Det här är ingen poll, och vi har rätt mycket skrivet redan men jag sitter med vår fantastiska världskarta och ritar in bergskedjor, vattenfall, svävande städer, bortglömda ziggurater, djupa träsk och svarta torn.
Vilken är din favoritdel av Ereb Altor och varför ska vi åtminstone ha med den på kartan, om så bara som ett litet påskägg?
Detta är också tråden där man kan få kryptiska svar på frågor som; "kommer Vicotnik dyka upp igen?" eller "är det sant att man blir odödlig av att dricka alvblod?"
Nu kommer jag in i den här tråden när mycket redan är sagt. Min ingång blir därför mer inriktad på världsbyggande i allmänhet men med EA som exempel. Alltså: vad måste vara med?
1. Vad gör man? Jag vet ju att pirater, sjöfart och en del annat finns med i KH. Det går naturligtvis att utveckla många andra typer av äventyrargrupper i EA. Vilka? Hur ser sådant stöd ut? Utrustningslistor, uppdragsgivare, kampanjramar eller vad? Eller är det mer underförstått (och därmed lite vagare)?
2. Hur skapar man sina egna äventyr och kampanjer? Jag utgår ifrån att texten redan rymmer en mängd olika krokar och frön. Men det är inte det jag tänker på här, utan ett mer övergripande stöd. En kampanj eller ett äventyr i EA kan förstås se ut på en mängd olika sätt, men det är ofta det specifika som leder vidare till något kreativt. Hur tänker NI er att man ska gå till väga om man som SL själv ska skapa något till just den här världen? Jag tycker att
@Rickard har en god poäng när han skriver att äventyren är det verkliga spelet. Det gäller nog även världsbyggen, antar jag.
3. Finns det verktyg för att skapa egna organisationer och grupper? Jag antar att en hel del organisationer redan finns med (exempelvis vill jag kunna spela shagulit), men det bör (?) även gå att skapa egna tjuvgillen, handelshus och piratflottor. Hur gör man? Finns det färdiga exempel?
4. Vilka kartor finns med och hur tillförlitliga är de? Rimligen finns det med en karta över hela kontinenten. Men hur ser det ut i övrigt? Kan ett kartpaket bli ett stretchgoal? Jag funderar också på vilka det är som har gjort kartorna i spelet. Alltså in-game. Varför har de gjort kartor? Är de helt uppriktiga eller vill de hålla vissa kunskaper hemliga? Finns det motstridiga kartor över samma områden?
5. Vilket stöd finns för att skapa egna dungar? Det går inte att komma ifrån att dungar ingår i de klassiska äventyren. Många kommer sannolikt att efterfråga dem även här. Isometriska kartor tycker jag är särskilt tilltalande.
6. Hur hanteras varelser? En del har redan berörts i tråden. Men i mina ögon är det inte alls självklart hur man ska beskriva varelser. Det går ju exempelvis att komplettera monsterbeskrivningar med dungar, äventyrskrokar, magiska föremål och kartor över större områden. Om man vill det. The Monster Overhaul, som jag köpte för ett tag sen, är ett kul och kreativt exempel (som dock hade kunnat göras snyggare). Förmodligen är ett EA-bestiarium i en eller annan form efterfrågat.