Vår dröm var att göra en riktigt fet grundbox med en massa äventyr av de bästa svenska spelskribenterna, och fysiska grejer som standees, stor karta, soloregler, osv. Detta hade inte varit möjligt utan att mäta efterfrågan - inte minst internationellt - via en Kickstarter.Hej Lukas, möjligt, javisst allt är möjligt - men jag tror svårligen att DoD2022 skulle haft allt det innehåll som nu medföljer lådan om inte produkten först hade Kickstartats.
Jag lyssnar, eller snarare ser. Jag längtar efter att få läsa konkreta förslag av typen:Jag kan tycka att producenterna i tråden kanske skulle softa liiite med att berätta varför konsumenterna har fel om allt.
Den här tråden kanske är ett jättebra tillfälle att lyssna istället för att berätta?
Så vi är överens.Vår dröm var att göra en riktigt fet grundbox med en massa äventyr av de bästa svenska spelskribenterna, och fysiska grejer som standees, stor karta, soloregler, osv. Detta hade inte varit möjligt utan att mäta efterfrågan - inte minst internationellt - via en Kickstarter.
Jag tycker man ska bestämma sig innan kampanjen för vilket format man vill ha och budgetera för det. Saker som hårdpärm, läsband, m.m. brukar ofta ligga tidigt och för mig känns det som att man håller på vissa saker som självklart kommer att vara med i den färdiga produkten, mest för att det ska finnas töjmål. Hellre då att man sätter en högre grundnivå för att kampanjen ska anses "funded". Delvis samma sak med t.ex. tärningar i boxen.En undran till folk som inte gillar stretchgoals. Inkluderar det även stretchgoals som skulle ge produkten högre kvalitet, exempelvis hårdpärm, bättre papper, bättre illustrationer, proffsigare korrektur etc.?
Den matematiken verkar lite skum. Så 1 MSEK till produktutveckling och 0 SEK till produktionskostnad? Vad är det varje backare får för sina 500 kr? En PDF?Om jag behöver 1 MSEK för att utveckla en produkt, och jag Crowdfundar den för 500kr per enhet så behöver jag 2000 backare.
Om jag får 4000 backare så blir det 1 MSEK i ren övervinst.
Det får till och med en ärkekapitalist som jag att skruva på mig.
Om vi nu bortser från de stora drakarna – även om Fria Ligan finns så skulle jag säga att företag i den storleken knappast står för majoriteten av projekten på Kickstarter (även om det ibland kan verka så) – så skulle jag säga att det inte så mycket är "övervinst" som att det är den där miljonen det kommer att kosta att utveckla nästa projekt – eftersom utvecklingen till större delen behöver ske innan kickstartern.Om jag får 4000 backare så blir det 1 MSEK i ren övervinst.
Det får till och med en ärkekapitalist som jag att skruva på mig.
Töjmålen syftar till att även backarna ska vinna mer, inte bara projektägaren, ifall crowdfunding-projektet går bra.
Alternativet vore såklart att sänka priset / betala tillbaka en del av pengarna ifall man drar in mer än man behöver.
Men det får en del andra problem. Inte minst att det sänker det upplevda värdet av produkten, istället för höjer det.
Fast då inte skrivet i versaler. Och utan "och sluta gnälla", för det tycker jag verkar otrevligt uttryckt. Jag förstår dock att man blir irriterad ifall någon skriver det med versaler sådär, det ser ju jättestörigt ut."MEN EN KS ÄR FAKTIST INTE ETT FÖRKÖP! DET KANSKE INTE BLIR NÅGON PRODUKT ALLS OCH DET MÅSTE ALLA BACKERS FÖRSTÅ OCH SLUTA GNÄLLA!"
Haha... jaja, det gick lite snabbt där i detaljerna... , men principen blir densamma (ren övervinst på produktutvecklingskostnaden).Den matematiken verkar lite skum. Så 1 MSEK till produktutveckling och 0 SEK till produktionskostnad? Vad är det varje backare får för sina 500 kr? En PDF?
My mistake - gick lite fort - men principen är samma.Om vi nu tänker oss en produkt utan produktions- och distributionskostnader och liknande.
Jag tycker det är en rimlig tanke (speciellt när det gäller små rollspels-grejer - kanske inte generellt alla kickstarters).Med det sagt ser jag hellre töjmål som innebär att t.ex. illustratörer och skribenter och redaktörer etc får mer betalt, än töjmål som ger mig som backare något.
Absolut. Nästan inget svenskt rollspel nuförtiden har ju en stark produktion av moduler/expansioner, utom Western och Eon. Nuförtiden ger förlag ut massor av olika rollspel, under tidigt 2000-tal var fokuset mycket större på ett spel med massivt och långvarigt modulstöd.Gavs det verkligen ut så mycket mer till Mutant UA och Eon än till de största rollspelen i Sverige idag?
Sannolikt inte. Själva grejen var att ha med materialet i grundboxen, som kan nå ut till en bred målgrupp - det var också ett uttalat önskemål från flera av skribenterna. Kommande moduler har andra inriktningar.Så vi är överens.
Utan Kickstarter hade grundboxen varit mindre.
Och det extra ni tryck in i den hade behövts komma senare när/om den lilla grundboxen sålt bra?
Absolut, just Eon (och Western) har väldigt mycket utgivet material. Men tittar vi på de andra spelen som var aktiva under samma tid, N2, DoD6, Mutant UA och jämför med de spel som har stor utgivning idag tycker jag kanske inte att skillnaden är så jättestor?Absolut. Nästan inget svenskt rollspel nuförtiden har ju en stark produktion av moduler/expansioner, utom Western och Eon. Nuförtiden ger förlag ut massor av olika rollspel, under tidigt 2000-tal var fokuset mycket större på ett spel med massivt och långvarigt modulstöd.
Man kan ju också skönja den balkanisering som skett genom att titta på hur extremt aktivt Eonforumet här var under tidigt 2000-tal, jämfört med idag.
Vill vara jättetydlig med att detta inte är nåt motargument eller gräl, bara jag som på riktigt är nyfiken. Men varför är det bättre att sätta en högre grundnivå? Då ökar ju risken för att Kickstartern inte blir av alls.Jag tycker man ska bestämma sig innan kampanjen för vilket format man vill ha och budgetera för det. Saker som hårdpärm, läsband, m.m. brukar ofta ligga tidigt och för mig känns det som att man håller på vissa saker som självklart kommer att vara med i den färdiga produkten, mest för att det ska finnas töjmål. Hellre då att man sätter en högre grundnivå för att kampanjen ska anses "funded". Delvis samma sak med t.ex. tärningar i boxen.
Däremot ser jag gärna som töjmål till exempel att man anlitar professionella korrekturläsare snarare än att använda sig av crowdproofing. Eller ännu hellre, en professionell redaktör.
Edit: Högre papperskvalitet gör inte själva innehållet bättre, men det gör korrekturläsare/redaktör.
En snabb översikt med hjälp av svenskarollspel.nuAbsolut, just Eon (och Western) har väldigt mycket utgivet material. Men tittar vi på de andra spelen som var aktiva under samma tid, N2, DoD6, Mutant UA och jämför med de spel som har stor utgivning idag tycker jag kanske inte att skillnaden är så jättestor?
Också värt att betänka att numera anses en kampanj vara lite av ett pinsamt misslyckande om den inte går i mål direkt. Den stora massan blir mindre nyfiken, algoritmerna ger den inte samma push, media bryr sig inte lika mycket, och så vidare.Vill vara jättetydlig med att detta inte är nåt motargument eller gräl, bara jag som på riktigt är nyfiken. Men varför är det bättre att sätta en högre grundnivå? Då ökar ju risken för att Kickstartern inte blir av alls.
Min någorlunda belagda killgissning är “nej” i de flesta fallen.Det var inte heller ett svar på frågan. Hade produkterna blivit köpta?
Du har 1000 backare och trycker 1000 spel åt dem. Alla får varsitt förköpt spel.
Du har samma produkt, tryckt i 1000 exemplar med pengar du fått på annat sätt än KS. Hade dessa 1000 spel sålts?
Precis. Och jag känner lite att om ett lite större* företags KS går i mål kvarten den släpps, och slutar på 1000% av vad man behövde …Också värt att betänka att numera anses en kampanj vara lite av ett pinsamt misslyckande om den inte går i mål direkt. Den stora massan blir mindre nyfiken, algoritmerna ger den inte samma push, media bryr sig inte lika mycket, och så vidare.
Det kan man tycka är kasst, men det är oavsett något man behöver ha i åtanke.