Så, nu har jag lite mer tid och inget specifikt jag behöver få gjort den närmsta stunden, så nu kan jag nog ta mig lite mer utrymme att förklara vad i vart fall jag menar med det hela.
Till att börja med, diskussionen i detta fall utgår ifrån påståenden i en
ganska dålig youtubevideo, som jag anser (sina stora och tydliga brister till trots) har en del poänger i när det kommer till att betrakta rollspelande som ett sk "berättande medium" (av mig använt i definitionen "medium vars primära uppgift är att förmedla historier", andra berättande medium kan vara exempelvis skönlitteratur, serietidningar eller film). Jag delar inte personens slutsatser (vilket i mångt och mycket är "rollspel måste vara DnD") eller personens grundtes (fokus på berättande är
sämre än fokus på annat), men jag håller med personen i den generella argumentationen att rollspelsmediets unika styrkor
inte ligger i skapandet av berättelser utan i den direkta interaktiva upplevelsen av deltagande i en händelseutveckling, och den dramatik och det känslomässiga engagemang som skapas i stunden utifrån de unika premisser som rollspelsmediet erbjuder (interaktion, inlevelse, relativt fria val, agens, konsekvens, improvisation mm).
I den kontexten blir ofta "berättelsen" antingen sekundär eller irrelevant, eventuella narrativa tekniker, handlingar eller storys (precis som regler) finns till för att möjliggöra eller stärka den upplevelsen, de är inte målet eller syftet. Precis som att vi inte spelar rollspel
för att få använda spelets regler så spelar vi inte rollspel
för att berätta en historia, utan dessa är komponenter vi använder oss av
för att spela rollspel. En aktivitet som är ett unikt kreativt uttryck
i sig som, i min mening på många sätt ligger närmare exempelvis ett barns fantasilek eller utövandet av en lagsport än vad det ligger någonting vi traditionellt förknippar med historieberättande. Metoden vi använder för att utöva denna aktivitet är
konversation (som jag nog anser att vi också bör skilja från berättande för att inte hamna i någon sorts "allting är allting annat"-tänk), och vi tar med oss ytterligare saker in i det som ett sätt att understödja flödet och fokuset för det ämne konversationen handlar om.
Nu låter det säkert väldigt skitnödigt, men min poäng är inte att göra någon sorts värdering om vilka aktiviteter som är bra eller dåliga (rollspel för mig är ett beskrivande begrepp på en specifik typ av aktivitet, inte ett värdebegrepp för att avgöra om en aktivitet är "bra" eller "dålig"), utan snarare att jag tror och tycker det är viktigt att man måste förstå mediets styrkor och svagheter för att kunna utveckla det.
Rollspel är ärligt talat fortfarande ett ganska nytt och outforskat medium, som är väldigt känsligt för trender och fortfarande väldigt trevande och utforskande. Jag tror därför det är viktigt att när man talar om och försöker utveckla rollspel lägger större fokus på vad det är som skiljer rollspelsaktiviteten från andra aktiviteter snarare än vad som förenar dem.