Nej, absolut, tänkte bara tillbaka på mitt förra spelmöte: där en spelare som inte fått så mycket spel tidigare i sessionen kommer på att den vill speja och säkra gruppens omgivning - i ett område där det dels var är något förberett farligt att stöta på, och rent dramaturgiskt mer var läge att fortsätta till nästa scen snarare än att improvisera ännu ett läskigt kvantmonster.Absolut! Men det är inte hela gruppens ansvar att alla får som de vill.
Det får mig dock att tänka att jag lite lutar på färdighetsslaget som en slumpgenerator / inspiration för vad som ska hända / kvantmonstertillstånd, men kanske borde separera de två. Att när spelaren frågar om de kan undersöka källaren för monster, och jag inte vet svaret själv, så börjar jag med att slumpa om det faktiskt är något läskigt på platsen. Därefter kan jag välja om ett färdighetsslag passar eller ej.
Så om gruppen vill hitta ett gömställe, kan jag välja bland annat att:
- Bara att de säger att de gömmer sig (player skill?) gör att de helt enkelt lyckas att gömma sig för de icke-existerande farorna, och ingen slumprull krävs.
- Det är läge att improvisera fram för att hålla stämningen uppe, så de får rulla för att se hur bra deras gömställe fungerar, med fokus på att även lyckade slag illustrerar faran som undveks.
- Jag singlar slant eller gör någon annan spådom för att se om det faktiskt fanns en fara som skall improviseras fram. Resultatet av deras rull sedan fungerar som vanligt.