För mig finns det två aspekter som diskuteras i tråden som jag känner igen, och bara den ena skulle jag kalla "brädspelighet", även om den andra absolut har, för mig, med brädspel att göra.
Först och främst, pluppar, spelig mekanik, regler som är ganska abstrakta och gjorda för att vara intressanta att interagera med som regler, istället för hur de interagerar med fiktionen. Det är vad jag associerar med termen "brädspeligt", och hur jag skulle använda ordet. Här kan man egentligen också bryta ner saker.
Supergänget och
Drakar & bananer är spel som jag skulle kalla "brädspeliga" utan att de har en massa pluppar och spelplaner och liknande. Detta eftersom deras regler alltid utgår ifrån mekaniken, och fiktionen är en konsekvens av vad mekaniken gör. Det var länge sedan jag spelade
Supergänget, så jag tar exempel från D&B. I det spelet väljer jag min pryl och min egenskap, slår mina tärningar, kollar resultatet, och sedan hittar jag på vad som händer i fiktionen baserat på allt detta. Men spelet funkar inte om man försöker göra tvärtom: Börja med att titta på fiktionen och säga vad man gör, och sedan försöka tolka det i regeltermer. Det går inte att spela så. Det är "brädspeligt".
I tråden som länkas till i OP pratas det om brädspel, men det är inte något jag skulle använda det ordet för. Här handlar det om att spela spelet med samma mentala inställning som jag spelar ett brädspel. Och här, för mig, handlar det om spelarskicklighet. När jag spelar ett spel, som OSR-kampanjen som det talas om i den tråden, där jag med min skicklighet förväntas lösa olika problem och uppnå vissa mål, då spelar jag spelet som jag spelar ett brädspel. Ett "brädspeligt" spel har den effekten, men även spel som absolut inte är brädspeliga, återigen som i OSR-kampanjen. De beslut som tas baseras på fiktionen, inte på mekaniken, men de tas av mig, inte av min rollperson. Min rollpersons bakgrund, drömmar, personlighet, hopp och rädslor är inte faktorer i ekvationen. I kampanjen ifråga tror jag att jag hittade på någon motivation för min rollperson att vilja gå i grottor och äventyra, men jag har glömt vad den var, eftersom den inte är relevant för spelet.
I alla situationer i det här spelet så tänker jag utifrån fiktionen, men fiktionen är egentligen mest ett komplicerat brädspel, eller ett dataspel. Jag som spelare har ett mål att uppnå (få så många xp som möjligt), och diverse hinder och verktyg jag använder för att uppnå dem. Det är bara det att istället för att bara flytta pjäser, slå tärningar eller liknande så ska jag nu ställa frågor till spelledaren om en fiktiv situation och baserat på detta ge smarta prompter som ger mig framgång, som en mer komplicerad variant av 20 frågor. Rollpersonen är här en spelpjäs, inte en person, och fiktionen är en spelplan, inte en berättelse.
Jag är ganska övertygad om att hade jag spelat mysterielösande med
@krank så hade jag på samma sätt känt det som att jag spelar ett brädspel. I den spelstilen är det också min skicklighet som spelare som ställs på prov, och min rollperson är mest ett verktyg jag använder för att lösa mysterier. Det är ju inte min rollperson som ska lösa mysterier, utan jag.
Det här skiljer sig från när jag spelar samberättande och berättelsefokuserat. Där är det såklart fortfarande jag som tar besluten, och jag försöker även där utöva skicklighet, men det
rollpersonen gör i fiktionen är en konsekvens av
hens personlighet, tankar, drömmar, och så vidare. Om rollpersonen tror att det är en bra idé att maxa kreditkortet för att köpa dogecoin så kommer hen att göra det, även om jag som spelare vet att det är en dålig idé. Jag tar mina beslut baserat på berättelsen, och där ingår rollpersonens handlingar. Men berättelsen är ju byggd av min rollpersons begär, svagheter och drömmar. Så när hen tar beslut så är de hens beslut, till skillnad från när det finns spelarskicklighet inblandat. Då är besluten mina, och min rollperson är bara en radiostyrd leksak.
EDIT: Detta är ingen kritik, och det är inte att säga att dessa spelstilar "inte är rollspel". Det är, som jag skrev i det andra tråden, ganska kul att spela OSR och det här "mentala läget" är en förutsättning för detta. Det enda jag säger är att det är samma mentala läge som jag har när jag spelar brädspel, vilket är ett annat än jag har när jag spelar samberättarspel. Det är en annan aktivitet jag håller på med, så att säga.