afUttermark
Swashbuckler
Från 1983-1990 visste jag inte om några andra rollspel än drakar och demoner och mutant.
Jag tror inte att din misstanke stämmer. Svenska spelare som hade spelat D&D eller Runequest, ja, men DoD skapade en enormt massa nya svenska spelare. De flesta av dem tittade förmodligen inte ens åt amerikanska produkter. Så för den allra största delen svenska rollspelare på 80-talet var Ereb Altor säkerligen deras första spelvärld.Och jag misstänker att det var bra många svenska spelare som hade spelat i någon annan spelvärld innan EA publicerades.
Skulle nog säga att de flesta svenska spelare hann skapa egna spelvärdar innan de stötte på något annat (som Ereb). Till och med Khelatar är före.Så för den allra största delen svenska rollspelare på 80-talet var Ereb Altor säkerligen deras första spelvärld.
Och ursprungliga missuppfattningen, avsiktlig eller ej, handlade inte ens om ”de flesta” utan ”för många var…”. Såklart var Ereb Altor första spelvärlden för många svenska rollspelare som växte upp med- och endast kände till Äventyrsspels rollspel (och möjligen Khelataar, men undrar om fler än 100 pers orkade läsa in sig på det spelet - dock OT). Spelvärlden ligger därmed många varmt om hjärtat. Jag hade som 12-åring ingen aning om spel som Runequest med sitt Glorantha, jag levde i tron att ankorna hittats på av något snille i Frihamnen.Jag tror inte att din misstanke stämmer. Svenska spelare som hade spelat D&D eller Runequest, ja, men DoD skapade en enormt massa nya svenska spelare. De flesta av dem tittade förmodligen inte ens åt amerikanska produkter. Så för den allra största delen svenska rollspelare på 80-talet var Ereb Altor säkerligen deras första spelvärld.
Om du har missat något? Jag vet inte riktigt. Men EA är en av de äldsta och mest utförligt beskrivna spelvärldarna på svenska. Det går att plocka massor av idéer - eller använda alltihop - om man vill det. Till saken hör också att Trakorien (med vidhängande stater) ingår i världsbygget. Den biten tycker jag står ut som bättre skriven och mer originell än resten. Flera andra delar av spelvärlden är i mina ögon väldigt klyschiga och inte alls originella.Den här tråden handlar inte om att Ereb Altor är en dålig setting eller att du har fel om du gillar den, den här tråden handlar om min oförmåga att förstå poängen.
Jag förstår inte kärleken till Ereb Altor. Eller jag förstår folk som har har stark nostalgi till något de spelade som ung och gärna vill spela igen.
Men jag har genom åren sett många personer som hävdar att Ereb Altor var den bästa rollspels settingen som någonsin skrivits och att den är perfekt, och jag ska vara ärlig att jag inte ser det.
Allt jag läst om Ereb Altor ger mig en känsla av "standard lapptäcke fantasy setting". Men folk pratar ändå som om den är mycket bättre än alla andra lapptäcken.
Så vad är grejen, är det bara Nostalgi eller finns det något där som jag missat?
Jag ska erkänna att jag är lite avundsjuk på alla människor som är så taggade på nya DoD och nya Ereb Altor boken, jag tycker vad jag ser av nya DoD ser bra ut men känner att jag redan har en massa spel som gör samma sak bra, och jag spelar ändå inte dem. För mig bli det ingen skillnad att det nya nu har namnet Drakar och demoner.
Så det här här tråden är mitt försök att förstå varför man ska vara så taggad på Ereb Altor. Vad gör setting en bättre än alla andra setting?
Varför ska jag vara gladare för att den släpps på nytt än alla andra fantasy setting som kommer släppas i framtiden?
Vad är det som gör Ereb Altor så unikt utöver Nostalgi?
Bonus poäng om någon som liksom jag inte har någon nostalgi för setting ändå lyckats finna kärlek där och kan berätta om deras resa.
MODERERINGDet var ju långt ifrån självklart, men gör ditt påstående rätt ointressant. Skaparna av Ereb Altor var säkerligen bekanta med andra fantasy spelvärldar (oavsett språk) så att den var först på svenska (om den nu var det) betyder liksom ingenting.
Det coola med Kandra är ju egentligen bara att den faktiskt beskriver en liten stad i skaplig detalj inklusive hur den fungerar och därmed skapar både en stabil liten grund till spelmiljö och en mall för spelledare att bygga egna städer på. Det var inte så bara när man var 13. Själva innehållet i sig är ju mycket riktigt inte så speciellt.Innehåller Kandra verkligen något som idag framstår som originellt? Vad i så fall? När jag köpte detta supplement kring 1986 tyckte jag att det var bland det coolaste jag hade sett. Men jag gick då på mellanstadiet och min referensram när det gällde rollspel bestod av grundlådan, Dimön och kanske något nummer av Sinkadus. Möjligen hade jag hunnit skaffa Mutant. Så mycket mer kände jag inte till (framför allt inte bortom den egentligen ganska begränsade svenskspråkiga utgivningen).
Det kan säkert gå att göra något coolt av Kandra idag, men jag tror att man får lägga till en hel del och göra designen bättre och mer modern. Man kan också fråga sig om det är värt att behålla det generiska (jag antar att tanken från början var att skapa en vanlig fantasystad som många kunde använda sig av). Omslagsbilden och stadskartan tycker jag dock fortfarande står sig väl. Fantastiskt hantverk.
Det är ett vanilj-lapptäcke i min mening.Den här tråden handlar inte om att Ereb Altor är en dålig setting eller att du har fel om du gillar den, den här tråden handlar om min oförmåga att förstå poängen.
Jag förstår inte kärleken till Ereb Altor. Eller jag förstår folk som har har stark nostalgi till något de spelade som ung och gärna vill spela igen.
Men jag har genom åren sett många personer som hävdar att Ereb Altor var den bästa rollspels settingen som någonsin skrivits och att den är perfekt, och jag ska vara ärlig att jag inte ser det.
Allt jag läst om Ereb Altor ger mig en känsla av "standard lapptäcke fantasy setting". Men folk pratar ändå som om den är mycket bättre än alla andra lapptäcken.
Så vad är grejen, är det bara Nostalgi eller finns det något där som jag missat?
Jag ska erkänna att jag är lite avundsjuk på alla människor som är så taggade på nya DoD och nya Ereb Altor boken, jag tycker vad jag ser av nya DoD ser bra ut men känner att jag redan har en massa spel som gör samma sak bra, och jag spelar ändå inte dem. För mig bli det ingen skillnad att det nya nu har namnet Drakar och demoner.
Så det här här tråden är mitt försök att förstå varför man ska vara så taggad på Ereb Altor. Vad gör setting en bättre än alla andra setting?
Varför ska jag vara gladare för att den släpps på nytt än alla andra fantasy setting som kommer släppas i framtiden?
Vad är det som gör Ereb Altor så unikt utöver Nostalgi?
Bonus poäng om någon som liksom jag inte har någon nostalgi för setting ändå lyckats finna kärlek där och kan berätta om deras resa.
Men räcker det idag för en antagligen betydligt äldre publik? Behövs en generisk fantasystad eller kan man inte bara ersätta den med ett häfte enkla generatorer och ett par stadskartor? Jag förstår att folk är oerhört nostalgiska men jag funderar på vad det betyder att rollspel idag ofta ser ut på ett annat sätt än vad de gjorde 1986. Det har ju hänt en del.Det coola med Kandra är ju egentligen bara att den faktiskt beskriver en liten stad i skaplig detalj inklusive hur den fungerar och därmed skapar både en stabil liten grund till spelmiljö och en mall för spelledare att bygga egna städer på. Det var inte så bara när man var 13. Själva innehållet i sig är ju mycket riktigt inte så speciellt.
Det är nostalgi. "The golden age of Science Fiction is twelve", som det heter.Så vad är grejen, är det bara Nostalgi eller finns det något där som jag missat?