Det tvingar spelare som "redan har en färdig bild av sin rollperson" (= samma jäkla rollperson, mer eller mindre, som i alla andra spel!) att göra en med ett nytt, fräsch koncept...
Det här vet jag inte om jag tycker är en
bra grej, riktigt. Jag fyller 42 år i år; den spelgrupp eller det system eller den SL som vill försöka uppfostra mig för mitt eget bästa kan ärligt talat dra åt fanders. Om jag vill spela typ samma rollperson i alla spel – vad är problemet med det, egentligen? Vi spelar ju antagligen nya äventyr och i en ny spelvärld; ska inte ni andra bara ta och
skita i ifall jag spelar "samma rollperson" om det nu är det jag tycker är roligt?
Jag skulle då hellre se att det fanns frivillig slump att ta till för den som vill ha hjälp att bryta gamla mönster. (Och personligen hade jag då såklart helst sett att detta gjorts på ett sätt som inte påverkade spelbalansen).
Min erfarenhet av att slumpa fram rollpersoner är i och för sig mest från den gamla onda Mutant Chronicles-tiden, där det mest ledde till att jag fick spela en kass, ointressant rollperson medan mina medspelare får spela kompetenta stridsmonster. En kombination av tärnings-otur och att inte vara lika bra på att opta… Med andra ord fick jag ändå alltid spela "samma rollperson"…
(Jag är också väldigt riskavers och verkar sakna den där "gambling"-driften som många pratar om… För all del, håll på med sånt, men jag slipper helst. Får jag välja mellan +2 och +1t6 tar jag +2 varje gång.)