Vet inte var i skalan som vi drar gränsen för en ny tråd men lapptäckesvärld är som jag tolkar det inte bara en geografisk definition utan en "orsak utan verkan". Idéer och koncept introduceras men deras effekt på samhället utvärderas eller utforskas inte. Det finns magi och flygande varelser – var är långdistanskommunikationen, var är konserveringsbesvärjelserna för mat, var är Air Rock eller Air Silveralv ("Tar dig genom molnen") och var är luftvärnstrupperna?
Det här är å andra sidan nog ganska mycket av Erebs lockelse: alla de här sakerna finns och de enda gångerna du snubblar över sömmarna i lapptäcket är när du spelar i en kampanj som sträcker sig över hela kontinenten. De flesta kampanjer är nog mycket mer lokala än så och det går att bortse ifrån det som inte passar in. Dessutom kan du spela riddare och viking i två olika kampanjer men bara lära dig en värld istället för två ("är det i den är världen som havlängdsfolket kommer ifrån underjorden eller var det ifrån rymden?").
Det här är å andra sidan nog ganska mycket av Erebs lockelse: alla de här sakerna finns och de enda gångerna du snubblar över sömmarna i lapptäcket är när du spelar i en kampanj som sträcker sig över hela kontinenten. De flesta kampanjer är nog mycket mer lokala än så och det går att bortse ifrån det som inte passar in. Dessutom kan du spela riddare och viking i två olika kampanjer men bara lära dig en värld istället för två ("är det i den är världen som havlängdsfolket kommer ifrån underjorden eller var det ifrån rymden?").