När jag ger mina elever uppgifter i textform brukar jag t.ex. göra såhär (med ledning från råd jag fått från specialpedagog etc):
- På första sidan finns en punktlista. Läser man bara den och inget annat så kommer man fortfarande att lösa uppgiften och kan komma igång. Det viktigaste överst i listan.
- På nästa sida finns mer detaljer kring uppgiften, hur den bäst utförs, inspiration, hjälplänkar etc. Förklaringar i löptext, länkar som listor.
- Efter det finns en mer detaljerad punktlista med vilka saker man bör försöka få med för att den betygsgrundande uppgiften ska bli komplett och eleven inte ska behöva komplettera något i efterhand. (Det hade hamnat högre upp om inte ämnet till sin natur prövar alla kriterier i varje uppgift/projekt).
- Slutligen, för de elever som behöver det, en 3-4 sidors väldigt detaljerad uppspaltning av exakt vad jag letar efter i deras kod när jag bedömer, uppdelat efter kursens betygskriterier. Väldigt konkretiserade betygskriterier med andra ord
Detta får mig att tänka på hur jag skriver offerter och projektplaner som mindmaps. Mindmaps är rätt överlägset när det kommer till att pytsa ut information i detaljsteg. Vissa vill ha alla detaljerna för att stilla kontrollbehovet och vissa struntar helt i dem – och den stora massan känns som de mest blir förvirrade av för mycket info.
Nu glider jag lite från ämnet, men för offerter är mindmaps väldigt för att det går att förmedla komplexiteten i det jobb jag ska utgöra; samtidigt som kunden snabbt kan ta till sig "vad", "varför" och "kostnad".
I rollspel ser jag dock ett litet problem. Jag uppmuntrar alla att använda mindmaps för sin egen tankeprocess och struktur i sitt arbete, men som alla som gjort en
fishtank, sandbox eller ritat upp en relationskarta vet, så tar mindmaps rätt mycket plats. Och för varje gren du måste kapa av och ha på en ny sida, så förlorar kartan lite av sin funktion.
Personligen har jag alltid en mindmap eller två i spelledarskärmen, för att få snabb översikt. Även i mer rälsade scenarier, då de ofta mer tar formen av flödesscheman. Men jag har aldrig skrivit ett större äventyr i det.
Nu blev jag iofs väldigt sugen på att prova.