Det mest självklara kanske: vad gör man? Hur ser de typiska äventyren ut?
Väldigt ofta kommer ni (Conan) in som en tredje part i en existerande konflikt, rör om i grytan, och gör livet surt för alla andra. Sällan bara en sida, utan verkligen alla andra. Sen slinker ni iväg igen efteråt.
Eller så försätts ni i knepiga situationer på grund av impulsivt agerande och måste ta er ur dem.
Men på det stora hela: käpps in wheels.
Ibland. Men det är oftast mer en katalysator eller skurken "in disguise". Just att ingen går att lita på och att civilisation leder till korruption och elände är ju den gemensamma nämnaren, med den ociviliserade barberaren som den
vettiga i förhållande till civilisationen.
Den rivaliserande svartkonstnären som tycker det är fyndigt att anlita en barberare för att barbera ormdyrkarnas ledare, men som egentligen bara gör det för att imponera på sin stora kärlek.
Den rika nasaren som betalar orimligt bra för att hitta försvunna saker, som inte alls är försvunna utan någon annans eller nasarens egna, svartkonstigt bevakade pinaler.
Tjuvskurken som talar lite för vitt och brett om vad hen tänkt tjuvskurka i skymningen och får sin hals avskuren som tack för besväret innan barberaren ilar iväg för att barbera den utlovade skatten. Som visar sig vara en rymdelefant med dödslängtan.
Civilisationens självutnämnda protagonister. De rika, förnäma, fina, mäktiga, vältaliga, och så vidare.
Vilka factions kan funka?
Kulter och kyrkor. Adelshus och gillen. Monarkier och kejsardömen. Urkrafter, invaderande arméer,
obeskrivliga styggelser.
Genom att minnas det genomgående temat att civilisationen inte går att lita på.
Vilka platser passar för sandboxlir?
Det är gott om ruiner, uråldriga saker i allmänhet, isvidder, stinkande träsk, och giftiga djungler. Pulpexotiska platser. Sånt som bjuder på mustigt språk och exotifiering.
Finns det magiska föremål?
Ja, men de är generellt av en narrativ sort. De gör omöjliga saker möjliga, eller möjliga saker omöjliga. De har ett enda syfte, och inte sällan massor av illvilja--precis som civilisationen som skapat dem.
Legendariska artefakter, typ uråldrig kungakrona, märklig himlasten eller heligt svärd?
Conanberättelserna har rätt litet fokus på den här typen av grejer. De förekommer, men i så fall isolerat till en enda berättelse och mer som "plot device" än som något som är till för att bäras eller svingas.
###
Några cent i alla fall.