Jag tror – utan tillstymmelse till faktagrund – att det är lika förekommande i alla länder. Det är något i spelen i sig tillsammans med en återkommande kultur på forum att folk diskuterar regeländringar (jag upplever inte alls samma mentalitet bland brädspelare – även om den inte är obefintlig!). En observation jag gjort är att i USA verkar det vara vanligt med mycket stora spelföreningar vid och runt collage och universitet medan i Sverige är de ofta mycket mindre men å andra sidan kan vem som helst starta en (spel)förening och till och med få pengar ifrån kommun och Sverok.Hur utbrett var hemmafixandet upplever ni? Har själv en upplevelse av att det rätt snabbt började byggas egna system (utöver husreglandet).
Det här är min oinitierade spekulation: Äventyrsspel var stora och dominanta men de fostrade inte en kultur att "EDD är det enda spelet", något som underströks av MT, CH och SRR. När de försvann uppstod ett stort vacuum men rollspelarna visste att det finns fler spel – de fortsatte spela de gamla spelen och skaffade andra (utländska) spel. Under denna period var det några som började fila på egna eller andras regler. Betänk att Internet och datorer kom in i folks hem under andra halvan av 90-talet och det gjorde att dessa personer, och andra i deras närhet, blev exponerade för allsköns forum och strömningar kring regelkonstruktion, något de byggde in i sina spel. Vi är ni frame vid 2000 och dessa namn- och ansiktslösa personer började pröva möjligheterna till att själva publicera. Några hankade sig fram, några gick det bra och några försvann utan att någon märkte det – men det banade så att säga vägen. Den mentala spärren emot att publicera försvann och till slut gjorde Järnringen (r)evolution och publicerade MUA. Kryokölden hade släppt sitt grepp om landet.
Jag undrar hur många personer som det egentligen är som varit involverade i och verkligen påverkat på förlagssidan – och hur många av dem kände inte varandra efter 1-2 år? Jämför vi med USA undrar jag om det inte gäller samma sak där. Om vi tar de 5-10 största/mest kände spelen och räknar hur många tongivande personer som varit involverade och sedan räknar hur många av dem som inte känner varandra tror jag vi får jämförbara siffror.
D&D (och då rimligtvis även Pathfinder) av någon anledning skulle läggas ned tror jag vi kommer se något liknande i USA: först blir det en rejäl speltorka och många slutar spela men efter 5-10* år kommer det formligen välla ut med nya spel.
*) Plus/minus 100 %; Kickstarter, Internet och så vidare ändrar lite på spelreglerna relativt för 20 år sedan i Sverige.