Fast jag kan ju redan premissen. Jag har två val.
1. Stå emot
2. Gå under
Det är inte en fråga om "är det värt det" eftersom vi pratar om absolut objektiv ondska.
Jag tänker att det kan vara intressant
hur man står emot eller går under, och att det absolut kan finnas mellanting.
Men, okej då, om jag återgår till tanken om ondska som projektionsyta på ett psykologiskt och symboliskt plan. Om ett spel har Dracula som ond skurk, tänker jag att det viktigt att Dracula är en obegriplig, ond kraft som kan vara projektionsyta för äckel, åtrå, sexuella neuroser, rädsla för den andre, kroppskräck, och allt annat som man kan tolka in i Dracula, och som gjort det till en otroligt långlivad arketyp.
Du skulle kunna spela som en moraliskt tvetydig rollperson, som kanske inte tror på att dracula är övernaturlig, eller att han inte är så farlig, att han kommer gynna dig ekonomiskt, osv. Om Dracula ”vinner” och gör alla till vampyrer så ”förlorar” väl den karaktären också, men det spännande är väl ändå att veta vad som hände på vägen?
Man skulle också kunna göra ett spel om vampyrer som nåt sorts rovdjur som jagar människor och att de är varken ondare eller godare än människor. Här blir spelfältet lite mer öppet, det kanske går att komma överens om nån sorts kompromiss? Det kan finnas vampyrer som vill skydda människor, och en massa andra moraliska gråskalor.
Jag tror att en fördel med det första spelet om Dracula kan vara att man kan jobba mer med atmosfärer och stämningar, och utforska en rad olika teman, som kryper in under huden på spelarna, allt i en dekadent viktoriansk miljö,
Det andra spelet kan också vara intressant, men jag försöker bara resonera lite kring hur jag tänker att ”ondska” kan fungera som verktyg.