Nu blir jag intresserad av vad du menar.
Vad är "alldeles för simplifierat" med att en linjär sannolikhet i 5% steg?
Det jag tycker är "simplifierat" är att inte att man får en procentsats i steg om 5 enheter, utan att allt avgörs av ett slag på en T20. Det är ett tärningsslag som har stor spännvidd, och jämfört med andra system med tärningspölar, känns ett slag på en T20 och bara "träff/miss" som... primitivt.
Klart man kan se det som en fördel att man automatiskt får en procentsats för att lyckas, men man får en exakt procentsats på "100% lyckas" eller "100% inte lyckas", och den gränsen känns onödigt skarp.
Vad gäller den "finkorniga" (jag tror du menar snäva?) skalan för svårighet så hade ju tidigare upplagor av D&D/Pathfinder en större spännvidd. Alltså typ att om monstrets AC var 50 så var det ju fine om din attackbonus var +40
Nej, jag menade för finkorniga. Det är betydligt enklare om man som SL behöver avgöra "lätt, medel, svårt eller apsvårt", alltså fyra steg istället för 30. (Återigen min personliga smak, förstås, men som sagt, tråden handlade ju om varför man var trött på D&D-dominansen).
Jag vet det finns rollspelare som är hängivna supporters av tärningspölar, och ser det som en aktiv fördel att det (i princip) inte går att räkna ut några exakta sannolikhetsprocenter. Jag, som inte tycker sannolikhetslära eller matematik är särskilt svårt, föredrar att skippa dylika dimridåer och ge spelarna en rimlig chans fatta beslut grundade på sunda gedigna premisser.
Jag tycker sannolikhetslära är fantastiskt kul, men kanske just därför tycker jag tvärtom att skarpa procenttal för att "lyckas" gör spelet mindre spännande. Jag gillar dimridåernas effekt att faktiskt plocka bort möjligheten till snabb, exakt beräkning och köra mer på narrativet. (Men det beror väl också på vad manär ute efter i själva spelet, och det är kanske där vi skiljer oss åt.)
Missförstå mig rätt, jag spelar gärna D&D5e, och deras kombinatorik för trollformler och exakta avståndsdefinitioner och tidsaspekter är välsmord, helt klart. Jag tycker bara inte det där enstaka slaget med en T20 med bara + och - mods är ett särskilt elegant, eller som sagt, rollspelsmässigt inspirerande system. Därför beklagar jag dess dominerande ställning. Det känns mer som ett avancerat brädspel, eller TV-spel, än ett "spel där man tillsammans