Jag gillar framslagna grundegenskaper - men med något generöst system* som ger hyfsat starka RP ändå. Om jag som SL märker att någon RP halkar efter i strid (eller vad som nu är fokus för spelet) så brukar jag se till att ge dem nån högteknologi, ny besvärjelse, magiskt svärd e.d. så att de hänger med. Som spelare har jag sällan haft en RP jag gillat mer än den väldigt bleke och veke Human Student jag slog fram i WFRP 2e. Jag kände verkligen honom direkt, och det var skitkul att funta på hur han skulle kunna utvecklas, och hur jag kunde göra något vettigt med det han hade från start. Såg till att bli hyfsad på Medicine, som är riktigt användbart, helar rätt mkt HP (dock bara en gång per skada).
(* Säg t.ex. ... 4d6 drop the lowest, i ordning, slå fram 3 set och välj vilket du vill ha. Eller 4d6 drop the lowest, sätt ut hur du vill, och lägg till 1d6 på två valfria grundegenskaper (bra att speca om man kan nå över det vanliga maxtaket eller inte..) Det brukar bli rejält starka RP och om det nu är lite spännvidd så brukar det inte vara i närheten så viktigt som hur deras klass funkar, eller hur mkt spelaren sitter o läser in sig på sin klass och funtar på hur de ska attackera. Etc.)