StradhLestat
Hero
Här börjar mina tankar spreta lite... "Bra på rollspel"... Vad menar vi här? En grej där jag kan tycka svenska spel sticker ut jämfört med mycket annat är på vilken nivå produktionerna lägger sig (oavsett innehållet). Rent krasst...de rollspel som publicerats i Sverige har ofta en väldigt mycket "större tillverkare som kostat på sig...för de har volymer"-känsla än vad den faktiska försäljningen faktiskt speglar.Jag planerar att skriva en text riktad till engelsk publik som förklarar varför Sverige är så bra på rollspel.
Sett till antalet som kickstartat nedanstående produkter exempelvis
Chock- åter från graven 327 backare
Call of Cthulhu Sverige 520 backare
Vindsjäl 237 backare
mfl
Sett dem i händerna på valfri person i ex USA...som inte ens kan Svenska utan bara bläddrar i dem....så finns det inte på kartan att den personen skulle tro att de siffrorna stämmer..... allt ser/känns så fullblodsproffsigt ut.... jämför man med många amerikanske KS på betydligt högre siffror, så känns de som fanzines som någon gjort i källaren på mammas Laserskrivare typ....
Jag tror, för att du skall kunna besvara frågan varför, så behöver du bland annat reda ut varför de svenska lagt sig på en sådan hög nivå produktionsmässigt? Vad har gjort att ribban för acceptans hamnat så högt här?