Quadrante
Grisbonde
Förväntar mig nu att det kommer en utmaning för ensidesäventyr baserat på äldre brädspelstitlar!Och varför är det här ett Snakes & Ladders-äventyr?!
Förväntar mig nu att det kommer en utmaning för ensidesäventyr baserat på äldre brädspelstitlar!Och varför är det här ett Snakes & Ladders-äventyr?!
Visst, det är spännande meningar, men klart tunt för ett helt speltillfälle. Här är en sammanfattning av ett speltillfälle i Hantverksklubben där vi satsade på att "Morningstara", alltså spela snabbt. Det tog två timmar att spela igenom detta. I mer normal takt hade det såklart tagit längre tid; kanske det dubbla.Fast... Det där är ju spännande meningar. Slåss mot en orm. Nån har tagit stegen, vem? Är ni fast i mörkret nu utan väg upp? Och stackars Leffe dog i en fälla! Låter som ett trauma tycker jag.
Om du tycker det är helt segt. Vad är det då för sjuka grejer som händer i dina vanliga spel?
Odo är ledare över Yndlingaätten, en 17-årig hjälte med ambitioner. Hans far dog ung i hjältedåd. Han talar med sin tjänare, den krumme Samo, som säger att Odo måste gifta sig och skaffa en arvtagare. Odo ger Samo i uppdrag att finna en kvinna värdig honom. Samo besöker Wesulvssläkten, där den sköna Sighild och hennes moder Auda tar emot. För att gå med på giftermålet kräver de en gåva värdig deras ätt.
Odo ger sig av för att fälla det fruktansvärda jättesvinet Grädel, men misslyckas och fälls till marken. Övertygad om att han ska dö, blir han plötsligt räddad av två mystiska systrar, Agnum och Aurea, som kan befalla svinet. Men Odo blir själv förtrollad, glömmer bort sin identitet och lever sitt liv som tjänare på systrarnas gård "Skogens hjärta".
Efter två år ger sig ännu en hjälte av för att dräpa Grädel. Jarmirs mor ber honom att inte resa. Grädel har dödat hundra män, större och starkare än Jarmir, enkel son till en skald, men Jarmir ger sig av likafullt. När han kommer fram till Skogens hjärta talar han med Odo, som säger att det finns ett jättesvin på gården, men det är så tamt att det äter ur hans hand. Jarmir ber honom att bevisa detta genom att mata svinet med ett äpple, men äpplet är förgiftat med blodet från ett av Avgrundsormens offer; det dödligaste gift som finns. Grädel dör och Jarmir får Odo att bära dess huvud till Sighild.
Åldrad av livet på farmen och klädd som tjänare är det ingen som känner igen Odo, och Jarmir presenterar Grädels huvud som gåva och ber om Sighilds hand. Sighild och hennes mor är tveksamma, och säger att visst, men för en okänd och vek man som Jarmir räcker inte gåvan, han måste också samla på sig en förmögenhet för att vara värdig den stolta Sighild. Under kvällen diskuterar Sighild och hennes tjänarinna Ludmila om hur sedan Grädel dräpts har skogen blivit mörkare och löven har börjat falla, trots att det är juni.
Jarmir talar i skogen med en mystisk man i grå mantel som säger att Jarmirs öde är att bringa skogen tillbaka till livet.
Jarmir beger sig tillbaka till Skogens hjärta och genom att försegla sina öron och kommunicera med skrift kan systrarnas häxkonster inte nå honom. De säger att de vill ha Grädels bete för att kunna återföda honom, och då kan skogen återfå sitt liv. Jarmir går med på detta, men kräver även rikedom som betalning för att hämta beten.
Under tiden detta pågår har Samo, som känt igen sin gamle mästare, talat med Ludmila och fått reda på att om man dyker ned i Glupatjärnen kan man se sitt sanna öde. Samo stjäl det svärdshjalt som Odo bär i ett snöre runt sin hals, och jagas till hästrygg av Odo. Han tar sig till Glupatjärnen, där han vadar ut i det träsk som omger tjärnen. Samo själv, gammal och krum, sjunker till sin död i träsket, men med sina sista krafter kastar han hjaltet i Glupatjärnens vatten.
Jarmir lyckas med sitt värv i Skogens hjärta, och snart stundar det giftemål mellan honom och Sighild. Men under bröllopet kliver Odo in, vred och med en säck innehållande häxsystrarnas huvuden. Han har dräpt dem båda. I bärsärkarraseri slaktar han Jarmir och alla bröllopsgäster. Men Sighild skäller ut honom. Tack vare honom har häxsystrarna inte kunnat återuppväcka Grädel, och skogen kommer att leva i evig vinter.
Odo, förvirrad och sorgtyngd, ger sig ut i skogen, där han träffar en mystisk man i grå kappa, som säger åt honom att ta sitt folk och lämna vinterskogen, färdas åt sydväst, där ett stort rike fallit och där ett nytt öde väntar honom. I den sista scenen ser vi Sighild, i en sydländsk bokskog, lekandes med en liten svinkulting.
"Vi gick runt lite och försökte komma till centrum. Fia blev knuffad och fick gå hem igen. Nya snubbar hade tittat fram när hon kom tillbaka."Förväntar mig nu att det kommer en utmaning för tremeningsäventyr baserat på äldre brädspelstitlar!
Smaksak såklart, men jag gillar att stanna i en värld/plats länge och över många spelmöten, så att jag verkligen lär känna den och så att den blir levande för mig. Ska min karaktär traska genom en stor farlig skog vill jag att det ska kännas som att tid förflyter, att det är mödosamt, osv. Att avverka mycket handling på kort tid är liksom inget mervärde för mig. För mig är nämligen en av rollspelets styrkor, gentemot andra medier och berättelseformer, just att det tar lång tid att göra lite. När man har kört samma kampanj i flera år blir små saker väldigt meningsfulla. Om Leffe exempelvis dör i en fälla, kan det kännas tufft på riktigt. För vi har lärt känna Leffe och kämpat vid hans sida under en väldigt lång tid.Visst, det är spännande meningar, men klart tunt för ett helt speltillfälle. Här är en sammanfattning av ett speltillfälle i Hantverksklubben där vi satsade på att "Morningstara", alltså spela snabbt. Det tog två timmar att spela igenom detta. I mer normal takt hade det såklart tagit längre tid; kanske det dubbla.
Det är exakt så min lokala spelgrupp gör. Torsdagar jämna veckor. De som är där spelar. Och det funkar bra. Nästan alltid är vi fem eller sex av sju deltagare."torsdagar jämna veckor, de som är där spelar!"
Här vill jag bara ...jag vet inte...dementera ...skryta kanske?Instämmer.
Att en spelare har barn går att planera.
Om två spelare har barn börjar det tyvärr dags att se dem som "reservspelare" som kommer när de kan och att kampanjen inte faller om de försvinner.
MåltavlaSer ni spelledaren (främst) som ledare, guide, administratör eller domare?
Du har rätt.Här vill jag bara ...jag vet inte...dementera ...skryta kanske?
I en av mina spelgrupper på fem personer har vi fem barn under fem år fördelade på fyra vuxna och det fungerar faktiskt helt okej. Vi kör typ varannan vecka och det rullar på bara bra.
Förlåt mig, men det här hör väl till allmänt hyfs oavsett aktivitet?Jag är inte rollspelsfanatiker, men rent allmänt gäller att har jag bokat in något i min kalender (rollspel eller annat) så ändrar jag inte det bara för att någon annan kompis vill göra något spontant samma dag.
Du och jag ser det som allmänt hyfs.Förlåt mig, men det här hör väl till allmänt hyfs oavsett aktivitet?
Förlåt mig, men det här hör väl till allmänt hyfs oavsett aktivitet?
Jupp. Har också haft med sånna spelare att göra. De har verkligen insisterat på att de vill vara med att spela rollspel, de verkar ha väldigt kul _när de är där_, men de kunde bokstavligt talat avboka minuter innan (eller efter) utsatt tid för att de skulle på fest i stället. Eller på en fotbollsmatch. Eller bio. Eller, i ett fall, för att de skulle spela brädspel med några andra kompisar.Du och jag ser det som allmänt hyfs.
Men tydligen finns det flera personer som ser rollspel som den absolut sista aktiviteten de kan tänka sig och att allt annat går före.
Det som förvånar mig är inte att de har den inställningen. Det som förvånar mig är att de vill vara med i en rollspelsgrupp om de har den inställningen.
Inte upprörd.Hoppas jag inte gjorde dig upprörd! Det var inte meningen.
Samtliga av punkt 1-6 är sådant som jag och mina vänner misslyckats med i olika grad genom våra rollspelskarriärer.
Av de rollspelskampanjer som inte varit en serie one-shot kan jag nog bara komma ihåg 3 som faktiskt avslutades. Oftast rinner de ut i sanden. Ofta har de kanske inte heller haft något definitivt slut, när vi spelat.
Den punkt som kändes mest avancerad är väl punkt 2 - det vissa svänger ihop på någon timma i prepp tar nog mig veckor, om jag ens får ihop det. Det är den punkten jag startade tråden för att pejla in, faktiskt - hur gedigen äventyrsförberedelse som förväntas.
Helt rimligt att man försöker följa sina egna krav!OK, jag beskriver väl egentligen mig själv som spelledare. Är det poängen med tråden?
Jag personligen förutsätter inget och ställer inte krav på andra. Men:Helt rimligt att man försöker följa sina egna krav!
Min poäng med tråden var nog att se om vissa personer satte högre standarder än mig. Eftersom vissa äventyr och förväntningar jag läst på det här forumet förutsätter ganska skicklig spelledare, eller scenarioskrivare.
Är redan flera andra som svarat och ämnet är väl dessutom Off topic men... måste ändå bara säga att mina erfarenheter är helt annorlunda. Tycker generellt att personer med barn brukar vara bättre på att planera och strukturera tillvaron. Regelbundna speltider, man hör av sig i tid om man inte kan. Med personer utan barn har det ofta blivit rörigare, folk vill inte bestämma sig förrän dagen innan, ställer in med kort varsel utan att reflektera över att andra har fått greja med sin tillvaro för att få ihop pusslet. Och de som har barn men inte får ihop schemat så att det räcker till rollspel, eller inte vill prioritera det, de brukar självmant dra sig ur gruppen.Instämmer.
Att en spelare har barn går att planera.
Om två spelare har barn börjar det tyvärr dags att se dem som "reservspelare" som kommer när de kan och att kampanjen inte faller om de försvinner.
En grej som jag tänker spelar in är att olika barn är olika… planerbara. Vissa barn har sällan kris, kan lämnas med barnvakt, eller att det räcker med ena föräldern och det dyker sällan upp oväntade saker som kräver all hands on deck. Sedan har vi andra barn, som är lite mer svårplanerade åtminstone upp till en viss ålder. Och visst, föräldrar kanske vill prioritera sin egentid – men det går nog inte riktigt att komma ifrån att föräldrar värda sitt salt generellt prioriterar sina barn.Är redan flera andra som svarat och ämnet är väl dessutom Off topic men... måste ändå bara säga att mina erfarenheter är helt annorlunda. Tycker generellt att personer med barn brukar vara bättre på att planera och strukturera tillvaron. Regelbundna speltider, man hör av sig i tid om man inte kan. Med personer utan barn har det ofta blivit rörigare, folk vill inte bestämma sig förrän dagen innan, ställer in med kort varsel utan att reflektera över att andra har fått greja med sin tillvaro för att få ihop pusslet. Och de som har barn men inte får ihop schemat så att det räcker till rollspel, eller inte vill prioritera det, de brukar självmant dra sig ur gruppen.