POD hjälper ju dock inte om man saknar kapital och vill kunna hyra in illustratörer, redaktör, layoutare, etc. Då får ju ambitionsnivån anpassas efter tillgängliga medel istället, men det är iofs. kanske det sundaste ändå...
Ja, jag tycker ju inte att rollspel tenderar att bli bättre av att man hyr in illustratörer, redaktör, layoutare, etc. Men jag inser såklart att jag är i minoritet här. Kickstartertrenden är nog just en konsekvens av att snygga bilder, lyxig layout och liknande ofta säljer bättre än bra innehåll. (För att sälja riktigt bra måste man ju ha båda, såklart.) Vill man sälja rollspel idag så måste man spendera pengar på sådant. Jag bryr mig ju inte nämnvärt om mina försäljningssiffror (har ingen aning om vad de är, ens), så då slipper jag ju det där.
Och för mig är det en stor charm med rollspelshobbyn: Vem som helst kan skriva och publicera ett rollspel utan att spendera mer än någon hundring för provtrycksexemplaret (och inte ens det om du bara publicerar en PDF). Det är en hobby man kan utföra både som skapare och som konsument utan att behöva spendera ett öre. Det finns massor av rollspel som är helt gratis och som ofta är lika bra som eller bättre än de flashiga kommersiella produkterna på Kickstarter. De är inte lika kända, men den här grejen att jag skriver ett spel, det läses och spelas av mina vänner, någon av dem gör ett spel, jag kommer i kontakt med lite skönt folk i Frankrike och spelar deras spel, och så vidare, det är verkligen något jag uppskattar. Det är lokalt, småskaligt och personligt. Jag skaffar sällan ett spel utan att först ha spelat det tillsammans med dess författare, som jag ofta känner personligen. Den här småskaliga, personliga kontakten mellan skapare, där man träffar någon och spelar dennes spel, man diskuterar och bollar idéer, man introducerar spel för sina vänner, och så vidare, det är så skönt. Och aldrig behöver man befatta sig med Kickstarter, aldrig behöver man lägga ut någon nämnvärd mängd pengar (för vänner skänker ofta spel till varandra), aldrig behöver man syssla med marknadsföring, besöka butiker, och så vidare. Jag älskar att (min del av) rollspelshobbyn fungerar såhär. Just att rollspel inte kostar pengar att producera är det som möjliggör detta.