När gillar du det ena framför det andra då? Bli lite subjektiv och dömande, hur annars ska det bli diskussion!?Skulle säga att det har hundra procent att göra med vilket spel och hur resten hänger samman.
När gillar du det ena framför det andra då? Bli lite subjektiv och dömande, hur annars ska det bli diskussion!?Skulle säga att det har hundra procent att göra med vilket spel och hur resten hänger samman.
Så det är alltså nåt du som spelare tänker, inte nåt som din rollperson faktiskt gör i spelet, det han faktiskt gör sker efter tärningsslaget?Jag tänker nog lite som jag gör när jag boxas, typ "jag ska gå fram och se hur motståndaren reagerar och beroende på det vill jag få in en träff". Hur den träffen sen sker eller inte sker beror ju på en massa saker, ibland kanske bara min motståndare backar.
Ja, det är det nog ja. Ibland överlappar det men det är nog absolut att ta "ett steg tillbaka" och göra ett beslut som spelare.Så det är alltså nåt du som spelare tänker, inte nåt som din rollperson faktiskt gör i spelet, det han faktiskt gör sker efter tärningsslaget?
Roligt grejen är ju svårt att säga nåt om det är ju högst personligt När det gäller att det skulle vara utom rollisens kontroll så känns det mindre logiskt, tycker du tog ett bra exempel själv tidigare.Jag tror att tanken från början är att misslyckanden som regel beror på saker utom rollisens kontroll och att det är mindre roligt att berätta dåliga saker som händer ens karaktär än att berätta bra, men det är som sagt en konvention som kan utmanas!
Sen finns det som sagt en regelmässig poäng som driver storyn i många spel, men det gör det ju inte allmängiltigt.
Då förstår jag, tror det är delvis detta som stör mig personligen. Jag vill gärna att så mycket som möjligt av det som sägs ska ske in game, i fiktionen.Ja, det är det nog ja. Ibland överlappar det men det är nog absolut att ta "ett steg tillbaka" och göra ett beslut som spelare.
I en sådan här situation finns det ju syfte med beskrivning före slaget, även om slaget sedan misslyckas, då det finns en transparens från systemets sida att allt innan slaget kan falla in i en dagdröm som jag slits ut när slaget väl landar och visar att jag fortsatt står där som en handfallen idiot inför situationen med ett fånigt leende på mina läppar. Det som gör det OK för mig att beskriva innan slaget i det här fallet är med andra ord hur systemet ser på resolution.Jag föredrar ju helt klart beskrivningar efter slaget, av anledningar som många andra redan påpekat. Tycker att det flyter bättre och ger mig mer kreativ frihet. Men @RasmusLs prat om alternativa tidslinjer gav mig en idé. Alternativa tidslinjer är ju ballt, ju!
Här är min idé: Vi har vårt vanliga frispel, berättar vad som händer, bollar fram och tillbaka och sedan vid något tillfälle så kan en annan spelare lägga fram tärningen framför mig. Det här betyder "Det här är inte säkert att det går så bra!" Sedan fortsätter vi att spela, pratar lite fram och tillbaka om vad som händer, och antagandet här är att saker går bra för min rollperson. Jag lyckas med vad jag företar mig. Vi spelar en liten stund, tills vi når det slutresultat min rollperson hoppas på.
Då slår vi tärningsslaget! Lyckas det så säger vi ingenting, utan fortsätter bara att spela vidare, för vad jag beskrev var vad som faktiskt inträffade. Misslyckas slaget så spolar vi tillbaka till ögonblicket där tärningen lades fram, rollpersonen rycks ut ur sin fantasi och vi spelar sedan igenom vad som egentligen händer. Och vad som egentligen händer är såklart motsatsen till den ideala bilden av vad min rollperson föreställde sig. Skulle kunna ge en ball Ally McBeal-effekt. När vi spelar medan tärningen ligger framme så vet vi inte om vad vi beskriver är min rollpersons fantasi/plan, eller om det är verkligheten, precis som när man använder den tekniken i film.
… och argumentera lite också tackSkulle säga att det har hundra procent att göra med vilket spel och hur resten hänger samman.
Ja, precis. Jag funderade på hur man skulle kunna bygga ett system som har beskrivningen innan slaget och som jag skulle tycka var kul ändå.I en sådan här situation finns det ju syfte med beskrivning före slaget, även om slaget sedan misslyckas, då det finns en transparens från systemets sida att allt innan slaget kan falla in i en dagdröm som jag slits ut när slaget väl landar och visar att jag fortsatt står där som en handfallen idiot inför situationen med ett fånigt leende på mina läppar. Det som gör det OK för mig att beskriva innan slaget i det här fallet är med andra ord hur systemet ser på resolution.
Detta är nästan en tråd i sig själv. Jag har full förståelse för viljan att det som sägs och beskrivs är i spelets verklighet. Det är sällan jag fått spelare att spela så, men det går och blir något helt annat än det vi pratar om här.Då förstår jag, tror det är delvis detta som stör mig personligen. Jag vill gärna att så mycket som möjligt av det som sägs ska ske in game, i fiktionen.
Intentionen är att skada, oavsett hur attacken sker.Varför skulle inte en detta vara lika mycket en intention/avsikt
Lite små pet, men intentionen är att skada, oskadliggöra, döda eller göra medvetslös. Sen är frågan hur det går till och när beskrivningen ska ske, om detta twistar gudarna än till denna dag. Men jag förstod vad du menade, ville bara peka på att intentionen även vid väpnad konflikt kan vara breddare än att just skada.Intentionen är att skada, oavsett hur attacken sker.
Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.Lite små pet, men intentionen är att skada, oskadliggöra, döda eller göra medvetslös. Sen är frågan hur det går till och när beskrivningen ska ske, om detta twistar gudarna än till denna dag. Men jag förstod vad du menade, ville bara peka på att intentionen även vid väpnad konflikt kan vara breddare än att just skada.
Jag är nog skadad av att läst väldigt mycket etik och moral, även där är det inte självklart vad intention är men det är definitivt inte samma sak som handling, så mycket kan jag säga. Intention föranleder däremot en handling.Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.
Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?
Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
Nej, det är en väl utbredd och hyfsat vedertagen definition som använts länge här på forumet (nu var det ganska länge sedan och ganska många år sedan vi snackade om sånt här kul så inte konstigt att det inte känns bekant!) och som väl ekar från theForge och Story Games och andra forum, så den fungerar alldeles utmärkt MEN det är såklart inte allmängiltigt och rätt för det, lätt att fastna i gamla hjulspår så bra att du utmanar!Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.
Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?
Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
Och en till sak. Jag tror att huvudsaken är att alla runt spelbordet förstår varandra. Är alla runt ditt spelbord överens om vad intention innebär så är det inga problem, men det blir ett problem om en regelbok utgår från att alla har samma syn på vad intention innebär. Som märks i den här tråden så är det ju väldigt olika tolkningar om vad intention innebär, därför bör det även klargöras genom reglerna vad en intention innebär i det givna systemet.Blir lite förvånad över hur man kan vara så tvärsäker på exakt vad som intention betyder. Jag hittar då inget tydligt definierat gräns går.
Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?
Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
Jag menar inte att det är samma sak som en handling, utan precis som du säger innan en handling. En handling kan väl vara båda jag vill döda honom och jag vill döda honom med en yxa. I båda fallen beskrivs ju min intention, min kommande handling.Jag är nog skadad av att läst väldigt mycket etik och moral, även där är det inte självklart vad intention är men det är definitivt inte samma sak som handling, så mycket kan jag säga. Intention föranleder däremot en handling.
Jag ska… jag vill.. jag tänker.. jag är till att …Hur ska meningen "jag vill hugga trollet med min yxa" se ut för att ni ska acceptera den som en intention?
Det korta svaret är att så är fallet. Egentligen är alla former av en målbild en form av intention. En vision av framtiden. Så jag säger inte att det är fel att säga "Jag vill hugga ned monstret med min yxa" men för mig känns det som ett överdrivet sätt att säga "Jag vill mörda monstret". Men som svar på din fråga, intention handlar för mig helt klart om målbild, sen är vägen till målet något som kommer ur intentionen.Jag ska… jag vill.. jag tänker.. jag är till att …
är alla former av sådant som inte än hänt. Målbilder. Intension.