Varför skulle inte en detta vara lika mycket en intention/avsikt "Jag vill ta ett steg innanför garden och tacklar svartalfen ur balans samtidigt som jag svingar yxan i en vid båge rätt in i halsen på den!" som detta "Jag vill hugga huvudet av svartalfen!
Båda handlar om vad man har för intention/avsikt ska hända. Skillnaden är ju bara att du också vill att spelaren ska beskriva slutresultat inte spelledaren.
Varför skulle detta mejka sense?
"Jag tar ett steg innanför garden och tacklar svartalfen ur balans samtidigt som jag svingar yxan i en vid båge rätt in i halsen på den!"
Men detta inte göra det ?
"Jag vill ta ett steg innanför garden och tacklar svartalfen ur balans samtidigt som jag svingar yxan i en vid båge rätt in i halsen på den!"
Båda sakerna beskrivs som det sker i realtid. Att nåt inte mejkar sense beror ju på hur du formulerar dig.
Sen undrar jag fortfarande vad din rollperson gör när du säger detta?
"Jag vill hugga huvudet av svartalfen!
Är det nåt han tänker eller gör eller är det nånting som sker utanför spelet?
För mig är det stor skillnad, men det handlar nog om att jag är lite fast i konventioner från en viss typ av spel
Nu pratar jag bara om min personliga bild och det finns massa andra som är rätt:
En intention ska vara ett slutresultat men aldrig vägen dit. Detta för att många regelsystem har grejer som påverkar mellan slump och beskrivning, typ såhär:
Intention - Slump - Påverkan utfall - Beskrivning utfall.
Om vi fortsätter med strid som exempel så kan det bli:
"Jag vill slå ihjäl draken" - "Träffar men gör inte tillräcklig skada för att dräpa fanskapet och till på köpet gick mitt svärd sönder" - "Utfallet blir en skadad drake och ett trasigt svärd" - *Beskrivning av hur jag gör illa draken och svärdet går sönder*
Intentionen är mindre detaljerad än den faktiska kedjan av händelser och handlingar som leder dit, vill jag så kanske det till och med är en "slumphändelse" som skadar draken ("En stalaktit som lossnat av att jag av misstag högg svärdet rakt in i stenväggen och hade sönder det faller ner från taket och landar på drakens svans!")
Jag tänker nog lite som jag gör när jag boxas, typ "jag ska gå fram och se hur motståndaren reagerar och beroende på det vill jag få in en träff". Hur den träffen sen sker eller inte sker beror ju på en massa saker, ibland kanske bara min motståndare backar.