar på idén att kompetensen i sig är uttryckt helt genom färdigheternas chanser och hur ofta du som rollperson lyckas.Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, kan du utveckla?
Om narrativet exempelvis säger att du är Inkvisitor, bestraffare av xenos, förföljare av kättare, och omvärlden visar detta genom att gå till andra sidan gatan, spotta över axeln, och så vidare. Då är ju många saker redan etablerade. När tärningarna skall fram är det ju för saker utöver det sammanhanget, eller när folk faktiskt mopsar upp sig mot dig. Och då kommer du i bra färdigheter ha runt 40-50% chans att lyckas, i sämre färdigheter runt 30%.
Att du misslyckas handlar ju om motståndet, om situationen, om omständigheterna. Inte om att du klantar dig, snubblar på osynliga sköldpaddor, eller inte kan träffa en lada från insidan. Misslyckanden tar också situationen vidare på intressanta sätt, så länge det inte finns någon räls som måste följas.
Sen, att få bättre chanser att lyckas med slagen över tid är ju dels något många rollspelare vant sig vid, och ofta spelmekaniskt givande om det spelas längre kampanjer. Det är lite frikopplat från det jag yrar om egentligen.
Och såklart, du får läsa det här med ett stort tycker jag.