Absolut. Men det är ändå olika typer av aktiviteter. När jag frågar om nån vill med och kolla fotboll så menar jag att gå till Ullevi och se Blåvitt spöa nått sketlag. Inte titta på när traktens ungdomar sparkar boll i parken
Självklart! Även fast jag tror det finns ett poäng att hålla kvar vid att det är en aktivitet vi deltar i och utför i en grupp, mer än att vi ska titta på, blir underhållna av, något. Men självklart är det ju en skillnad. Säg sparka boll på skolans grusplan för att vi gillar att umgås och replokalen är upptagen, och sist fick vi ju till så sjukt roligt passningsspel, kan vi nå samma flyt idag? Kontra då att faktiskt spela i en serie på riktigt, osv. Självklart är det en skillnad och vi behöver inte gilla allt bara för att allt är sparka boll, det är hela poängen.
På samma vis är det olika att ex. spela Classic Traveller, fastna på en planet där man inser att man kanske behöver grotta ner sig i riktigt äcklig skit för att få cash att ta sig iväg, med att säg spela Shock på en högst liknande planet och någon av karaktärerna kanske har målet att ta sig från planeten? I bägge fallen kan den här glädjen och nöjdheten komma från att vi spelade ihop, skapade något tillsammans genom att använda spelets verktyg, vi interagerade, fick utfall och konsekvenser som vi spelade vidare på och det gav någonting, vi kan se tillbaka på det och säga detta är något som blev för att vi satt ner och spelade med varandra och spelade precis detta spel. Men bara för att det är så innebär det ju inte att Shock och Traveller är samma, att gillar man spelandet med det ena måste man gilla spelandet med det andra, osv. Man kanske hatar att behöva göra mer än att agera med en karaktär som spelare, man kanske hatar att bara behöva spela en enda karaktär och vill ha mer att göra? Man kanske hatar Travellers högst minimala regler och vill åt något som har lite mer kött, skinn, ben, smink och svett på skelettet? Eller så kanske man tycker Shock är alldeles för pilligt och artificiellt konstruerat kring hur slut pushas emot och vill åt något mer löst hållet? Även om syftet/agendan är samma kan vi ju bumpa emot massa andra aspekter, som exempelvis vilka redskap och delar ett specifikt spel kräver att vi ska hantera osv.