Rickard
Urverk speldesign
Vilka äventyr kände du att du led när du spelade. Jag tänker främst spelledande.
Vad fick dig att fortsätta alternativt avbryta?
Jag avbröt Undergångens arvtagare för jag kände att jag fick omskriva äventyren mer och mer tills dess att jag kände att jag gjorde ett eget äventyr. Det började jättebra men sedan tappade det helt fokus på att rollpersonerna skulle ha någon sorts agenda och det antogs att rollpersonerna skulle göra saker som det inte fanns en chans i världen att spelarna skulle tänka på. Jag hade dock skoj när jag spelledde så detta är väl ett gränsfall.
---
Jag har haft några kassa samberättaromgångar också, men det har mest berott på att jag inte förklarat själva principen med samberättande för trad-spelare. Körde vidare eftersom det var one-shots så att man kunde diskutera dem efteråt. Nu för tiden avbryter jag tidigt och tar diskussionen tidigare, än att flera parter inte har kul.
Vad fick dig att fortsätta alternativt avbryta?
Jag avbröt Undergångens arvtagare för jag kände att jag fick omskriva äventyren mer och mer tills dess att jag kände att jag gjorde ett eget äventyr. Det började jättebra men sedan tappade det helt fokus på att rollpersonerna skulle ha någon sorts agenda och det antogs att rollpersonerna skulle göra saker som det inte fanns en chans i världen att spelarna skulle tänka på. Jag hade dock skoj när jag spelledde så detta är väl ett gränsfall.
---
Jag har haft några kassa samberättaromgångar också, men det har mest berott på att jag inte förklarat själva principen med samberättande för trad-spelare. Körde vidare eftersom det var one-shots så att man kunde diskutera dem efteråt. Nu för tiden avbryter jag tidigt och tar diskussionen tidigare, än att flera parter inte har kul.