Jag sett folk säga att om DnD drar in sin gamla OGL licens så kommer det drabba paizo och Pathfinder.
Någon som vet hur det ligger till med det?
Det är ju sitt egna spel så jag kan inte förstå hur det drabbar dem, om det inte är något barockt i stil med att eftersom det fortfarande använder klassika DnD termer som AC, CMD och will save, så skulle de vara beroende av gamla OGL licenser?
Och här är ett inlägg på EN World från en advokat som förklarar att OGL kan "dras in" av WotC.
Enligt den texten så kan Wizards dra in gamla OGL (även om den är perpetual), de kan antagligen inte hindra någon från att fortsätta sälja befintliga verk skapade under licensen, men det blir inte möljigt att skapa nya verk under gamla OGL.
Jag hoppas att det i förlängningen innebär att skapar-gemenskapen utvecklas bort från att förlita sig på WotC och deras nyckfullhet. Fler olika spel och så får D&D vara D&D, liksom.
Jag håller med.
Jag spelar ju redan OSR-kloner. Men jag har inga illusioner om att det är de bästa spelen som kan finnas. De är bara bättre för mig än de alternativ jag provat (gamla DoD, Rolemaster, och lite annat).
D&D skapades... för att kunna spela berättelser så som de berättelser i Appendix N av ADD 1e. Det tycker jag är ett bra designmål.
Det skulle gå att skapa ett fritt/öppet fantasy-bords-rollspel, som både spelare, amatör-skapare och kommersiella aktörer skulle kunna samlas runt.
...sedan är det såklart så att om Wizards skulle göra hot av att ge sig på det lilla OSR-segmentet, så måste de stämma eller stänga ner Paizo först. Och det kommer såklart ta sin tid... kan ta många år. Och vi det laget har de skrämt bort alla andra. Så långt tror jag inte det kommer gå. Men det kan bli kallare och ofriare för OSR, så länge man håller fast vid D&D-derivat och är beroende av OGL.