Quadrante
Grisbonde
Skulle vara kul om man som spelare får välja vilka perks man vill ha, men då också knyts till en megacorp.Det som händer när du "står utanför" är ju att du inte får tillgång till megakorparnas privilegier.
Skulle vara kul om man som spelare får välja vilka perks man vill ha, men då också knyts till en megacorp.Det som händer när du "står utanför" är ju att du inte får tillgång till megakorparnas privilegier.
Borde man inte få en blodtransfusion av det heliga rena blodet om man föds in i Bauhaus, eller blir medlem i företaget. Att blodet sedan är smittat med ett nanoteknologiskt virus som får en att dyrka VD:n eller kaisern eller vad han kallas, och känna evig trohet mot företaget, tja, det är smällar man får ta. För övrigt vet ju pöbeln inte att det är det som händer, bara at de verkligen känner sig som ett med företagets policy. Och får man i sig blod från ett av de högre furstehusen, ja då vet man inte vad som händer. Då fårBauhaus är ett folk.
Min tanke är ju att konflikterna mellan och inom dem ska kunna ge upphov till äventyr och komplikationer. Oavsett huruvida spelarna står utanför eller är anställda så påverkas de ju av korparnas intriger, de möter Bauhausers och Capitolier, de får uppdrag som gör att de hamnar i hetluften i krporationernas tysta/hemliga krig mot varandra.För mig som spelledare räcker det en kort beskrivning om korparna om meningen är att man ska stå utanför dem. Är det meningen att man ska spela korpanställd vill ja ha massor av bakgrundsinformation.
I grundboken blir det nog ganska lite korpanställds-spelande. Grundkonceptet är "rollpersonerna är frilandsande problemlösare/utredare på Luna City". Precis som i första grundboken mao =) Sedan finns såklart gott om möjligheter att expandera med kommande moduler.Skulle vara kul om man som spelare får välja vilka perks man vill ha, men då också knyts till en megacorp.
Däremot är jag absolut inne på att ha rollpersoner med bakgrund inom en megakorp. Man är såklart utsparkad isåfall, och måste på något sätt förklara varför. Väljer man t.ex. bakgrunden Soldat så kan man ju inte bara soldata runt hur som helst.I grundboken blir det nog ganska lite korpanställds-spelande. Grundkonceptet är "rollpersonerna är frilandsande problemlösare/utredare på Luna City". Precis som i första grundboken mao =) Sedan finns såklart gott om möjligheter att expandera med kommande moduler.
Ja, fan de där Bergting-bilderna, de är väl i fyrfärgFärg är ondska så säger Brödraskapet.
Det här köper jag rakt av! Jag vill spela (anti)-bauhaus anarkist! Sitta på billiga synthpils-hak i Kreuzsekor III, diskutera politisk filosofi och planera attentat!Alltså, jag för min del vill absolut ha jippoaktiga, meningslösa val i Capitol, med konfettiregn och plastiga kändisar som stödjer olika genomruttna politiker som alla tycker samma sak: ”Hårdare tag, inte höjda skatter”; ”Sänkta skatter, inte daltande med kriminella”. Jag vill att det ska kunna finnas kampanjer som handlar om politiska skandaler, om senatorers mördade älskarinnor, om märkläggningar, och att ett tidningsrubrik ska kunna ödelägga någons politiska karriär.
Jag håller med om att det är viktigt att alla Megakorparna är lika moraliskt bankrutt, men kan inte bankrutten ligga i att ”demokratiernas” val är helt och hållet meningslösa, därför att det egentligen bara handlar om att välja den ene galjonsfiguren eller den andre, medan de ”totalitära” staterna åtminstone möjliggör någon sorts artikulerat motstånd mot hela systemet med Megakorpar? Krydda Bauhaus med lite stenhårda, subversiva, östtyska och ryska undergroundtyper, ni vet konstnärer och bombmän och kriminella som föraktar de hjärntvättade Capitolundersåtarna och deras falska, plastiga valfrihet; och krydda Mishima med, ja, kanske nästan Yukio Mishima eller nåt; eller en sekt som kanske inte släpper ut gas i tunnelbanan men är extrema på något annat sätt, och liksom avviker och hatar ordningen med megakorporationer utifrån en sorts ultrakonservativ riktning, och -- ni fattar.
"Britternas" val är svårare att satirisera på nåt sätt. På sätt och vis skulle jag vilja att underhusets val bara var nån sorts våldsamt gatuslagsmål, mellan olika fascistiska och socialistiska huligangäng, och att överhuset bara var korrupta, inavlade aristokrater.
I grundboken blir det nog ganska lite korpanställds-spelande. Grundkonceptet är "rollpersonerna är frilandsande problemlösare/utredare på Luna City". Precis som i första grundboken mao =) Sedan finns såklart gott om möjligheter att expandera med kommande moduler.
Det låter bekant på något sättDet som skiljer dem framför allt är ju att Bauhaus är enade, konservativa, gamla och står ganska bekvämt med båda fötter på marken. Imperial bildades senare än de andra, och är en liten ettrig och hyper-aggro upstart. Den hungrigaste av alla megakorpar, och extremt splittrad. Det var relativt nyligen fullt krig mellan två grupper av klaner; det skulle aldrig hända inom Bauhaus. Bauhaus är ett folk. Imperial är ett gäng mycket löst sammansatta klaner där det finns enorm bitterhet och konstant tjafs.
Jag gillar den här grejen, att Imperial är den korp som har kanske den mest illasittande lånade kostymen. De försöker klä sig i gammal brittisk kostym för att vinna legitimitet, mend en passar ruskigt dåligt. Man kan tänka sig Imperial som… jag vet inte, fem rabiata bulldoggar i entrenchcoatgammelbrittisk paradkostym… De har inget imperium. De har ingen glorious history. De har inte ens något hemland.
En sak jag verkligen gillar med upplägget "megakorp som lånat estetik från X" är ju att man egentligen bara behöver säga vad X är – och så fattar SL antagligen ganska precis vilken typ av dumheter man kan hitta på om dem.Lite mer seriöst, det kanske verkligen är Red Top-britain, BoJo, NewsCorps och Daily Expresspåret.
Inte första gången jag skriver detta*, men: Intressant nog har ju Bauhaus specifikt anarkistceller och upprorsmän av exakt den typen inskrivna i första utgåvan.Det här köper jag rakt av! Jag vill spela (anti)-bauhaus anarkist! Sitta på billiga synthpils-hak i Kreuzsekor III, diskutera politisk filosofi och planera attentat!
Det räcker ju att skriva in Imperial Star med Pfeffel Murdoch som redaktörEn sak jag verkligen gillar med upplägget "megakorp som lånat estetik från X" är ju att man egentligen bara behöver säga vad X är – och så fattar SL antagligen ganska precis vilken typ av dumheter man kan hitta på om dem.
Liksom, utan att kolla i någon grundbok kan jag 100% säga att en pastisch på BoJo skulle passa apbra, och att det absolut 100% helt säkert finns en Daily Mail-motsvarighet. Det behöver inte stå någonstans, lika lite som det behöver stå att underklassen i valfri Imperialstad/område kan prata rhyming slang. Det ingår, liksom.
Afrofuturism, Shaft in space, Uthiopia-rörelser.Brun satin, buteljgrönt läder, mahognyfärgat, senapsgult tyg, lädergrepp, fiskbensmönstrat tyg, svart oljerock, filthattar … och så lite borstat stål, teflonsvärta, oljeblänk och krom. … men det kanske är ett annat spel.
Jag kan säga att den som är nyfiken på regelsystemet överlag kan kolla på Rotsystem, men tänka sig ett mer lifepath:igt system för att skapa rollpersoner. Det inkluderar stridssystemet.Är olika träffzoner för kroppsdelar spikat? Går det att få det som frivillig regel? Tycker inte det tillför något mer än regelmeck/tidsåtgång, då är det bättre att ha det i tabell på allvalig skada.
Ah, misstog nog bilder på rollformulären i "skapa rollfigurtråden" https://www.rollspel.nu/threads/mutant-chronicles-rollpersoner.81817/ som ditt arbetsutkast på nytt rollformulär. Fattade inte att det var till gamla reglerna pga trött. Då känner jag mig trygg!Jag kan säga att den som är nyfiken på regelsystemet överlag kan kolla på Rotsystem, men tänka sig ett mer lifepath:igt system för att skapa rollpersoner. Det inkluderar stridssystemet.
Kort svar: Jag kommer nog inte att vilja ha några träffzoner för kroppsdelar, nej. Det finns heller inte några planer på tabeller för allvarliga skador.
Just nu ser min skiss för skadesystemet ut såhär:
Båda slagskämparna slår varsitt slag med så många t6:or som de har i Närstrid. 4-6 är lyckat. Flest lyckade vinner och gör skada. Oavgjort = båda gäör skada. Man gör så mycket skada som man hade antal lyckade tärningar. Man tål sammanlagt typ 5 i skada innan man är utslagen/död. Får man fler än 3 är man allvarligt skadad och behöver sjukvård.
Man får +1 tärning på slaget om man är beväpnad. Möjligen kan det finnas enstaka vapen som ger +2, men det är så mycket "vapen-stats" som finns i systemet. Det finns också (om jag lånar in den grejen från Rotsystem) extrema vapen som gör Fuck You-skada. Blir man träffad av ett sånt dör man. Köttfärs, splatt, klart. Bara dumhuvuden och desperata ger sig in i strider mot folk med såna. Bara sadister som inte borde få vara SL slänger in fientliga SLP:er med såna vapen utan att ge rollpersonerna goda möjligheter att slippa slåss.
Så som systemet funkat i Rotsystem och Kutulu är man begränsad – man försvarar sig mot en av sina motståndare, that's it. Slåss man ensam mot flera – tough luck, do borde gjort bättre livsval.Såg skissen för skadesystemet men hur funkar systemet om det blir flera mot en i en strid? Kommer den ensamma begränsas i hur många hen kan attackera tillbaka mot i strider mot flera?
Ja, om det blir det här systemet så är det så det ser ut – ganska simpelt, bara en sorts slag att hålla reda på och typ ett sätt att få bonus/malus. Det som varierar i Rotsystem är ju att man har en tärning i avvikande färg, "kaostärningen", som exploderar på sexor vid tävlingar – det gör den inte i vanliga färdighetsslag, mest för att det sällan eller aldrig är relevant hur många man lyckas med där.Är det tänkt så att färdighetsslag kommer fungera liknande som stridssystemet med ett antal T6 där 4-6 är lyckat?
Tack! Och ja, vi hoppas det =)I övrigt tycker jag det är kul att läsa tankarna från er som är inblandade i spelet här. Känns som ni har något riktigt intressant på gång med fokus på investigative horror på Luna.
Här får andra gärna rätta mig… Jag minns inga sådana portaler/svarta hål i 1ed, men jag vet att de fanns i 3rd ed. Fanns de i någon av 1e-böckerna och jag bara missat eller förträngt det under alla dessa år? Eller dök de upp i 2e-grundboken, som jag alltmer inser att jag borde läsa snart? Eller var de helt enkelt en Modiphius-uppfinning?Var länge sedan jag läste böckerna men har för mig det fanns svarta hål som gjorde att rymdskeppen kunde "teleportera" sig på något ställe men var inte så glad för det personligen även om just den typen av teleportering passar bättre än Star Treks beam me up (som funkar fint i Star Trek dock).