Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
@Anthrox handlar inte om att det är få röster att flytta. Det ä r samordningen jag tror det faller på, håller med @Brynolf om att det kostar mer tid ön det smakar. Alla former av cirkelsiande och dylikt faller på att nån (typ jag som sitter i möten från 10-17 idag och har Rollspel mellan 19-22 ikväll) inte flyttar sin röst/lägger sin röst i rätt ordning.
Det var inte så jag menade. Jag menar att en rundas fria röster är ett viktigt verktyg att kunna analysera och det går vi miste om om vi ska centralstyra röstandet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Drar en Grön-Röd lista ur röven nu när jag läst ikapp också.

Använder mig av startlistan.

Finns ju ingen som sticker ut som garanterat ulv för mig i nuläget. Har tre som jag håller som lite mer grön, men det är baserat på magkänsla.

Övriga som är markerade orange har jag en annan magkänsla för. Jag har min röst på Fjodde. Den är ju löst baserad på att jag har dålig magkänsla för just Fjoddes start på spelet. Första inlägget är viktigt i spel. Det är ännu svårare som ulv att komma in och göra ett bra intryck och se byboig ut. Fjodde signalerar till hela gänget att "HÄR ÄR JAG, KOLLA HUR JÄVLA BYBOIG JAG ÄR SOM PINGAR ALLA!" och sen kommer en dålig röst på Andersson.

Jag är bybo och har aldrig haft känslan av att jag behöver pinga alla i spel för att få hjälp av övriga bybor att nacka ulvar. Det ligger ju i alla bybors natur att nacka ulvar och vinna spelet. Det vet vi alla om och ingen behöver pinga om nått uppenbart.

Kan låta rösten ligga kvar baserat på magkänsla så länge.

Däremot så ser jag gärna minst 2 drev mot ulvkandidater ställda mot varandra. Läge rätt snart att enas som bybor och sätta press där vi får mest utdelning. Där har vi nått att utläsa.

Deltagare:
  1. Anthrox: Het och oblyg. Beefar lite i upptakten och går all-in på Basse. Finns mycket material att jobba med här i framtiden och jag får ingen rak känsla av att det är läge att hänga @Anthrox för det redan nu. Har en del luftiga angrepp mot Farbror Konkel. Exempelvis att jag sprider badwill och skriver oförklariga saker. Hakar på och drevar mot K.K också. Mest på luft och sådant som inte riktigt håller ihop.
  2. Basenanji: Älskar ju Basse. Draget med ulvrationalitet är kul och Bassigt. Skapar både snack och är en salig blandning av snömos och härligheter. Är mer på Basses sida än Anthrox sida i spelstarten där det som sagt var kan finnas lite att jobba med senare. Finns några som drar i trådarna om upplagd ulv-ulv beef och andra scenarion där och det gillar jag. Det är inte värt att hänga @Basenanji i R1.
  3. Sidd: Röstar K.K på väldigt vaga indicier. Brus och ombudsspelande är ju motiviteringen. Har också poster som "försvarar" K.K vilket är ett tydligt statement att @Sidd egentligen inte vill hänga K.K utan mest röstar där för att det är "lätt" i stunden.
  4. Impetigo: Får en bra känsla här. Sprider bra inlägg ikring sig och är skarp. Klarar av den lilla heat som hen drar på sig. @Impetigo kan vid något tillfälle ha strukit mig medhårs och det färgar så klart av sig och jag läser hen mer fördelaktigt.
  5. Waterhouse: Vimes bror vilket gör mig lite orolig men det skall ju inte påverka mitt spelande. Jag kan ju inte noja över det lixom. Är solid i upptakten då jag själv är mer aktiv. Börjar nysta i nymoderna saker som att en skall spela utan online-status och sånt. Har inte läst @Waterhouse som ulf så här lågt.
  6. BioBunkerVII: Kan rösta noll-inläggsspelare. Det gillar jag inte riktigt. Dock så läser jag Biobonkarn som vass och skarp. Inget lall där inte @BiobunkerVII
  7. RasmusL: Honingsfällor. Det är slickt och rakt upp i min allé. Har inte läst RasmusL ulvigt så här långt. Har troligen rätt lite beröringspunkter där också så mitt fokus har ramlat bort lite från @RasmusL
  8. Octagonal: Skall läsa @Octagonal lite mera. Har minnen av några fina inlägg där hen är skarp och vass. Där det pekas mot sådant som är ulvigt. Exempelvis mot Impetiog. Däremot har jag ju en fin känsla för Impetigo så det gör mig lite mer skeptisk mot Octa, men det finns lite att läsa på som sagt var.
  9. Andersson: Hänger mest på andra och sticker inte ut allt för mycket. Ger mig ingenting. Typ noll på @Andersson kontot. Intetsägande kort och gott.
  10. Fjodorsenuba: Använder sig av att pinga alla vilket jag tycker är en signal på att han vill visa att --> kolla här! Jag är aktiv och med i spelet. Jag är inte alls en lågflygande ulv som försöker slinka undan i R1. Röstar också helt omotiverat på Andersson, vid entré i spel fanns det ju en hel del snubbar och snubbinnor som var i spel där det förmodligen fanns mer att dra i än en helt omotiverad röst. Svagt av @fjodorsenuba
  11. Skarpskytten: Skapar listor. Är vass. Utstrålar gröna vibbar. Stryker mig medhårs och visar kärlek. Äh, gillar @Skarpskytten så här långt.
  12. Empiricus: What!? Är @Empiricus med i spel. Vad roligt!
  13. Konrad Konvalj: Skriver mest blaj.
  14. Brynolf: Episk. Klarar av ett drev med inaktivitet. Dyker upp och spelar okay. Kan inte läsa @Brynolf som ulv just nu och inte läge att nacka Brynte i R1.
  15. LegoIvar: Yngst på plan enligt egen utsago. Vet inte hur hen sitter på den infon eller hur det skall vara relevant? Har inte fokat så mycket på Legoivar. Har för mig jag läst ett rätt bra inlägg som känns grönande och la efter det ingen mer fokus på @LegoIvar just för stunden.
  16. Hägerstrand: Kör på rösta lätt och rösta K.K. Motivering är via ombud och baserat på blaj. Väldigt tunt @Hägerstrand
  17. HerrK: Inga intryck alls av @HerrK
Menar du på fullaste allvar att ditt bästa försvar är att röda folk för att de gått på dig?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Det var inte så jag menade. Jag menar att en rundas fria röster är ett viktigt verktyg att kunna analysera och det går vi miste om om vi ska centralstyra röstandet.
Rösterna är ju fortfarande fria, det handlar ju inte om att ta ifrån byn agens utan om att medvetet syna spelmekaniken. När det börjar krystallisera vem som kommer drevas hela vägen ut genom dörren är det ju bara för dig att lägga din röst på den personen med tidigast timestamp. Och sen att alla andra lägger sina röster utefter ett annat mönster, men som ger samma resultat för själva röstningen.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Det var inte så jag menade. Jag menar att en rundas fria röster är ett viktigt verktyg att kunna analysera och det går vi miste om om vi ska centralstyra röstandet.
Vi får en runda fria röster. Den slutar bara tidigare, och vi genomför sammanställningen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
KK (3) Impetigo, Skarpskytten, Empiricus
Sidd (3) Brynolf, Andersson, Anthrox

...sedan har vi ett gäng på två röster:

Brynolf (2) Rasmus, LegoIvar
Andersson (2) fjodor, Basse
Basenanji (2) HerrK, Waterhouse
Impetigo (2) Octagonal, Häger
Förutsätter att denna gäller.

Jag kan stå mot Sidd. Inget problem där.

Röstar Sidd på Skarpskytten gissningsvis? De som har 1 röst har Basse inte behagat ta med i denna sammanställning. Typ Sidd som röstar Skarpskytt, K.K som röstar Fjodor och Bio7 som röstar på Legolennart.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Hägerstrand: Kör på rösta lätt och rösta K.K. Motivering är via ombud och baserat på blaj. Väldigt tunt @Hägerstrand
Jag har aldrig röstat på KK. Jag har sagt att du beter dig konstigt och verkar motarbeta byn. Kan inte se hur den uppfattningen skulle ändras av att du här antingen ljuger eller slarvar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Jag har inte röstat på Sidd. Den där listan har Bassninja klantat till litegranna. Hur gick det till när du i samma andetag viftade med den där snitsiga rösträknaren?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Jag har väl inte sagt att det är "stark", eller? Det vill jag ett citat på, annars tycker jag du lägger ord i min mun.

(Men jag tycker att det är ett case).

Men bra att du biter ifrån! Tycker dock gott att du kunde ha svarat på varför röst på mig och inte Basse eller Impe; inte minst eftersom du skriver att du tycker vi ska låta de nya vara i möjligaste mån* - hade ju varit lätt för dig att rösta på någon av de två veteranerna istället. Tycker det känns lite tillbakakaka och inte så mycket mer - min röst på dig i post (176), din på mig post (178).

*Alltså, jag håller ju med, lite därför jag har släppt mitt @Hägerstrand spår för tillfället.
Du började posten med att skriva att Impetigo har ett ”bra case” vilket jag tyckte var slappt.

Att jag tjafsar med Impetigo behöver inte betyda att jag automatiskt ser honom som röd.
Det är tex mer intressant å se vem som slappt hakar på ett ickedrev.
Tycker du inte som jag att Impetigo överreagerar på Octas post omVimes lottning av MU?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Lite snömos post eller har jag fel. Är du ulv som ljuger oss upp i ansiktet eller har du på riktigt letat bland gamla spel efter en post där Anthrox kanske hade ett hyfsat argument gällande outning. Sånt grävande är det nog få som pallar ✌
Skulle inte säga att det är mer av en snömos-post än din egen nedan. Som du dessutom sedan byter åsikt om i senare inlägg.

Brukar generellt vara för outande för att förenkla samarbetet och planeringen i byn men är inte lika säker i det här fallet av den enkla anledningen att jag tror fördelarna med en tidig outning kommer försvinna med tiden för att spelet kommer hålla på så många rundor. Är det ett mindre spel med många förmågor kan outning ofta hjälpa men så ser det inte riktigt ut nu. Vi kanske i ett tidigt skede med lite tur lyckas gröna några av oss men dessa kommer bara bli nattmördade och om några rundor står vi igen och letare efter en nål i en höstack.
Outning som sker senare kan ju bli mer avgörande. Dels då personen kanske sitter på värdefull information som samlats men även inte hinner nattmördas i samma utsträckning.
Att gröna någon så här tidigt har knappt nån effekt på spelet (de kommer dödas) medans det i ett slutskede kan bli avgörande för att vi ska vinna!!
Dessutom så håller jag inte med i sak. Byn vinner varulvsspel framför allt på att analysera röstmönster och andra faktiskta beteenden samt på att avslöja ulvarnas lögner. Det är ju mer sällan som sianden är det som fäller avgörandet, särskilt inte om det är ett långt spel, det inte är säkert om det finns en väktare som kan skydda siaren och det kan finnas naiva/galna siare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Jag har inte röstat på Sidd. Den där listan har Bassninja klantat till litegranna. Hur gick det till när du i samma andetag viftade med den där snitsiga rösträknaren?
Äh fan, jag är slarvig juh! Läste fel från flik... Sorry!

Lita inte på mig, lita på Martins röstverktyg!

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Basse har lagt fel röster under fel person. Låter typiskt klantigt misstag som kommer leda till att Basse åker ut av det, men det går ju också att läsa som ett kalkylerat drag för att folk ska bli förvirrade och få fel uppfattning kring vem som ligger på vem. Vi är trots allt 17 spelare så alla såna där misstag bidrar till en ännu större förvirring.

Om det är ett kalkylerat drag från ulvbasses sida, finns det då fler syften än att skapa förvirring? Försöka rädda den tragikomiska situationen med ulv-KK?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag har aldrig röstat på KK. Jag har sagt att du beter dig konstigt och verkar motarbeta byn. Kan inte se hur den uppfattningen skulle ändras av att du här antingen ljuger eller slarvar.
Tolkade "taggningen" av K.K som en röst när jag sammanställde ur röven så du kan tolka det som slarv. Känns orimligt att ljuga om att någon röstar på mig. Också onödigt, för det är rätt så lätt att kolla upp.

Hägerstrand said:
@Konrad Konvalj Du skriver att du helst spelar med ombud, vilket jag tolkar som att du inte vill skriva själv utan lockas av att teoretisera och ”lösa spelet”. Trots det verkar du tycka att det är SUPERROLIGT att slänga runt kryptiskt blaj. Flera har frågat vad du sysslar med, nu också jag. Vad tjänar byn på kryptiska kommentarer?
Du kan nog få en tillbakakaka @Hägerstrand -->
Har förklarat mitt blaj (inlägg #45) och vidhåller fortfarande att det ger något. Tillräckligt många har någon form av åsikt för att det skall gå att kokaulv på en spik. Kan du snälla plocka fram lite kryptiskt blaj som jag spridit ikring mig?
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag har lagt en länk till rösträkningen för denna runda i startinlägget
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Ursäkta dubbelpost men jag vill nog bemöta detta också:

”Ryggen fri-beteende” tycker jag är en en väldigt snål läsning - jag går ut i r1 med ett färdigt ulvpaket, det skulle jag säga är att sticka ut hakan alla dagar i veckan.

Sen tycker jag att det vore högmodigt att säga att jag är helt säker på alla ulvarna redan i r1, det hade varit osannolikt att jag har helt rätt. Du får tycka hur mycket du vill att det är att spela safe, jag håller inte med.

Du skriver att Legolvar är den som klantat sig mest, jag tycker att Sidd har ”klantat sig mest”. Jag tycker att du, Rasmus och Legolvar har klantat sig näst mest.

Sen tycker jag att Octa och KK har klantat sig mycket men det betyder junknte nödvändigtvis att man är ulv bara för att man klantar sig.

PS. Jag menade tidigare att Rasmus har en ”eterisk” närvaro i tråden, inte ”esoterisk” som jag skrev. Jag skäms för mitt misslyckade förösk att slänga mig med svåra ord. DS.
Hur har jag klantat mig mest?
Att jag tyckte du var onödigt larvig ang Octas Mu-%-post?
För det är ju det jag kritiserat dig om eller vad mer konkret tycker du?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Tolkade "taggningen" av K.K som en röst när jag sammanställde ur röven så du kan tolka det som slarv. Känns orimligt att ljuga om att någon röstar på mig. Också onödigt, för det är rätt så lätt att kolla upp.



Du kan nog få en tillbakakaka @Hägerstrand -->
Har förklarat mitt blaj (inlägg #45) och vidhåller fortfarande att det ger något. Tillräckligt många har någon form av åsikt för att det skall gå att kokaulv på en spik. Kan du snälla plocka fram lite kryptiskt blaj som jag spridit ikring mig?
Hey, hade du tänkt undvika ansvar länge till eller? Nu aktivt undviker du ju mig, vilket knappast ställer dig i bättre dager. Du behöver mest av alla på banan visa att du är en bybo, vilket du inte har gjort i en enda post du skrivit än.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
@Basenanji hur ställer du dig till att åka ut pga ditt misstag med rösträkningen? Vad känner du att din hängning kan bidra till för att hjälpa byn? Om du bevisas grön genom hängning, vem tycker du vi ska fokusera på som försökt ställa din medverkan i dålig dager?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Tolkade "taggningen" av K.K som en röst när jag sammanställde ur röven så du kan tolka det som slarv. Känns orimligt att ljuga om att någon röstar på mig. Också onödigt, för det är rätt så lätt att kolla upp.

Du kan nog få en tillbakakaka @Hägerstrand -->
Har förklarat mitt blaj (inlägg #45) och vidhåller fortfarande att det ger något. Tillräckligt många har någon form av åsikt för att det skall gå att kokaulv på en spik. Kan du snälla plocka fram lite kryptiskt blaj som jag spridit ikring mig?
Slarv hjälper inte heller byn.

Jag kan absolut plocka fram lite kryptiskt blaj, du citerade det nämligen själv i samma post som förklaring på ditt beteende.

"Kondrad Konkels deltagande via ombud är på tapeten enligt nedan.

Hade Vimes gett mig tillåtelse hade jag använt mig av ett ombud i spel. Problemet är ju att Vimes är skapare av [Mäster Ulv 5] så det blir helt omöjligt att använda sig av honom som ombud. Då hade spelet redan varit över.

Jag har egentligen inte tid att vara med men vill vara med så då hade det passat bra med ett ombud. Hoppas så klart att ombuds-osäkerheten har skapat något i spel. "

Flera har upprepat att de inte förstår vad det här betyder. Vad jag sett har ingen uttryckt att det här var en rimlig förklaring på ditt beteende.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Tycker du inte som jag att Impetigo överreagerar på Octas post omVimes lottning av MU?
Jo, det kan jag hålla med om. Jag tyckte inte @Impetigo började Runda 1 bra, gjorde inte mycket väsen av sig och det mesta av det han skrev var i lottningsgate. Men han har spottat upp sig nu. Driver och är allmänt otrevlig mot folk. Tycker han verkar vara sig själv också, det vill säga spela som han brukar, eller vad säger ni veteraner?

Och även om @Konrad Konvalj inte svarade på mina frågor så har han kommit in i matchen nu, mindre brus och mer substans. För min del kan vi gärna matcha någon annan än honom mot Sidd. Men jag vet inte vem det skulle vara.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Du tycker det är konstigt att jag pratar om att göra något via ombud? Jotack. Det var min poäng.


Det tycker jag verkligen inte att du har. Jag förstår det i alla fall inte. Kanske är det en hänvisning till något som försiggick i gamm-spel. Har ingen aning.

Om resten av byn tycker att KK förklarat det här på ett tillfredställande sätt så får jag väl böja mig för att det går över mitt huvud, men jag kan verkligen inte se hur det hjälper byn.
Ursäkta tillbaka kakan. Du har ju postat här ser jag nu.

Det finns inte så mycket mer att förklara, men jag gör det igen:

Kondrad Konkels deltagande via ombud

Hade Vimes gett mig tillåtelse hade jag använt mig av ett ombud i spel. Problemet är ju att Vimes är skapare av [Mäster Ulv 5] så det blir helt omöjligt att använda sig av honom som ombud. Då hade spelet redan varit över.

Jag har egentligen inte tid att vara med men vill vara med så då hade det passat bra med ett ombud. Hoppas så klart att ombuds-osäkerheten har skapat något i spel.

Facit: Snacket om spel via ombud har för mig skapat diverse buzz och skön stämning i tråden. Det går absolut att koka ulv på en spik här och dra slutsatser ur hur "alla" har reagerat. Det går absolut att hänga K.K och få ut ännu lite till baserat på resultatet av en grön K.K. Det är rätt skönt och slickt att ligga med på ett drev mot K.K som ulv för det finns ju så mycket att hänga honom för. Han har ju för bövelen snackat om att spela med ombud!!!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Rösterna är ju fortfarande fria, det handlar ju inte om att ta ifrån byn agens utan om att medvetet syna spelmekaniken. När det börjar krystallisera vem som kommer drevas hela vägen ut genom dörren är det ju bara för dig att lägga din röst på den personen med tidigast timestamp. Och sen att alla andra lägger sina röster utefter ett annat mönster, men som ger samma resultat för själva röstningen.
Nä även om rösterna är "fria" så får man ju inte rösta på någon som redan har en röst. Dvs det blir inga drev. Och drev är viktiga att kunna analysera. Visst, ju fler vi är desto svårare blir dreven att analysera, och din ide ger säkert NÅNTING att snacka om i efterhand. Men ponera att vi hittar en snubbe som verkar ha utslagsröst. Vad gör vi då? Det kan vara en ulv, en bybo eller eventuellt en tidig röst. Vad blir nästa steg i din plan?
 
Top