Önskelista Luna City Blues

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Bauhaus är ett folk.
Borde man inte få en blodtransfusion av det heliga rena blodet om man föds in i Bauhaus, eller blir medlem i företaget. Att blodet sedan är smittat med ett nanoteknologiskt virus som får en att dyrka VD:n eller kaisern eller vad han kallas, och känna evig trohet mot företaget, tja, det är smällar man får ta. För övrigt vet ju pöbeln inte att det är det som händer, bara at de verkligen känner sig som ett med företagets policy. Och får man i sig blod från ett av de högre furstehusen, ja då vet man inte vad som händer. Då får
Man fladdermusvingar och en levande skugga. Nja. Men nått. Det vore ju även en kul ingång för legionen, med blod som kan smittas av mörkret och så. Tyskland och Ryssland möts ju trots allt ungefär i Transsylvanien.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
För mig som spelledare räcker det en kort beskrivning om korparna om meningen är att man ska stå utanför dem. Är det meningen att man ska spela korpanställd vill ja ha massor av bakgrundsinformation.
Min tanke är ju att konflikterna mellan och inom dem ska kunna ge upphov till äventyr och komplikationer. Oavsett huruvida spelarna står utanför eller är anställda så påverkas de ju av korparnas intriger, de möter Bauhausers och Capitolier, de får uppdrag som gör att de hamnar i hetluften i krporationernas tysta/hemliga krig mot varandra.

I ett spel där man förväntas lösa mysterier t.ex. mordmysterier och försvinnanden upplever jag att tydliga och mångfacetterade konflikter är ganska bra berättelsebränsle =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Skulle vara kul om man som spelare får välja vilka perks man vill ha, men då också knyts till en megacorp.
I grundboken blir det nog ganska lite korpanställds-spelande. Grundkonceptet är "rollpersonerna är frilandsande problemlösare/utredare på Luna City". Precis som i första grundboken mao =) Sedan finns såklart gott om möjligheter att expandera med kommande moduler.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
I grundboken blir det nog ganska lite korpanställds-spelande. Grundkonceptet är "rollpersonerna är frilandsande problemlösare/utredare på Luna City". Precis som i första grundboken mao =) Sedan finns såklart gott om möjligheter att expandera med kommande moduler.
Däremot är jag absolut inne på att ha rollpersoner med bakgrund inom en megakorp. Man är såklart utsparkad isåfall, och måste på något sätt förklara varför. Väljer man t.ex. bakgrunden Soldat så kan man ju inte bara soldata runt hur som helst.

Jag tänker också att man bör definiera vilken man fötts inom – eller på vilken korporations område man fötts, om man inte föddes in i medborgarskap. Antagligen var det väl då isf den korporationens armé man var soldat inom. Eller så var man kanske något slags mercenary åt ett frilansande merc-företag. Jag köper absolut att det finns såna också. Men det är grejer man lätt kan skriva in i beskrivningen av de bakgrunderna tänker jag.

Det finns också ett par megakorpar man kan gifta sig in i. Man skulle ju kunna ha det som ett resultat på händelsetabellen – man har på något sätt (giftemål, fusk, tack för heroisk insats) blivit Bauhausmedborgare. Och har sedan då antagligen blivit av med det medborgarskapet igen innan man började äventyra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Färg är ondska så säger Brödraskapet.
Ja, fan de där Bergting-bilderna, de är väl i fyrfärg ;)

Alltså, jag för min del vill absolut ha jippoaktiga, meningslösa val i Capitol, med konfettiregn och plastiga kändisar som stödjer olika genomruttna politiker som alla tycker samma sak: ”Hårdare tag, inte höjda skatter”; ”Sänkta skatter, inte daltande med kriminella”. Jag vill att det ska kunna finnas kampanjer som handlar om politiska skandaler, om senatorers mördade älskarinnor, om märkläggningar, och att ett tidningsrubrik ska kunna ödelägga någons politiska karriär.

Jag håller med om att det är viktigt att alla Megakorparna är lika moraliskt bankrutt, men kan inte bankrutten ligga i att ”demokratiernas” val är helt och hållet meningslösa, därför att det egentligen bara handlar om att välja den ene galjonsfiguren eller den andre, medan de ”totalitära” staterna åtminstone möjliggör någon sorts artikulerat motstånd mot hela systemet med Megakorpar? Krydda Bauhaus med lite stenhårda, subversiva, östtyska och ryska undergroundtyper, ni vet konstnärer och bombmän och kriminella som föraktar de hjärntvättade Capitolundersåtarna och deras falska, plastiga valfrihet; och krydda Mishima med, ja, kanske nästan Yukio Mishima eller nåt; eller en sekt som kanske inte släpper ut gas i tunnelbanan men är extrema på något annat sätt, och liksom avviker och hatar ordningen med megakorporationer utifrån en sorts ultrakonservativ riktning, och -- ni fattar.

"Britternas" val är svårare att satirisera på nåt sätt. På sätt och vis skulle jag vilja att underhusets val bara var nån sorts våldsamt gatuslagsmål, mellan olika fascistiska och socialistiska huligangäng, och att överhuset bara var korrupta, inavlade aristokrater.
Det här köper jag rakt av! Jag vill spela (anti)-bauhaus anarkist! Sitta på billiga synthpils-hak i Kreuzsekor III, diskutera politisk filosofi och planera attentat!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
I grundboken blir det nog ganska lite korpanställds-spelande. Grundkonceptet är "rollpersonerna är frilandsande problemlösare/utredare på Luna City". Precis som i första grundboken mao =) Sedan finns såklart gott om möjligheter att expandera med kommande moduler.


Kan det inte vara en "mörk hemlighet" att man är medlem/styrd av en korp?


Det som skiljer dem framför allt är ju att Bauhaus är enade, konservativa, gamla och står ganska bekvämt med båda fötter på marken. Imperial bildades senare än de andra, och är en liten ettrig och hyper-aggro upstart. Den hungrigaste av alla megakorpar, och extremt splittrad. Det var relativt nyligen fullt krig mellan två grupper av klaner; det skulle aldrig hända inom Bauhaus. Bauhaus är ett folk. Imperial är ett gäng mycket löst sammansatta klaner där det finns enorm bitterhet och konstant tjafs.

Jag gillar den här grejen, att Imperial är den korp som har kanske den mest illasittande lånade kostymen. De försöker klä sig i gammal brittisk kostym för att vinna legitimitet, mend en passar ruskigt dåligt. Man kan tänka sig Imperial som… jag vet inte, fem rabiata bulldoggar i en trenchcoat gammelbrittisk paradkostym… De har inget imperium. De har ingen glorious history. De har inte ens något hemland.
Det låter bekant på något sätt :)

man-wearing-an-union-jack-suit-outside-a-tourist-shop-in-london-DMXM10.jpg


Hmm det kanske är _den_ sortens Klan de har förresten...:/

Lite mer seriöst, det kanske verkligen är Red Top-britain, BoJo, NewsCorps och Daily Expresspåret.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Lite mer seriöst, det kanske verkligen är Red Top-britain, BoJo, NewsCorps och Daily Expresspåret.
En sak jag verkligen gillar med upplägget "megakorp som lånat estetik från X" är ju att man egentligen bara behöver säga vad X är – och så fattar SL antagligen ganska precis vilken typ av dumheter man kan hitta på om dem.

Liksom, utan att kolla i någon grundbok kan jag 100% säga att en pastisch på BoJo skulle passa apbra, och att det absolut 100% helt säkert finns en Daily Mail-motsvarighet. Det behöver inte stå någonstans, lika lite som det behöver stå att underklassen i valfri Imperialstad/område kan prata rhyming slang. Det ingår, liksom.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Det här köper jag rakt av! Jag vill spela (anti)-bauhaus anarkist! Sitta på billiga synthpils-hak i Kreuzsekor III, diskutera politisk filosofi och planera attentat!
Inte första gången jag skriver detta*, men: Intressant nog har ju Bauhaus specifikt anarkistceller och upprorsmän av exakt den typen inskrivna i första utgåvan.

(Jag fortsätter alltså imponeras av hur gediget och bra det här världsbygget var. Jag vet inte om man ska lägga till "för sin tid" för jag vetefan om världsbyggandet i allmänhet blivit bättre med tiden. Men 1ed av MC är helt enkelt riktigt jäkla bra, rent lore-mässigt)


* alltså, att första utgåvan gör något bra som vi pratar om =)
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
En sak jag verkligen gillar med upplägget "megakorp som lånat estetik från X" är ju att man egentligen bara behöver säga vad X är – och så fattar SL antagligen ganska precis vilken typ av dumheter man kan hitta på om dem.

Liksom, utan att kolla i någon grundbok kan jag 100% säga att en pastisch på BoJo skulle passa apbra, och att det absolut 100% helt säkert finns en Daily Mail-motsvarighet. Det behöver inte stå någonstans, lika lite som det behöver stå att underklassen i valfri Imperialstad/område kan prata rhyming slang. Det ingår, liksom.
Det räcker ju att skriva in Imperial Star med Pfeffel Murdoch som redaktör ;)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Brun satin, buteljgrönt läder, mahognyfärgat, senapsgult tyg, lädergrepp, fiskbensmönstrat tyg, svart oljerock, filthattar … och så lite borstat stål, teflonsvärta, oljeblänk och krom. … men det kanske är ett annat spel.
Afrofuturism, Shaft in space, Uthiopia-rörelser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Imperial vs Bauhaus

Efter att ha botaniserat en smula i böckerna (första utgåvan + klanböckerna) inser jag att mycket av det jag fiskat efter resan finns: Bauhaus har kurfurstar och anarkister och kanaliserar en hel de Habsburg/Heliga Romerska Riket. Imperial har skolor och conquistadorer - båda pekar mot mitt förslag nedan.

Krank, du kommer att skriva ditt Luna, och det kommer att blir fett. Du vet säkert redan vilka designval du kommer att göra. Så ta det nedan för vad det är - idéer från min sida som jag vill skriva av mig, som jag blir jätteglad om du tycker är användbara men jag har givetvis inga förväntningar. Take it, leave it och bolla gärna :). Here goes:

Imperial
Inspiration: Västeuropa (Storbritannien, Frankrike, Spanien, Portugal), kolonialism, imperialism.
I Imperial är en anställd = en röst. Att vara anställd i en klan är nära förknippat med att äga land/fastighet. Anställd = landägare. Detta är motorn i Imperials expansionism = miljoner tjänar som trainees och kandidater i klanernas företag och väpnade styrkor, och behöver belönas med land. För 99% är land = egen bostad. En pittelyten lott på vilken de bygger identiska tvåvåningshus (two up two down). På Luna är de lotterna enorm små - i princip hus som bara är smala trappor med en liten avsats per våning. Men en Imperials hus, oavsett hur litet, är hens borg. Och hemägarskap är kittet som håller Imperials anställda samman. Imperials veteraner belönas med jordlotter på erövrad eller claimad mark.
Imperials skolor (inspiration Eton, Cambride, Oxford, ENA, Sorbonne etc) är grunden i dess samhällselit.
Möjligen skall även Imperial ha ordnar

Bauhaus
Inspiration: Centraleuropa (HRE, Preussen, Österrike-Ungern, Polen, Ryssland), korporativism, auktoritärism
Bauhaus bör också ha en representativ församling - det har alla dess förebilder - en Ståndsriksdag. Här är HRE en väldigt rolig förebild, med olika bänkar för olika samhällsranger. Kurfurstarna i toppen, en bänk för adelsmän, en för vanliga anställda och en för brödraskapets representanter kanske? Delegater utses genom ett komplicerat system med olika kretsar (kreis), och i praktiken kan Kurfurstarna och adelsmännen alltid rösta ned de vanliga anställda. Möjligen skall man också ha korpomedelbara företag/ätter. Möjligen finns livegna?
Inte 100% att ordnar är rätt svar för Bauhaus, kanske mer gillen, skrån, föreningar och andra samfund?

Det viktigaste sist, vilket sammanfattar hela idéen.

Både Imperial och Bauhaus är solsystemets ledande alkoholproducenter - i inte bara konkurrens utan i djup kulturell rivalitet. Båda producerar enorma mängder öl och vin.

Imperial: Vårt öl (ale) är givetvis bäst, vi har en fantastik flora av bittra, mörka, svarta, bleka, maltiga, söta, starka och svaga öler av alla typer och färger. Ofta med en stolt tradition. Vårt vin är givetvis bäst. Varje klan har sina egna vinodlingar som speglar dess unika kultur och tradition, där varje druva och buteljering har sitt eget namn.

Bauhaus: Vårt öl (pilsner) är objektivt bäst - kvalitetsstämplat och helt i enlighet med alla renhetsregler. De som säger att alla våra ölmärken smakar likadant förstår inte de fina nyanserna av perfektion i strävan efter den ultimata pilsnern! Våra viner är även de kvalitetssäkrade - från de enkla landvinerna till olika predikat och urvalsviner. Med öl och vin från Bauhaus kan du vara säker på kvalitet!
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Är olika träffzoner för kroppsdelar spikat? Går det att få det som frivillig regel? Tycker inte det tillför något mer än regelmeck/tidsåtgång, då är det bättre att ha det i tabell på allvalig skada.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Är olika träffzoner för kroppsdelar spikat? Går det att få det som frivillig regel? Tycker inte det tillför något mer än regelmeck/tidsåtgång, då är det bättre att ha det i tabell på allvalig skada.
Jag kan säga att den som är nyfiken på regelsystemet överlag kan kolla på Rotsystem, men tänka sig ett mer lifepath:igt system för att skapa rollpersoner. Det inkluderar stridssystemet.

Kort svar: Jag kommer nog inte att vilja ha några träffzoner för kroppsdelar, nej. Det finns heller inte några planer på tabeller för allvarliga skador.

Just nu ser min skiss för skadesystemet ut såhär:

Båda slagskämparna slår varsitt slag med så många t6:or som de har i Närstrid. 4-6 är lyckat. Flest lyckade vinner och gör skada. Oavgjort = båda gäör skada. Man gör så mycket skada som man hade antal lyckade tärningar. Man tål sammanlagt typ 5 i skada innan man är utslagen/död. Får man fler än 3 är man allvarligt skadad och behöver sjukvård.

Man får +1 tärning på slaget om man är beväpnad. Möjligen kan det finnas enstaka vapen som ger +2, men det är så mycket "vapen-stats" som finns i systemet. Det finns också (om jag lånar in den grejen från Rotsystem) extrema vapen som gör Fuck You-skada. Blir man träffad av ett sånt dör man. Köttfärs, splatt, klart. Bara dumhuvuden och desperata ger sig in i strider mot folk med såna. Bara sadister som inte borde få vara SL slänger in fientliga SLP:er med såna vapen utan att ge rollpersonerna goda möjligheter att slippa slåss.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
”Prelat Bauer satt bakom den tunna skärm av venusiansk mahogny och lyssnade på ytterligare en bikt från en hemmafru från Capitols bostadsplex på andra sidan tågspåren. Det var ditt och datt om triviala saker men Henrys i 12:an hade nyligen investerat i den nya Telvisionsapparaten och samlat en hel del av grannskapets herrar till matcherna i Battleball. Det var tredje bikten av sju idag som nämnt Henrys och deras nya apparat. Otillbörlig sammankomst plitade Prelat Bauer ner i sitt tummade anteckningsblock. Han avslutade bikten med de sedvanliga orden Lux vobis Luceat.

Efter kvällsvarden med bröder och systrar i praetorium, tog Prelat Bauer på sin ämbetsrock, kroppsskada, vapenbälte och lyfte ner inkvisitorhjälmen. Från vapenstället plockade han ner sitt teleskopsvärd och hans kardinalvälsignade dubbelpipiga inkvisitorpistol, 55skott hylslös.

Otillbörlig Sammankomst, vid ljuset vad han hatade kättare.”
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Jag kan säga att den som är nyfiken på regelsystemet överlag kan kolla på Rotsystem, men tänka sig ett mer lifepath:igt system för att skapa rollpersoner. Det inkluderar stridssystemet.

Kort svar: Jag kommer nog inte att vilja ha några träffzoner för kroppsdelar, nej. Det finns heller inte några planer på tabeller för allvarliga skador.

Just nu ser min skiss för skadesystemet ut såhär:

Båda slagskämparna slår varsitt slag med så många t6:or som de har i Närstrid. 4-6 är lyckat. Flest lyckade vinner och gör skada. Oavgjort = båda gäör skada. Man gör så mycket skada som man hade antal lyckade tärningar. Man tål sammanlagt typ 5 i skada innan man är utslagen/död. Får man fler än 3 är man allvarligt skadad och behöver sjukvård.

Man får +1 tärning på slaget om man är beväpnad. Möjligen kan det finnas enstaka vapen som ger +2, men det är så mycket "vapen-stats" som finns i systemet. Det finns också (om jag lånar in den grejen från Rotsystem) extrema vapen som gör Fuck You-skada. Blir man träffad av ett sånt dör man. Köttfärs, splatt, klart. Bara dumhuvuden och desperata ger sig in i strider mot folk med såna. Bara sadister som inte borde få vara SL slänger in fientliga SLP:er med såna vapen utan att ge rollpersonerna goda möjligheter att slippa slåss.
Ah, misstog nog bilder på rollformulären i "skapa rollfigurtråden" https://www.rollspel.nu/threads/mutant-chronicles-rollpersoner.81817/ som ditt arbetsutkast på nytt rollformulär. Fattade inte att det var till gamla reglerna pga trött. Då känner jag mig trygg!
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Satt i en diskussion om cyberpunk och en grej jag insåg var att genren glorifierar gängvåld. Allt är hårt, det är over the top - det är attityd. Och egentligen är det jag tänker mig om Mutant Chronicles. Just den attityden hade jag gärna haft med.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
554
Lite önskemål och funderingar från min sida.
Krank tog upp funderingar i en annan tråd hur teknologiskt världen var innan mörkets intåg. Jag personligen tycker matreplikatorer och teleportation är ett steg för långt. Var länge sedan jag läste böckerna men har för mig det fanns svarta hål som gjorde att rymdskeppen kunde "teleportera" sig på något ställe men var inte så glad för det personligen även om just den typen av teleportering passar bättre än Star Treks beam me up (som funkar fint i Star Trek dock).
Tycker heller inte dinosaurer passar in i MC och de skulle passa in ännu mindre i ett spel som mer ska baseras på detektivspel i Luna än tidigare utgåvor.
Måste erkänna att jag tycker Modiphius gjorde något rätt coolt med Whitestar (Ryssland) men just nu är Ryssland rätt iskallt och jag skulle gärna slippa läsa om något förknippat med dem i ett rollspel.
Jag skulle inte heller vilja ha tärningsslag för olika träffområden. Skulle isf hellre se en regel som ger - på chansen att träffa men lite extra skada utan slag för vart träffen tar (motsvarande träffa en känsligare kroppsdel som tex huvud). Osäkert dock hur bra det skulle fungera med den skissen på skadesystem som postades ovan.

Såg skissen för skadesystemet men hur funkar systemet om det blir flera mot en i en strid? Kommer den ensamma begränsas i hur många hen kan attackera tillbaka mot i strider mot flera?

Är det tänkt så att färdighetsslag kommer fungera liknande som stridssystemet med ett antal T6 där 4-6 är lyckat?

I övrigt tycker jag det är kul att läsa tankarna från er som är inblandade i spelet här. Känns som ni har något riktigt intressant på gång med fokus på investigative horror på Luna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Såg skissen för skadesystemet men hur funkar systemet om det blir flera mot en i en strid? Kommer den ensamma begränsas i hur många hen kan attackera tillbaka mot i strider mot flera?
Så som systemet funkat i Rotsystem och Kutulu är man begränsad – man försvarar sig mot en av sina motståndare, that's it. Slåss man ensam mot flera – tough luck, do borde gjort bättre livsval.

Tanken med det här systemet är ju i princip att så långt det är möjligt uppmuntra spelarna att undvika strid – och om det nu blir strid, se till att den blir så orättvis som möjligt till deras favör. Bara en dåre ger sig frivilligt in i en rättvis strid, så att säga.

Däremot, eftersom det är pölar så är det ju ganska lätt att sno ihop en husregel om att man får splitta sin pöl om man vill, så har du 5 kan du öägga 2 resp 3 på olika motståndare eller hur du nu vill dela upp det. För mig personligen är det dock lite mer krångel än jag vill ha i ett system.

Är det tänkt så att färdighetsslag kommer fungera liknande som stridssystemet med ett antal T6 där 4-6 är lyckat?
Ja, om det blir det här systemet så är det så det ser ut – ganska simpelt, bara en sorts slag att hålla reda på och typ ett sätt att få bonus/malus. Det som varierar i Rotsystem är ju att man har en tärning i avvikande färg, "kaostärningen", som exploderar på sexor vid tävlingar – det gör den inte i vanliga färdighetsslag, mest för att det sällan eller aldrig är relevant hur många man lyckas med där.

I övrigt tycker jag det är kul att läsa tankarna från er som är inblandade i spelet här. Känns som ni har något riktigt intressant på gång med fokus på investigative horror på Luna.
Tack! Och ja, vi hoppas det =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Var länge sedan jag läste böckerna men har för mig det fanns svarta hål som gjorde att rymdskeppen kunde "teleportera" sig på något ställe men var inte så glad för det personligen även om just den typen av teleportering passar bättre än Star Treks beam me up (som funkar fint i Star Trek dock).
Här får andra gärna rätta mig… Jag minns inga sådana portaler/svarta hål i 1ed, men jag vet att de fanns i 3rd ed. Fanns de i någon av 1e-böckerna och jag bara missat eller förträngt det under alla dessa år? Eller dök de upp i 2e-grundboken, som jag alltmer inser att jag borde läsa snart? Eller var de helt enkelt en Modiphius-uppfinning?

Modiphius körde ju betydligt mer på rymdflottor och svarta hål och rymdpirater och grejer än jag minns från 1e. Där har ju jag för mig att man mest fick resetider och inte så mycket mer – intrycket jag fick var att rymdfart mest var just transportsträckor som man normalt sett spolade förbi. Man åkte inte så mycket "i rymden" så mycket som man åkte "till San Dorado"… Men jag kan mycket väl ha missat/glömt grejer.
 
Top