Grundhypotes
För mycket information förmedlas i löptext, istället för i punktform, tabeller, mindmaps, attribut:värde eller whatever.
Var menas med löptext?
Stycken text som följer varandra utan mellanrubriker, och där styckena behöver förhålla sig till varandra för att skapa ett stilistiskt och logiskt flyt. (öppet för annan tolkning)
Rollspelskoppling
Många rollspelsmakare envisas med att förklara regler och världar i löptext; som skulle vara betydligt mer överskådliga och lättillgängliga i annan form.
Exempel
- Färdigheter beskrivs i några hundra tecken text styck, istället för uppunktat efter ett antal (rollspelsspecifika) attribut.
- stridsregler beskrivs i långa textsjok, istället för uppunktat
Varför?
Kanske för att:
- det känns av olika anledningar mer litterärt och/eller "finare'
- det kräver mindre eftertanke/planering i startskedet, dvs följer minsta motståndets lag
- folk är mer skolade i att producera löptext och har inte lärt sig att tänka och skriva mer strukturerat
- de tidiga rollspelen hade mycket löptext och det har bara fortsatt
- gemene person har faktiskt lättare att ta sig till löptext
- {egen teori}
Problemet
Rollspelsregler blir svårare att ta till sig, vilket gör att folk lägger ner innan de ens börjat spela; alternativt greppar inte alls regler och missar därför nyanser i spele
För mycket information förmedlas i löptext, istället för i punktform, tabeller, mindmaps, attribut:värde eller whatever.
Var menas med löptext?
Stycken text som följer varandra utan mellanrubriker, och där styckena behöver förhålla sig till varandra för att skapa ett stilistiskt och logiskt flyt. (öppet för annan tolkning)
Rollspelskoppling
Många rollspelsmakare envisas med att förklara regler och världar i löptext; som skulle vara betydligt mer överskådliga och lättillgängliga i annan form.
Exempel
- Färdigheter beskrivs i några hundra tecken text styck, istället för uppunktat efter ett antal (rollspelsspecifika) attribut.
- stridsregler beskrivs i långa textsjok, istället för uppunktat
Varför?
Kanske för att:
- det känns av olika anledningar mer litterärt och/eller "finare'
- det kräver mindre eftertanke/planering i startskedet, dvs följer minsta motståndets lag
- folk är mer skolade i att producera löptext och har inte lärt sig att tänka och skriva mer strukturerat
- de tidiga rollspelen hade mycket löptext och det har bara fortsatt
- gemene person har faktiskt lättare att ta sig till löptext
- {egen teori}
Problemet
Rollspelsregler blir svårare att ta till sig, vilket gör att folk lägger ner innan de ens börjat spela; alternativt greppar inte alls regler och missar därför nyanser i spele